• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Anonym (:))
    Drottningen70 skrev 2014-08-31 13:16:41 följande:

Nej, inget konstigt med det. Däremot tycker jag det vore konstigt om dagis lämnade till mormor mot den andre vårdnadshavarens uttryckliga vilja.

Det vore ytterst konstigt om de skulle neka bara för att den andra vårdnadshavaren skulle neka. Särskilt med tanke på att jag jobbar kvällar och inte kan hämta från förskolan. Vart skulle barnet ta vägen när förskolan stänger? Skulle jag vara tvungen att säga upp mig från mitt jobb??
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (:)) skrev 2014-08-31 15:46:28 följande:
    Det vore ytterst konstigt om de skulle neka bara för att den andra vårdnadshavaren skulle neka. Särskilt med tanke på att jag jobbar kvällar och inte kan hämta från förskolan. Vart skulle barnet ta vägen när förskolan stänger? Skulle jag vara tvungen att säga upp mig från mitt jobb??
    Enligt vissa i här i tråden så skulle du nog få säga upp dig. ;)
  • Smecker
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 15:41:24 följande:

Nånsin hört talas om känslomässig otrohet? Det är till och med snäppet värre än fysisk otrohet.

Med tanke på att det finns personer som anser att det är otrohet om partnern kollar på porr så är jag inte förvånad över att du svänger in lite egna definitioner på otrohet.

Att man träffar någon annan som får en att inse hur kasst man har det är enligt gängse uppfattning något som kan ske. Att man reder upp sina egna affärer innan man påbörjar något nytt och/eller är otrogen (otrohet avser sexuella handlingar som bryter mot moraliska krav på sexuell partnerexklusivitet i fasta förhållanden) är, även det enligt gängse uppfattning, hur man hanterar en sådan uppkommen situation rakryggat och hedervärt.

Nej, ingenstans i TS inlägg står att han varit otrogen, det är rena spekulationer. Att du sedan väljer att blanda in lite andra definitioner på otrohet förändrar inte det faktumet.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • sextiotalist
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 15:16:15 följande:
    Så de du känner förstår varför den ena föräldern valde att vara otrogen o blanda in nya saker helt plötsligt o är ok med de?
    Jaja, det finns folk till allt.
    Nja, jag avsåg nog att kämpa för kämpandet skull är liksom bara att dra ut det plågsamma ännu mer.
    Är det över, så är det över, finns inte känslorna kvar, så finns det inte.
    Personligen skulle jag inte vilja leva ihop med en som inte har känslorna för mig
  • sextiotalist
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 15:41:24 följande:
    Nånsin hört talas om känslomässig otrohet? Det är till och med snäppet värre än fysisk otrohet.
    Den är nog "värre" eftersom man aldrig kan styra en annan persons känslor, handlingar kan man styra genom manipulation, hot, vädjan etc. Men känslorna styr man inte över. Det är något som en annan aldrig kan kontrollera. Men det är ändå det som är det viktigaste i ett förhållande, att man har så starka känslor för varandra att man vill stanna kvar. Finns inte känslorna så är det kört.
  • Honungsblomman
    Smecker skrev 2014-08-31 15:54:58 följande:

Med tanke på att det finns personer som anser att det är otrohet om partnern kollar på porr så är jag inte förvånad över att du svänger in lite egna definitioner på otrohet.

Att man träffar någon annan som får en att inse hur kasst man har det är enligt gängse uppfattning något som kan ske. Att man reder upp sina egna affärer innan man påbörjar något nytt och/eller är otrogen (otrohet avser sexuella handlingar som bryter mot moraliska krav på sexuell partnerexklusivitet i fasta förhållanden) är, även det enligt gängse uppfattning, hur man hanterar en sådan uppkommen situation rakryggat och hedervärt.

Nej, ingenstans i TS inlägg står att han varit otrogen, det är rena spekulationer. Att du sedan väljer att blanda in lite andra definitioner på otrohet förändrar inte det faktumet.

Att se på porrfilm är knappast otrohet. Men att bli förälskad i någon annan, samt inleda en känslomässig relation till en annan, det kallas känslomässig otrohet. Det är knappast jag som kommit på begreppet. ;)
  • Honungsblomman
    sextiotalist skrev 2014-08-31 16:01:42 följande:

Den är nog "värre" eftersom man aldrig kan styra en annan persons känslor, handlingar kan man styra genom manipulation, hot, vädjan etc. Men känslorna styr man inte över. Det är något som en annan aldrig kan kontrollera. Men det är ändå det som är det viktigaste i ett förhållande, att man har så starka känslor för varandra att man vill stanna kvar. Finns inte känslorna så är det kört.

Vilken klyscha! Då saknar man grundlig självdisciplin. Minst sagt.
  • Juha

Är väl på tiden att TS kliver in och reder ut några frågetecken... :)

Ja, jag var otrogen. Träffade den nya i 2 månader innan det kom fram. Betedde mig själviskt och utan att bry mig om hur det skulle drabba mitt numera ex. Jag hade bestämt mig för att göra slut redan innan jag träffade den nya, flera månader innan, men inte tagit mig modet till det. Jag försökte göra slut ungefär en vecka efter jag träffat den nya men gav vika efter flera timmars vädjande och diverse hot. Jag pallade inte med att säga att jag träffat en ny utan berättade bara om anledningarna till varför jag ville att det skulle vara slut (de som ledde fram till att jag träffade den nya).

Sedan det kom fram lade exet all energi på hat och det har sedan sakta lugnat sig mer och mer och numera går samarbetet oftast relativt smidigt. Det är när min nya kommer in i bilden som det blir tvärnit. Eller nåt annat mitt ex inte samtycker med. Mitt ex har försökt luska fram alla små rykten och dumheter som finns om min sambo och tar dem som en beskrivning på hur hon är som person. 

Min sambo är däremot en person som är väldigt omtyckt av min dotter och som bryr sig om och tycker om att spendera tid med henne. Hon vill kunna hämta henne 1-2 ggr i månaden så att de kan få en halvtimme timme tillsammans att pyssla eller laga mat ihop tills jag kommer hem från jobbet. Sambon och exet kommer inte överens men de har heller aldrig träffats pga en massa skitsnack som surrat i deras närhet. 

Det kan ju tyckas dumt och onödigt av mig att tycka att min nya ska hämta dottern till mitt ex när de inte gillar varandra. Men min dotter tycker det är jättekul och spännande att bli hämtad av henne och få vara hemma med henne innan jag kommer. Och även när det lagt sig sen så kommer det ju vara betydligt mycket mer praktiskt att göra så vissa gånger... 

Tycker tråden har spårat ur lite men det är intressant att höra åsikter från båda håll. 

• Anonym (?)
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 16:38:17 följande:
    Att se på porrfilm är knappast otrohet. Men att bli förälskad i någon annan, samt inleda en känslomässig relation till en annan, det kallas känslomässig otrohet. Det är knappast jag som kommit på begreppet. ;)
    Att se på porrfilm är inte otrohet för dig, men för andra kan det vara det. Att bli förälskad i någon annan är otrohet för dig, men i vissa andra förhållanden är det enbart fysiskt sex som är otrohet. Du sätter inte reglerna för alla andra.
  • Brumma
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 07:16:54 följande:

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

Så du menar att man bara för att man har barn ihop skall rätta sig efter helt vansinniga påhitt? Som dessutom gör det sämre för barnen det är meningen att man skall sätta främst...

Det är inte att "köra över" ngn när man släpper in en ny "på riktigt" i vardagen - speciellt inte när denna nya hjälper till att underlätta för barnet - det är att bygga sitt liv OCH barnets på bästa möjliga sätt. Det TS ex försöker göra är däremot att försvåra TS OCH barnens liv...
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)