• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Påven Johanna

17:29, generösa öppettider för tokiga kvinnor tydligen.

• Tjofaderittan hambo
    Juha skrev 2014-08-29 17:25:56 följande:

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

Ja ta det vidare för mamman i ditt fall låter ju inte riktigt klok! Vi hade samma tjafs här och förskolan förklarade för mamman att på pappas tid bestämmer han vem som är lämpad att hämta och på hennes tid bestämmer hon.

Det enda förskolan ställde som krav var att första gången skulle antingen mamman eller pappan vara med OM det skulle bli problem med bonus så att han inte ville åka med mig.
    De kände sig lite dumma sen för när jag klev in och bonus fick syn på mig for han upp och skrek mitt namn samt sprang till mig.

Tror ditt barns skola är fega bara och inte vill lägga sig i.
  • Anonym (x)
    Juha skrev 2014-08-29 17:25:56 följande:

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

Det där stämmer inte.
    Nu har jag ensam vårdnad men så länge jag informerar så får vem som helst hämta barnet, en granne, farmor whoever.
    Däremot så bestämmer jag ensam.
    Ni har gemensam vårdnad.
    Alltså är det upp till vardera förälder att bestämma en sån sak.
    Jag hade pratat med rektorn om jag var du.
  • Anonym (b)
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 17:30:24 följande:

17:29, generösa öppettider för tokiga kvinnor tydligen.

Det är väl inget ovanligt att fritids är öppet kl 17:30?
  • ventilera mera

Skolan - eller ditt ex - snackar skit, om du ursäktar. Du kan ju fråga dem vad de tänker göra om du tex hamnar på sjukhus, ditt ex är bortrest och barnen behöver hämtas. Ska de sova på fritids då?

Jag har haft samma situation på mitt jobb - ett fritids - och där fick föräldrarna varsin lapp. Mamman var vansinnig men kunde inget göra.

• Påven Johanna
    Anonym (b) skrev 2014-08-29 17:32:56 följande:
    Det är väl inget ovanligt att fritids är öppet kl 17:30?
    Nej, men tidigare idag så visste de inte vad som gällde, så jag utgick från att hon i sådana fall måste ha talat med någon annan - exempelvis rektor - och de brukar enligt mina erfarenheter inte vara anträffbara så här dags. Jag tror att hon bluffar faktiskt.
  • Juha

OK jag fortsätter stå på mig. Får prata med rektor på måndag och om inte det funkar - skolverket. Bra att ni stöttar mig då jag tycker det är jobbigt att tjafsa medan hon typ livnär sig på energin som utsöndras vid osämja...

• Anonym (b)
    Påven Johanna skrev 2014-08-29 17:39:35 följande:
    Nej, men tidigare idag så visste de inte vad som gällde, så jag utgick från att hon i sådana fall måste ha talat med någon annan - exempelvis rektor - och de brukar enligt mina erfarenheter inte vara anträffbara så här dags. Jag tror att hon bluffar faktiskt.
    Jag är benägen att hålla med dig.
  • nevermind

Fråga här: lawline.se/

Jag läste några frågor och hela tiden tjatades det om "barnets bästa". Ditt barns bästa är ju givetvis att få bli hämtad av bonusmamman ibland så hon slipper långa dagar.
    Dessutom, spara alla sms och mail från tok-mamman. Bra att ha om hon dra igång något galet. Ta helst ALL kommunikation skriftligt.

• ammela
    Juha skrev 2014-08-29 17:40:44 följande:

OK jag fortsätter stå på mig. Får prata med rektor på måndag och om inte det funkar - skolverket. Bra att ni stöttar mig då jag tycker det är jobbigt att tjafsa medan hon typ livnär sig på energin som utsöndras vid osämja...

Nästa steg efter rektorn blir nog inte skolverket utan områdeschef eller liknande i staden du bor!

Men håller med alla andra på att du har helt rätt, på dina veckor bestämmer du, hon kan inte neka det! Tror socialen kan gå in och hjälpa er prata med varandra och ta ett beslut om ni är oense, klart förskolan (personalen där) vill hålla sig utanför bråk men tror som sagt va inte de kan neka det.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)