• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Drottningen70
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-08-30 17:59:50 följande:

Det e inte sant ts, hon ljuger bara, det funkar bra att din sambo hämtar, mamman bara tramsar o inget o bry sig om

Låter fullständigt rimligt att dagis INTE lämnar ut ett barn till

Någon som ej är godkänd av båda vårdnadshavarna. Allt annat måste ju vara helt galet...
  • Anonym (***)

Jag står helt på biomamman sida här.
    Ts har ju visat att han är helt opålitlig o inte satt barnets bästa först.
    Först är han otrogen,sen så blandar han ganska omgående in den nya i barnets liv.
    Sen så ska barnet bli hämtad av denna nya saken innan de ens har bott ihop.
    Vem är det som bråkar o ställer till det egentligen?
    Barnet var 5 år o inte vart det för barnets bästa som detta skedde.
    Sluta bråka med mamman o låt barnet ha den lilla tryggheten som det har, kvar.
    O vad är viktigare än att hinna hämta sitt barn i tid?

• Anonym (Lagen)
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 23:15:42 följande:

Någon som ej är godkänd av båda vårdnadshavarna. Allt annat måste ju vara helt galet...
    Haha
  • Anonym (:))
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 00:34:24 följande:

Först är han otrogen,sen så blandar han ganska omgående in den nya i barnets liv.

Ts är inte den första föräldern som misslyckats med att sätta sitt barn först. Och det han har gjort är inte på långa vägar tillräckligt för att diskvalificera honom som förälder.

Och så länge ts tillräckligt lämplig som boendeförälder har han också samma beslutanderätt som mamman, och som alla andra boföräldrar i hela sverige.

Enligt lagen ska föräldrar tillsammans fatta alla större beslut. Mindre beslut har föräldrar rätten att fatta på egen hand. Större beslut är exempelvis sjukvård, val av skola etc. Mindre beslut är sovtider, veckopeng, godis eller glass, val av biofilm etc.

Det finns lagstöd för att en förälder på egen hand ska kunna sköta ruljansen i ett hushåll utan att hela tiden behöva konsultera den andra föräldern. Det säger sig själv att en separerad förälder inte ska behöva få tillstånd från sitt ex om vem (om någon) hen får skicka till förskolan för att hämta när hen själv får förhinder.

Så nej. Spelar ingen roll vad mamman tycker om det hela. Om ts vill skicka sin nya sambo att hämta barnet från skolan/fritids så har mamman inget att säga till om det (som tur är).
  • nevermind
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 00:34:24 följande:

Vad har otrohet med föräldraskap att göra?
  • nevermind
    Drottningen70 skrev 2014-08-30 23:15:42 följande:

Fattar du hur många tusentals barn som inte kan bli hämtade av någon annan än mamma och/eller pappa då..?
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-08-31 06:40:10 följande:

Fast TS ÄR vårdnadshavare och han HAR godkänt sin sambo...

Det där skulle vara ett svar på drottningens inlägg...

Det räcker SJÄLVKLART med en vårdnadshavares tillåtelse.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

• Anonym (:))
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 07:16:54 följande:

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

Bra svar! :)

Det är lätt att förirra sig i vad som är juridiskt korrekt och glömma bort att det handlar om människor som av naturen är känslomässigt 'störda' och irrationella.

Även om det egentligen är korrekt att ts har rätten att skicka vem som helst att hämta dottern så har du ändå en megapoäng i att samarbetet mellan föräldrarna är det viktigaste. Säger inte att ts bara ska ge efter rakt av. Men däremot kanske ändå ta sig en ordentlig funderare. Är det här en grej han kan släppa, i alla fall just nu, för att rädda 'husfriden'?
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)