Centurione skrev 2014-09-29 18:44:35 följande:
Fast TÄNK lite nu. Tror du själv att en ung kvinna som drömmer om att bli barnmorska - har dessa drömmar, för att hon tycker att det ska bli så roligt att ta emot ett 20-veckorsfoster som ännu lever, och som hon inte får hjälpa för att modern valt bort det..? Tror du att hon drömmer om att lägga fostret på en hylla i sköljrummet, medan det förtvivlat kippar efter luft och vill leva - och gå ut och stänga dörren..?
Det där är något du hittat på, eller hörsägen. Det föds inte fram en massa sprattlande foster i v 20 vid abort.
Det är väl många yrken som innebär både trevliga och otrevliga upplevelser. Själv drömde jag om att bli veterinär, men avstod pga hur det skulle kännas att behöva avliva ett djur.
Centurione skrev 2014-09-30 10:55:15 följande:
Nä, men det är tillräckligt obehagligt för personalen att ta hand om ett foster som är avlivat i vecka 18... Eller 16 eller 17 för den delen. Ju mer barnliknande det är, desto värre.
I så fall är det väl ännu sämre att vissa personer inom en yrkesgrupp får slippa denna obehagliga upplevelse? Det är väl fullt rimligt att man delar på denna jobbiga uppgift med sina kollegor, på samma sätt som man delar på de roliga upplevelserna vid en förlossning med lyckat slut.
Centurione skrev 2014-09-30 10:48:27 följande:
Att Sveriges riksdag en gång satt gränsen 18 veckor, betyder inte att denna lag är stiftad av Gud och inte får diskuteras och inte får ändras. Jämför man med de flesta civiliserade länder, så är 18 veckor väldigt sent. De flesta länder som har fri abort överhuvudtaget, har 12-14 veckor som översta gräns. Och sedan, precis som vi, diverse undantag efter det - om barnet är svårt handikappat, om det är fara för moderns liv, om mamman missbrukar gravt, ibland även om barnet är resultatet av incest eller våldtäkt...
18 veckor är väldigt generöst. Men jag tror inte detta är ett problem, jag tror det är självreglerande. En kvinna har rätt till abort före v 18 utan att behöva uppge en orsak, därför finns det ingen statistik om orsaken till att vissa väljer abort. Men om jag fick gissa skulle jag tro att alla som gör en abort så sent gör det av en reell medicinsk anledning. De som gör abort bara för att de inte vill ha barn, gör det mycket mycket tidigare.
Jag har som sagt genomgått en abort i vecka 18. Det var en stor pärs både fysiskt och psykiskt. Tror inte det är någon som går igenom det bara för att de inte känner för att bli mamma.