Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
tja det är ett bristyrke och vi kanske ska ta och göra så att de som ändå vill jobba med detta kan göra det....i synnerhet eftersom det inte är ett problem att en barnmorska eller en narkosläkare bara byter sal.
Jag är sjuksköterska men skulle aldrig i livet ex jobba inom vissa områden bara för att jag är sjuksköterska . jag har inte skrivit på alla uppgifter som en sjuksköterska kan komma att jobba med...
Det kan tyckas vara en bagatell att "en" barnmorska ska få välja patienter, och det kommer säkerligen inte vara ett problem de flesta dagarna på en förlossning, men det kommer att komma dagar när det pga sjukdom i personalen och/eller tillfälliga överbelastningar denna "enda" barnmorska kommer att orsaka onödigt lidande hos patienten och kollegorna som får täcka upp för det som hen inte vill göra.
På ett personligt plan känner jag också att det är synnerligen "okristet" beteende att inte vilja stötta och hjälpa en kvinna som går igenom ett stort trauma. Att man inte vill ge en patient cytotec eller stå bredvid gyn och ge hen det som behövs för en skrapning kan jag förstå, men att vägra finnas till hands för någon som lider och behöver hjälp när aborten är ett faktum tycker jag är direkt motbjudande och helt oacceptabelt hos sjukvårdspersonal, oavsett profession.