• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (Men?) skrev 2014-08-30 00:58:54 följande:

Men alltså. Vart står det någonstans att TS vart otrogen mot sitt ex? Vart står det att han svikit sitt ex för sin nya sambo?

Det står; "Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket."

Det betyder inte att han vart otrogen. Han kan ha lämnat exet först, för att sen ge sig in i nått nytt. 

Var försiktig med att TRO saker om situationen.

Och Lämnad, förstår att du känner dig sviken och att du känner hat, på så vis, men allvarligt, HUR bra mår du som känner så? Jobba med det och öppna upp för livet. Släpp det och lev. Tillsammans med man och barn. Inte speciellt moget, vuxet eller ansvarstagande att känna, tycka så som du gör. Fult rent av.

Jag känner inte något hat. Jag blev lämnad under liknande premisser men går inte runt och hatar någon. Jag lever livet och har en bra relation till mitt ex. Jag lovade mig själv vid separationen att barnen alltid går i första hand och så har det varit i tre år nu. Jag har träffat en ny och allt är bara bra med mig. Kanske var lite otydlig tidigare men det enda jag menat med liknande situation var att jag blivit lämnad för någon annan.
  • Anonym (:))
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:33:22 följande:

Ja, tyvärr bor de på samma ställe varannan vecka, men då är inte sambon ensam med barnet. Ska inte bara det.

Det handlar inte om att jävlas. De som har jävlats är TS och hans nya. De får betala priset för det nu. Exet var antagligen inte bitter innan, men nu är hon det, på goda grunder. Har TS öht reflekterat över anledningen?

Man väljer själv om man vill hata och bli bitter. Och får i så fall skylla sig själv för allt elände som det för med sig.

Jag förstår att det är svårt att bli bedragen och lämnad (har varit där själv) och även förståeligt att känna starka känslor till en början. Men det är inte hälsosamt eller bra att leva ut dessa känslor eller hålla fast vid dem länge.

Alla är vi själva ansvariga för våra handlingar. Och ts inte hållas ansvarig för exets handlingar och sabotage. I det här läget är det acceptabelt om exet exempelvis inte skulle vilja tala med ts med tanke på hur svinigt han betett sig. Men det är inte acceptabelt om hon förstör för barnet.
  • Anonym (Lagen)
    Juha skrev 2014-08-29 17:11:26 följande:

Uppdatering: Pratade med förskolan men de visste inte riktigt men jag bad iallafall om en egen lapp som jag kan fylla i och som gäller för mina veckor så skulle personalen kolla med rektor. Mamman var nyss här och tog fram lappen och vilel att jag skulle fylla i och skriva under men jag sa att jag hade en egen lapp för mina veckor. Hennes svar: "Då ringer jag polisen! Det är vårdnadshavaren som bestämmer". Men vi har ju som sagt gemensam vårdnad men hon är skriven hos mamman. 

Så ser det ut nu. Får veta mer på måndag.

Under din tid med barnet har du enligt lag rätt att fatta beslut som rör barnets dagliga omsorg, som vad barnet ska äta, vilka kläder och aktiviteter barnet ska ha hos dig, vem som hämtar på förskola/fritids osv. Ring skolverkets jurister så kommer du att få samma svar.
  • Anonym (Vuxna människor)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-29 23:36:03 följande:

Tja, man kan uppleva saker olika. Var och en har sina erfarenheter. I min värld är ett år en oerhört kort tid med tanke på det trauma som hon har fått utstå.

För tio år sedan var jag med om en liknande situation. Min man blev förförd av en kvinna på sitt jobb. Hon hade förälskat sig i honom och jobbade mycket målmedvetet för att få som hon ville. Min man var nära att lämna mig och tre barn, men tack vare familjeterapi och individuell terapi, som jag insisterade på, kom han på andra tankar. Vi är fortfarande gifta, men otroheten sitter som en tagg i mig fortfarande och ibland blöder såret. Sveket, och de känslor det medförde kommer aldrig att gå över helt.

Jag HATADE den kvinnan. Jag HATAR henne fortfarande. Det är faktiskt den enda människa på jorden som jag helt och hållet HATAR. Hon har förstört så mycket. Det var endast min självbevarelsedrift som hindrade mig från att göra något riktigt illa mot henne. Om jag hade kommit undan med det skulle jag kunnat slagit ihjäl henne. Så starkt var mitt hat. Jag jublade när jag fick höra att hon hade blivit sjuk, och hoppades att det gjorde riktigt ont. Lugn, lugn, jag kommer inte att skada henne. Det är hon inte värd. Jag talar enbart och endast om känslor.

Om vårt äktenskap inte hade räddats skulle jag ha gjort allt som stod i min makt för att hindra mina barn från att komma i närheten av henne.

TS, om ditt ex har samma starka känslomässiga reaktion som jag - backa! Visa henne respekt och hänsyn. Det är HON som är ditt barns mamma. Hon har förlorat dig. Hon har förlorat sin familj under förnedrande och traumatiska former. Gör henne inte mer illa. Hämta barnet själv, och be din sambo lägga lågt.

Avfärda inte ditt ex som galen eller ovillig att samarbeta. Det är trots allt du som har svikit henne, och hennes reaktion är ett resultat av det sveket.

Så patetiskt att du ser det som att HON förförde din stackars man!!! Han är en vuxen människa och är ensam ansvarig för vad HAN gjorde mot dig och er familj.

Du hade fortfarande varit en usel mamma om du hade ställt till det för barnen bara för att du var sårad.
  • Anonym (Lagen)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:33:22 följande:
    Ja, tyvärr bor de på samma ställe varannan vecka, men då är inte sambon ensam med barnet. Ska inte bara det.

Det handlar inte om att jävlas. De som har jävlats är TS och hans nya. De får betala priset för det nu. Exet var antagligen inte bitter innan, men nu är hon det, på goda grunder. Har TS öht reflekterat över anledningen?
    Humor! 

Sambon får vara ensam med barnet hur mycket hon och pappan vill under pappans tid med barnet!

På vilket sätt har de jävlats menar du? Varför skulle mamman ha rätt att vara bitter, för att pappan träffar en ny kvinna E F T E R separationen och inleder en seriös relation med henne?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Lämnad) skrev 2014-08-30 00:12:49 följande:
    Lite naivt va? Hur funkar det övrig tid då? Dom bor väl under samma tak varannan vecka. Är själv i den situationen att jag blev lämnad för en annan. Kan inte ägna all min tid till att hata exets nya bara för att jävlas och bli en bitterfi**a. Det skulle aldrig falla mig in att låta mina barn få stanna längre på fritids pga att jag ogillar exets nya. Alltid barnen i första hand.
    Men barnen är ju inte ens med pappan. Därför kan jag förstå att de borde stanna på fritids med sina kompisar än att sitta hemma med kvinnan som förstörde deras familj.
  • Anonym (Barnets tankar)

Jag tror att det viktigaste blir inte om barnet går kortare eller längre dagar utan de tankesätt man visar. Som jag förstår så är ts relation seriös och inget tillfälligt. Genom att då inte tillåta den nya att hämta kan det öppna upp många tankar hos barnet.

Varför får inte den hämta?

Varför måste jag stanna längre?

E det något fel på den nya?

Varför reagerar mamma så här?

Är det fel av mig att tycka om den nya?

Osv.

Sen kan det leda till besvärliga situationer senare om ts relation fortsätter. Det som ska göras hemma hos ts kanske inte passar å då gnäller man för mamma som då matar sitt ego och börjar bråka. Å sen när då mamman är redo för att låta den nya hämta så kan det ha blivit så infekterat att den nya inte vill. Men då blir det liv i luckan för den nya visste ju vad den gav sig in i och ska självklart böja sig efter mammans alla nycker.

Nej ts, ni kanske ska gå å ha ett samarbetssamtal å lägga upp en plan.

• Anonym (Lagen)
    Anonym (Lilly) skrev 2014-08-30 09:07:34 följande:
    Men barnen är ju inte ens med pappan. Därför kan jag förstå att de borde stanna på fritids med sina kompisar än att sitta hemma med kvinnan som förstörde deras familj.
    Var skriver Ts att han och barnens mamma separerade pga otrohet?

Hans nya kvinna ingår i barnens nya familj. Självklart kan de spendera tid i hemmet med henne även när pappa arbetar.
  • Anonym (Inte samma sak)
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:26:48 följande:
    Jag förstår det. Jag måste få fråga om du har varit i exets situation? Innan man uttalar sig bör man ju ha gått i den personens skor, sägs det.

Exet har nog redan tagit sig i alla tänkbara kragar. Hon har fått bygga upp sitt liv efter nya premisser, premisser som hon inte själv har valt.

Jag anser att TS är okänslig. Han var otrogen och han lämnade sitt ex på ett osnyggt sätt. Hans ex hade inget val. Det var inte i samförstånd som de skildes. Rimligtvis känner hans ex en stark avsky mot hans nya och vill inte att hon ska få egentid med barnet. Jag tycker TS visar brist på insikt, respekt och empati mot exet. Hon är ju trots allt hans barns mor. Varför inte ta hänsyn till hennes känslor? Hon vill så klart sitt barns bästa, hon också. Varför inser inte TS att hon har farit illa på grund av hans agerande och att detta kan gå utöver barnet?

Jag tycker TS är okänslig.
    Var i tråden står det att ts varit otrogen? Har missat det inlägget isf...

I ts står enbart att han lämnade barnens mamma för en annan kvinna. Det betyder inte per automatik att han bedrog henne.

Min man lämnade barnens mamma för mig men det hände absolut ingenting innan han meddelat henne att det var slut och flyttat ifrån henne. Just det var väldigt viktigt för oss båda, att inte vår relation startade med lögner varken gentemot henne eller oss.

Att man blir kär i en annan rår man inte för, bara viktigt sköta det snyggt.
  • Brumma
    Anonym (Lilly) skrev 2014-08-30 09:07:34 följande:
    Kvinnan som "förstörde" deras familj (lustigt att det var kvinnan o inte pappan....) TILLHÖR barnens familj nu. Oavsett vad mamman eller ngn här tycker.. Och pappan o bonusmamman har all rätt i världen (både laglig o moralisk) att själva besluta vem som hämtar.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)