• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-28 14:38:37 följande:

V 33 idag! Men är nojjig nu.. Inte känt några rörelse där inne idag direkt. Bara någon liten när jag vaknade imorse smile4.gif

Vet inte hur länge man ska vänta?

Vill ju inte åka in i onödan heller då vi har en bit att köra.

Nu kanake du redan gjort det men jag tycker det är bättre att ringa in o höra en gång för mucket än ingen alls, så kan de tala om vad du ska göra osv :)

Nu har inte jag lagt märke till mindre rörelser därinne osv, men jag ringer förlossningen direkt om jag skulle märka nån skillnad för säkerthetsskull. Så ring dem så kan du lugna ner dig lite efter att ha pratat med dem kanske, vi ska försöka vara lugna med ro i kroppen inför förlossningen nu tjejer! :)
  • Edde
    vikarien skrev 2015-04-28 14:38:37 följande:

V 33 idag! Men är nojjig nu.. Inte känt några rörelse där inne idag direkt. Bara någon liten när jag vaknade imorse

Vet inte hur länge man ska vänta?

Vill ju inte åka in i onödan heller då vi har en bit att köra.

Jag vet inte hurudana råd ni får i Sverige men här ska man iaf göra såhär:

Drick riktigt kallt vatten (eller annat som du vet brukar få igång rörelser) och lägg dig sedan på sida i en timme. Under den timmen ska du känna 10 rörelser, eller fem på en halvtimme. Gör du inte det, kontakta då förlossningen.

Det ska gärna göras en tid på dygnet då babyn brukar vara aktiv.
    Men är du väldigt orolig, vänta inte utan ring direkt bara. Oro påverkar ju också.

Det är ju inte nödvändigtvis något! Barnet har tysta dagar ibland. Hade själv en riktigt tyst dag i slutet av förra veckan och var oroad från vettet, men han tog nog igen det de följande dagarna - inte en lugn stund :)
  • vikarien
    Frallanz skrev 2015-04-29 00:29:47 följande:
    Nu kanake du redan gjort det men jag tycker det är bättre att ringa in o höra en gång för mucket än ingen alls, så kan de tala om vad du ska göra osv :)

Nu har inte jag lagt märke till mindre rörelser därinne osv, men jag ringer förlossningen direkt om jag skulle märka nån skillnad för säkerthetsskull. Så ring dem så kan du lugna ner dig lite efter att ha pratat med dem kanske, vi ska försöka vara lugna med ro i kroppen inför förlossningen nu tjejer! :)
    Jag satte klockan 18.00 som mål, innan dess skulle jag ha känt något, för då hade det gått nästan 12 timmar. 17.45 när pappan i huset kom från jobbet gjorde han en volt där inne sen kände jag flera gånger på kvällen. skönt! Man blir ju livrädd!
  • vikarien
    Edde skrev 2015-04-29 09:56:51 följande:
    Jag vet inte hurudana råd ni får i Sverige men här ska man iaf göra såhär:

Drick riktigt kallt vatten (eller annat som du vet brukar få igång rörelser) och lägg dig sedan på sida i en timme. Under den timmen ska du känna 10 rörelser, eller fem på en halvtimme. Gör du inte det, kontakta då förlossningen.

Det ska gärna göras en tid på dygnet då babyn brukar vara aktiv.
    Men är du väldigt orolig, vänta inte utan ring direkt bara. Oro påverkar ju också.

Det är ju inte nödvändigtvis något! Barnet har tysta dagar ibland. Hade själv en riktigt tyst dag i slutet av förra veckan och var oroad från vettet, men han tog nog igen det de följande dagarna - inte en lugn stund :)
    Ska jag tänka på nästa gång drack vatten och åt isglass, men han stensov ändå busungen!

Han längtade nog bara efter pappa, för så fort han kom hem så blev det liv där inne

Men man blir verkligen rädd! Hoppas han tar igen det ordentligt idag, är ju så mysigt när det rör sig där inne
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-29 10:16:38 följande:
    Jag satte klockan 18.00 som mål, innan dess skulle jag ha känt något, för då hade det gått nästan 12 timmar. 17.45 när pappan i huset kom från jobbet gjorde han en volt där inne smile5.gif sen kände jag flera gånger på kvällen. skönt! Man blir ju livrädd!
    Ja jag förstår dig!

I början då jag började känna sparkarna så kändes dem mycket under dagen, när han sen ändrade mönster och blev mer aktiv på kvällarna och knappt nåt på dagen blev jag fundersam, men insåg väldigt snabbt att han ändrat rutiner ;) nu är det full fart på kvällarna, samt mornarna när jag går upp för o kissa vid 5-6 så sätter han igång och "gör morgon" så får man ligga vaken framåt 8-9 innan han lugnar sig vissa gånger. Ibland när han sätter igång o sparkar när jag försöker sova en stund under dagen så kan de va jobbigt, men ack så göad man är för varje rörelse ändå :)

Ja, din bebis kanske bara är pappig av sig ;) våran är vrång, o slutar sparka såfort pappa vill känna efter, men det går hahah
  • vikarien

Hmm nu ringde barnmorskan och sa att hon bokat in en tid hos deras läkare nästa vecka, eftersom att jag inte mått så bra det sista.

Känns knepigt! Hon sa ingenting om det när jag var där förra veckan :-O

Fy vad dom skräms! Tänk om dom hittat nåt dom inte vill säg på telefon :-O

Eller så är hon bara väldigt omtänksam, men ändå

• majbebbe

Vikarien hon är säkert bara omtänksam.

Själv är jag precis hemkommen efter ett speedat möte med min barnmorska. Av någon anledning hade jag glömt att besöket var en timme tidigare idag så jag fick ett samtal från min bm där hon undrade var jag var, tur man inte har långt till mottagningen.

Allt verkar bra och bebisen har vänt sig rätt men inte fixerat sig än ( är i mitten på v.35 så det finns tid kvar än). Har dock lågt blodtryck och en hel del foglossning, så jag börjar längta till förlossningen...

• Frallanz

Gick in i v34 igår, och tror att den lille vänt sig neråt. Det får vi reda på på tisdag under kontrollen :) men känns som att plutten vänt sig rätt nu, med tanke på stort tryck neråt och "stickningar" i både bäcken och urinrör *aj aj* sen mensvärk som kommer och går, men det har varit med hela vägen så inget direkt nytt :)

Men utöver det så mår jag rätt bra, väldigt trött på dagarna dock, och humöret svajar pga stickningarna och molvärken i magen.

Hur går det för er andra? :) mår ni bra?

• thuram

Någon som vet om det är vanligt att bli åksjuk sent i graviditeten? 
    Har mått bra hela tiden egentligen "drömgraviditet" men idag när jag försökte mig på en 20 mils resa så gick det inte, efter att ha kräkts 2ggr var det bara att vända hemåt igen.. Kan tillägga att jag själv körde, kändes ännu knepigare..

Är i v36.

• Frallanz
    thuram skrev 2015-05-02 21:09:07 följande:

Någon som vet om det är vanligt att bli åksjuk sent i graviditeten? 
    Har mått bra hela tiden egentligen "drömgraviditet" men idag när jag försökte mig på en 20 mils resa så gick det inte, efter att ha kräkts 2ggr var det bara att vända hemåt igen.. Kan tillägga att jag själv körde, kändes ännu knepigare..

Är i v36.

Jag blir åksjuk väldigt lätt på just bussar, så var det i början av graviditeten också (är i v34 nu), och nu är det likadant när jag åker buss, ibland i bilar när jag sitter bak.