• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Anonym
    BioBonus skrev 2014-08-29 15:15:41 följande:
    Jag hämtade på dagis, trots att mamman vägrade. Ja, dottern berättade det och mamman gick i taket. Men vad skulle hon göra? Hon kunde inte hindra mig att hämta eftersom pappan, och dagis, godkänt mig. Jag fortsatte hämta. Mamman gav upp. Det var ju inte direkt så att hon varje dag kunde stå utanför dagis och kolla vem som kom och hämtade. Och hon vågade inte göra bort sig inför personalen genom att ställa till scener om det. För både hon, och personalen, visste att hon inte hade några lagliga möjligheter att hindra mig.
    Usch vilken jobbig situation för er. Tycker att det är tragiskt när människor inte kan lämna sina egna känslor utanför och enbart se till barnets bästa. Klart att det är en tillgång för barnet att ha ytterligare en vuxen som bryr sig om en.
  • Utflykt i verkligheten
    Juha skrev 2014-08-29 15:19:48 följande:

Okej, jag pratar med personalen och sen förklarar jag för exet att så du vet så kommer min sambo att hämta så bli inte förvånad om lillan berättar att så har skett. Då är alla kort vidöppna och det blir som det blir.

Tack för allt stöd. Och som sagt, detta med att min nya ska hämta är ju något hon själv sagt för att hon vill. Men visst kan det vara som ni säger att man kanske bara vill det i början när det är nytt. Men då är det väl så. Kommer aldrig räkna med att hon alltid ska hämta på måndagar t ex. Utan det får bli när hon tycker att passar liksom. Är ju inte så att dottern lider av att vara på fritids en timme extra heller så det är ju inget jätteakut.

Men nån gång kan det ju vara bra om hon inte har hämtningsförbud på sig, om jag hamnar i nån situation där det är svårt att hämta i tid osv...

Lycka till!
  • nevermind

Men va?? Om ni har gemensam vårdnad och varannan vecka så kan väl inte mamman göra ett skit?

Nu är det väl superbarnsligt att ge tillbaka med samma mynt, men jag hade inte skrivit på alls. Alltså kan INGEN annan än mamman hämta dottern på hennes veckor. Ha!

• Juha

Jag lovar att återkomma. :) Tusen tack för allt stöd!

• BioBonus
    nevermind skrev 2014-08-29 15:31:05 följande:

Men va?? Om ni har gemensam vårdnad och varannan vecka så kan väl inte mamman göra ett skit?

Nu är det väl superbarnsligt att ge tillbaka med samma mynt, men jag hade inte skrivit på alls. Alltså kan INGEN annan än mamman hämta dottern på hennes veckor. Ha!

Nej det kan hon inte - mer än att på ett barnsligt och otroligt icke-konstruktivt sätt ställa till en massa bråk... Och hoppas att hon får sin vilja igenom på det sättet.

Det gäller att ha lite is i magen och bara lugnt stå kvar och fortsätta sitt liv på det sätt man själv bestämmer. På sina veckor :)

• Juha

Uppdatering: Pratade med förskolan men de visste inte riktigt men jag bad iallafall om en egen lapp som jag kan fylla i och som gäller för mina veckor så skulle personalen kolla med rektor. Mamman var nyss här och tog fram lappen och vilel att jag skulle fylla i och skriva under men jag sa att jag hade en egen lapp för mina veckor. Hennes svar: "Då ringer jag polisen! Det är vårdnadshavaren som bestämmer". Men vi har ju som sagt gemensam vårdnad men hon är skriven hos mamman. 

Så ser det ut nu. Får veta mer på måndag.

• Påven Johanna
    Juha skrev 2014-08-29 17:11:26 följande:

Uppdatering: Pratade med förskolan men de visste inte riktigt men jag bad iallafall om en egen lapp som jag kan fylla i och som gäller för mina veckor så skulle personalen kolla med rektor. Mamman var nyss här och tog fram lappen och vilel att jag skulle fylla i och skriva under men jag sa att jag hade en egen lapp för mina veckor. Hennes svar: "Då ringer jag polisen! Det är vårdnadshavaren som bestämmer". Men vi har ju som sagt gemensam vårdnad men hon är skriven hos mamman. 

Så ser det ut nu. Får veta mer på måndag.

Herregud, vilka galna människor det finns. Förvånad
    Men låt henne ringa polisen, hon lär framstå som en idiot i deras ögon också. 
  • Juha

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

• Påven Johanna
    Juha skrev 2014-08-29 17:25:56 följande:

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

Nej. Antingen ljuger ditt ex eller så tror skolan att de har rätt medan de i själva verket har fel. Ring skolverket och överbevisa både ex och skola. 
  • Anonym (x)

har ni gemensam vårdnad så kan hon inte hindra att din sambo hämtar.

Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)