• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Brumma
    Anonym (?) skrev 2014-08-31 19:52:36 följande:
    Du kanske respekterar det för att det inte spelar dig någon större roll om din nya hämtar barnen eller inte. För en annan familj är det kanske mycket viktigare att den nya kan få hämta då och då. Kanske det är viktigt för barnen? Kanske föräldern jobbar kväll och fritids har stängt? Kanske de har sina helt egna anledningar till detta där exet inte skall lägga sig i.
    Jag förstår din tankegång, men beroende på hur rimligt kravet från exet är och beroende på hur viktigt det är att saker genomförs som den nya familjen tänkt så kan man kanske inte alltid gå varandra till mötes. DET kanske gör att barnen hamnar i kläm.
    Tack. Du förklarade mkt bättre än jag :D
  • Brumma
    Zoja skrev 2014-08-31 19:59:43 följande:
    Det står ingenstans att TS har varit otrogen. Det står att han lämnade henne för en annan och det behöver inte vara samma sak som att vara otrogen.

TS och hans partner (ja, partner. Inte "saken") är sambo, alltså har både han, barnet och den nya kvinnan bott tillsammans. Så vad är problemet? 
    Jo det gör det faktiskt. I TS senaste inlägg..

Förövrigt håller jag helt med dig :)
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (?) skrev 2014-08-31 19:52:36 följande:

Du kanske respekterar det för att det inte spelar dig någon större roll om din nya hämtar barnen eller inte. För en annan familj är det kanske mycket viktigare att den nya kan få hämta då och då. Kanske det är viktigt för barnen? Kanske föräldern jobbar kväll och fritids har stängt? Kanske de har sina helt egna anledningar till detta där exet inte skall lägga sig i.

Jag förstår din tankegång, men beroende på hur rimligt kravet från exet är och beroende på hur viktigt det är att saker genomförs som den nya familjen tänkt så kan man kanske inte alltid gå varandra till mötes. DET kanske gör att barnen hamnar i kläm.

Kanske är ytterligheter. Faktum är att utan kompromisser går ett samarbete i lås direkt och då blir det direkt barnen som hamnar i kläm. Det du nämner är sekundärt. Nej spelar mig ingen roll, fungerar det inte med jobb etc så löser det sig med antingen ändrade arbetstider eller fritids. Mitt liv står inte och faller med en sådan liten sak. Man hittar alltid nya vägat att gå!
  • Anonym (?)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:33:23 följande:
    Kanske är ytterligheter. Faktum är att utan kompromisser går ett samarbete i lås direkt och då blir det direkt barnen som hamnar i kläm. Det du nämner är sekundärt. Nej spelar mig ingen roll, fungerar det inte med jobb etc så löser det sig med antingen ändrade arbetstider eller fritids. Mitt liv står inte och faller med en sådan liten sak. Man hittar alltid nya vägat att gå!
    Återigen någon som bara utgår från sig själv och sitt eget liv. Andra kanske lever under andra premisser? För någon är det kanske inte alls "bara" att ändra arbetstider, eller använda sig av ett stängt fritids. För dig är det en liten sak, vilket gör att du resonerar som du gör. För en annan familj är det kanske mycket viktigare. Att kompromissa är alltså att låta ex-frun helt bestämma över om barnet får lov att spendera 1 timma mer eller mindre med nya frun på mannens vecka?
  • Zoja
    Brumma skrev 2014-08-31 20:23:43 följande:
    Jo det gör det faktiskt. I TS senaste inlägg..

Förövrigt håller jag helt med dig :)
    Oj, det missade jag. Då tar jag tillbaka det jag skrev om att han inte var otrogen.
  • Anonym (***)
    Anonym (Lämnad) skrev 2014-08-31 15:27:12 följande:
    TS har aldrig sagt att han varit otrogen. Däremot lämnat för en annan kvinna. Bara spekulationer från alla här att det är otrohet bakom.
    Jo ts har ju skrivit vilken *piiip* han är.
  • Anonym (:))
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:33:23 följande:

Tycker du att jag skulle behöva hyra en nanny istället för att ta hjälp av person x om mitt ex inte godkände person x?
  • Anonym (?)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:26:48 följande:
    Jag förstår det. Jag måste få fråga om du har varit i exets situation? Innan man uttalar sig bör man ju ha gått i den personens skor, sägs det.

Exet har nog redan tagit sig i alla tänkbara kragar. Hon har fått bygga upp sitt liv efter nya premisser, premisser som hon inte själv har valt.

Jag anser att TS är okänslig. Han var otrogen och han lämnade sitt ex på ett osnyggt sätt. Hans ex hade inget val. Det var inte i samförstånd som de skildes. Rimligtvis känner hans ex en stark avsky mot hans nya och vill inte att hon ska få egentid med barnet. Jag tycker TS visar brist på insikt, respekt och empati mot exet. Hon är ju trots allt hans barns mor. Varför inte ta hänsyn till hennes känslor? Hon vill så klart sitt barns bästa, hon också. Varför inser inte TS att hon har farit illa på grund av hans agerande och att detta kan gå utöver barnet?

Jag tycker TS är okänslig.
    Har du varit i TS situation? Innan du uttalar dig bör du ha gått i den personens skor, sägs det.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (:)) skrev 2014-08-31 20:48:31 följande:

Tycker du att jag skulle behöva hyra en nanny istället för att ta hjälp av person x om mitt ex inte godkände person x?

Än bättre fråga mamman hon ställer säkert upp om inte så kanske det finns ett läge där hon blir mer öppen.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (?) skrev 2014-08-31 20:39:37 följande:

Återigen någon som bara utgår från sig själv och sitt eget liv. Andra kanske lever under andra premisser? För någon är det kanske inte alls "bara" att ändra arbetstider, eller använda sig av ett stängt fritids. För dig är det en liten sak, vilket gör att du resonerar som du gör. För en annan familj är det kanske mycket viktigare. Att kompromissa är alltså att låta ex-frun helt bestämma över om barnet får lov att spendera 1 timma mer eller mindre med nya frun på mannens vecka?

Du skrev att det kanske inte spelar mig någon roll och det var det du fick svar på!
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)