• Anonym (ledsen)

Min kille lämnar mig pga graviditet

Jag och min kille har varit tillsammans i fyra år bott ihop i tre år. Jag är 26 han 25.
    Jag slöt med minipillier för ett halvår sedan, då dom inte funkade bra. Blev gravid två gånger trots att jag åt dom. Vi kör kondom dom gångerna vi har sex istället.
    Men nu har jag blivit gravid ändå... Jag har redan gjort två aborter och den sista var hemsk. Jag ångrade mig väldigt mycket. Tror inte han fattade hur dåligt jag mådde, vi pratade aldrig om det...

Min kille får panik. Han vill inte ha barn nu, han vill verkligen inte bli pappa nu säger han. Han säger att han kommer lämna mig om jag inte gör abort.
    Han åkte hem till sin bror igår och säger att han kommer inte tillbaka fören jag gjort abort. Jag har smsat honom men han svarar inte på dom.
    Jag vill inte göra min tredje abort...

Vad ska jag ta mig till? Vad är rätt och vad är fel enligt er?

• Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet
  • Anonym (ll)
    Anonym (-) skrev 2014-09-04 09:36:25 följande:
    Lika lite som att det är hans fel att kondomen inte fungerade lika lite är det väl hennes fel? Det var ju inte så att hon planerade det bakom ryggen på honom. 
    Den normala reaktionen hade ju varit att sätta sig ner och prata om det "Oj, nu hände något vi inte ville, hur ska vi lösa det" 
    Inte bara dra och säga att "jag kommer inte hem innan du har gjort en abort", utan att ens veta vad hon planerat att göra. 
    Jag tror att ts edan sagt att hon inte vill göra fler aborter, då finns det mu inga andra alternativ än att hon behåller? Och han vill inte ha barn.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (V) skrev 2014-09-04 09:36:46 följande:

Synd att ni inte pratade innan. Kanske trodde han att du går med på flera aborter eftersom du gjorde 2 redan.

Vi pratade om det när jag slöt med minip. Vi har pratat om barn då och då. Jag har sagt till honom många gånger att jag inte kommer göra abort igen. Men då trodde vi ju inte att vi skulle behöva ta det besluten igen...
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (ll) skrev 2014-09-04 09:38:45 följande:

Fast jag tror nog att du har bestämt dig.. Och det känner han.

Han vill verkligen inte ha barn, det var tydligt innan och det är tydligt nu.

Ni var överrens om det, men nu vill du göra på annat sätt.

Att du blivit gravid tre gånger trots skydd är anmärkningsvärt, kanske är det en gång för mycket för honom?

men jag vill ha barn dey var tydligt innan och är tydligt nu? Vad är skillnaden?

Han har lika mycket skuld i detta som jag har.

Jag har inte bestämt mig, men jag måste väl få känna vad jag vill också?

Du verkar bara tycka att det är hans vilja som räknas?
  • Anonym (V)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 09:42:24 följande:

Vi pratade om det när jag slöt med minip. Vi har pratat om barn då och då. Jag har sagt till honom många gånger att jag inte kommer göra abort igen. Men då trodde vi ju inte att vi skulle behöva ta det besluten igen...

Men då är det knappast ditt fel att han inte lyssnade.

Han borde ha gjort slut innan om han inte accepterade att du inte gör abort igen.
  • Marias87

Hej du! Förstår att du mår väldigt dåligt just nu och tankarna går fram och tillbaka till hur du ska göra.. Jag kan bara säga att du ska lyssna på vad DU vill och det låter som att du vill behålla barnet och då är det det du ska göra! Och att bli ensamstående kommer att bli tufft, men så värt det! Jag är själv ensamstående till en 4 månader bebis, är tvungen att bo hos mina föräldrar då vi bodde i hans lägenhet. Det är stundtals jobbigt och väldigt kämpigt men jag vet också att den här situationen som är nu kommer inte vara för evigt, samma sak för dig, du kommer förmodligen inte vara arbetslös för evigt. Så gör inte något du kommer att ångra sedan, för att uppfostra och älska sitt barn är ren lycka de flesta dagar! =)

• Anonym (ll)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 09:45:22 följande:
    men jag vill ha barn dey var tydligt innan och är tydligt nu? Vad är skillnaden?

Han har lika mycket skuld i detta som jag har.

Jag har inte bestämt mig, men jag måste väl få känna vad jag vill också?

Du verkar bara tycka att det är hans vilja som räknas?
    Nej ni var överrens om att inte få barn ihop.

DU kan välja att behålla och bli förälder, du har den makten nu. Det har inte riktigt han. Men han kan säga att han inte vill vara med, och det har han gjort nu.

Skriver absolut inte att det är hans vilja som räknas! Vill du bli förälder så kan du bara behålla barnet? Men han har lika stor rätt att avstå? Sen säger jag inte att det är bra, men det är det enda han kan göra om man inte vill ha barn med dig nu.
  • Chrysabelle

Du kan ju rekommendera honom att gå och sterilisera sig. Vill han inte ha barn är det absolut bäst så.

• Hannah76
    Chrysabelle skrev 2014-09-04 09:57:12 följande:

Du kan ju rekommendera honom att gå och sterilisera sig. Vill han inte ha barn är det absolut bäst så.

Så man ska sterilisera sig för att man anser att man ska ha en stabil relation och ekonomi innan man får barn?
  • Anonym (ingettvång)

Ingen kan tvinga pappan att vara en delaktig fader. Det kan ingen göra, lika lite som någon kan tvingas till en abort. Vill inte han vara delaktig då är han inte det, det gör han precis som han vill och jag tycker dessutom inte att det betyder att han på något sätt är en sämre människa då han faktiskt inte vill bli förälder. 

Att han blir pappa på ett papper kan han inte göra något åt. Detta är en av riskerna som tas med att ha sex och det vet vi alla om oavsett vilka skydd som används. Att bli gravid på kondom är ju bland det ovanligaste om man använder kondomen rätt så antar att ni tillhör statistiken där det slunkit förbi någon rackare ändå. Jag förstår att det inte är lätt för en man att förstå vad problemet med en abort är, hos dom har inga hormoner satt igång, man känner inte det där extra osv. Jag själv fick höra att "vad är problemet, det är bara att göra en abort. Vi kan göra ett nytt barn om vi vill ha det sen", men nu är det tyvärr inte så enkelt. En abort är ändå ett ingrepp och hur jämställt vi än vill ha det så kan det aldrig vara annat än upp till kvinnan att bestämma kring en abort. Tough shit så ligger fördelen hos kvinnan i detta fall, hon har möjligheten att ta ett dumt beslut att ha oskyddat sex för att i efterhand bestämma om hon vill bli förälder medans mannen ska ta det beslutet innan sexet. Det finns inget att gräma kring i det utan nu ser biologin ut sån...

Nej, det är inte kul att bli förälder mot sin vilja men har man sex så kan det alltid hända oavsett hur relationen ser ut. För vissa blir känslan att "jag vill så gärna ha det här barnet, jag kan inte göra en abort" medans det hos andra kvinnor känns mycket viktigare att de båda är överens om att skaffa barn än hennes egna känsla, och inget av det är fel.

Vill du ha barnet så behåller du det, både män och kvinnor är ensamstående som både rika och arbetslösa och det fungerar för allihopa, de flesta växer upp och blir helt normala vuxna utan större problem. Gör inte en abort för hans skull för det är bäddat för trubbel i relationen. Känns det jätteviktigt för dig att inte vara en ensam mamma och ha honom vid din sida så gör du en abort.

Han agerande dock kanske talar för en stor omognad.

• Anonym (sdrtfygbuhpo,k.)

TS, du och bara du kan bestämma om abort eller inte och din sambos agerande är elakt.

Han vill inte ha barn nu, ok då vet du det. Men valet är ditt. Det du bör räkna med i nuläget är dock att bli helt ensam om barnet. Ingen att dela glädjen över första stegen med osv för det är ytterst sällan man hittar någon som är lika glada och känner samma inför undret man tycker att det är som förälder.

Det enda du kan kräva är underhåll och enklast är att ta det via FK i detta läge så slipper du ha kontakt alls. Du kommer säkert att vilja ha kontakt, inte minst för barnets skull men jag har sett hur illa det kan gå när en man som inte vill ha barn tvingas till kontakt eller tjatas på tills han har en kontakt.

Barnet kommer inte att må bra av det, barn märker när de inte är välkomna och inget barn ska behöva uppleva det.
    Då är det bättre med noll kontakt.

Var dock tydlig med att han är välkommen, för det ska han vara för barnets skull, i barnets liv om och när han själv vill.
    Men tjata inte, ring inte i tid och otid för då gör du bara barnet en otjänst.

Lycka till med ditt val, vilket det än blir. För oavsett vilket det blir är troligen ert för hållande helt dödsdömt. Hur ska du kunna leva med honom om du väljer abort för hans skull?

Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet