• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • nevermind
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-29 23:36:03 följande:
    Tja, man kan uppleva saker olika. Var och en har sina erfarenheter. I min värld är ett år en oerhört kort tid med tanke på det trauma som hon har fått utstå.

För tio år sedan var jag med om en liknande situation. Min man blev förförd av en kvinna på sitt jobb. Hon hade förälskat sig i honom och jobbade mycket målmedvetet för att få som hon ville. Min man var nära att lämna mig och tre barn, men tack vare familjeterapi och individuell terapi, som jag insisterade på, kom han på andra tankar. Vi är fortfarande gifta, men otroheten sitter som en tagg i mig fortfarande och ibland blöder såret. Sveket, och de känslor det medförde kommer aldrig att gå över helt.

Jag HATADE den kvinnan. Jag HATAR henne fortfarande. Det är faktiskt den enda människa på jorden som jag helt och hållet HATAR. Hon har förstört så mycket. Det var endast min självbevarelsedrift som hindrade mig från att göra något riktigt illa mot henne. Om jag hade kommit undan med det skulle jag kunnat slagit ihjäl henne. Så starkt var mitt hat. Jag jublade när jag fick höra att hon hade blivit sjuk, och hoppades att det gjorde riktigt ont. Lugn, lugn, jag kommer inte att skada henne. Det är hon inte värd. Jag talar enbart och endast om känslor.

Om vårt äktenskap inte hade räddats skulle jag ha gjort allt som stod i min makt för att hindra mina barn från att komma i närheten av henne.

TS, om ditt ex har samma starka känslomässiga reaktion som jag - backa! Visa henne respekt och hänsyn. Det är HON som är ditt barns mamma. Hon har förlorat dig. Hon har förlorat sin familj under förnedrande och traumatiska former. Gör henne inte mer illa. Hämta barnet själv, och be din sambo lägga lågt.

Avfärda inte ditt ex som galen eller ovillig att samarbeta. Det är trots allt du som har svikit henne, och hennes reaktion är ett resultat av det sveket.
    "Blev förförd"?? Har din man ingen egen hjärna och vilja? Det var han som riskerade att förstöra familjen, inte hon.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Lagen) skrev 2014-08-30 08:39:30 följande:

Humor! 

Sambon får vara ensam med barnet hur mycket hon och pappan vill under pappans tid med barnet!

På vilket sätt har de jävlats menar du? Varför skulle mamman ha rätt att vara bitter, för att pappan träffar en ny kvinna E F T E R separationen och inleder en seriös relation med henne?

Det hade varit en helt annan sak om TS och hans ex hade skilts i samförstånd och han därefter hade träffat sin nya. Men så var det inte. Läs trådstarten.
  • Anonym (Tänk till)
    Anonym (Lilly) skrev 2014-08-30 09:07:34 följande:

Men barnen är ju inte ens med pappan. Därför kan jag förstå att de borde stanna på fritids med sina kompisar än att sitta hemma med kvinnan som förstörde deras familj.

Exakt.
  • Anonym (Fyll i)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-29 23:52:21 följande:
     Det finns många lösningar. Men den nya ska hålla sig ifrån barnet. Barnet är ju det enda hans ex har kvar.
    Det skulle innebära att den nya måste ta in på ett hotell när TS har barnen (om de bor ihop) alternativt att TS tar in på hotell med barnen så att de inte skall behöva utsättas för den nya.

Om förbudet däremot bara gäller för hämtning så kan man alltså låta någon hämta barnet och leverera det till hemmet där den nya sedan får ta hand om barnet.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 09:49:03 följande:
    Det hade varit en helt annan sak om TS och hans ex hade skilts i samförstånd och han därefter hade träffat sin nya. Men så var det inte. Läs trådstarten.
    Nej. Så när en inte vill skiljas, men den andre vill det, och man inte är överens, så får den ena begränsa, hota, använda barnen som vapen och uppföra sig illa för all framtid? Nej du, så fungerar det inte. Han har enligt lag rätt att själv bestämma över om hans nya sambo får hämta barnen, får vara ensam med dem osv under hans tid med barnen.
  • Anonym (Tänk till)
    nevermind skrev 2014-08-30 09:39:53 följande:

"Blev förförd"?? Har din man ingen egen hjärna och vilja? Det var han som riskerade att förstöra familjen, inte hon.

Ja, han blev förförd. Hon var mycket beräknande och manipulativ. Det fanns ingen spärr hos henne. Hon visste att han var gift och hade barn, men det hindrade inte henne. Det var inte första gången hon gjorde så här. Inte sista heller.

Visst hade han ett eget ansvar också. Självklart. Jag har varit vansinnigt arg på honom också. Min man blev smickrad av uppmärksamheten. Han har alltid varit lite tafatt och var ganska oerfaren när han och jag träffades och har haft dåligt självförtroende när det gäller relationen till kvinnor. Det finns mycket att säga om detta men det finns inte utrymme för det här. Han gick i terapi ganska länge och det gjorde nytta.
  • BioBonus

Nej det hade inte varit en helt annan sak... Saken är densamma - exet har ingen som helst rätt att bestämma nånting oavsett hur hon blev lämnad...

Är ni så bittra i verkligheten som ni låter i den här tråden? Förstörde familjen, förförde min make, barnen är det enda exet har kvar etc etc. Ni låter inte helt lyckliga i livet som ser på det på detta sätt...
  • sextiotalist
    De skilsmässor som sker i samförstånd är nog ett fåtal. Av de skilsmässor som varit i min närhet har ingen varit i samförstånd utan det har alltid varit en som velat. Sedan har de flesta (undantag finns) skött det någorlunda snyggt.

Däremot har jag sett vid ett par tillfällen att en har gått vidare, så har problemen kommit och då rejält.
    Ja, det händer, att det inte var den stora kärleken utan att någon träffar en annan och vill ta sig ur sitt förhållande. Jag kan förstå att man kanske klandrar den som ens partner blev kär i. Men man äger inte en annan person. 
    Och utifrån det jag läst från din historia, så hade jag nog inte fortsatt, mycket för att jag hade inte velat leva ihop med någon som inte stannar av fri vilja. 
  • Anonym (-)

På förskolan där mitt barn går, så måste båda vårdnadshavarna skriva under på vilka som får hämta. Skriver inte båda under, så går det inte igenom.

Mitt barns pappa hade agg mot min nya, samt mot min mamma.

Det slutade med rättegång med utgången att jag fick ensam vårdnad då pappan inte var samarbetsvillig.

• Brumma
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 09:50:36 följande:
    Exakt.
    Bättre att vara på fritids än hos en familjemedlem? Jorå...

O i vissa trådar klagas det på att barnen känner sig bortvalda för att de får sitta på fritis när bonusmamma är hemma. Men det såklart - här sätter man ju inte barnen främst utan den stackars mamman.

Fy tycker jag - att se till sitt eget ego istället för ens barns bästa!
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)