• Juha

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Jag och mitt ex är separerade sedan jag lämnade henne för en annan förra hösten. Det tog såklart hårt på henne och hon var väldigt sårad och arg och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna men det har nu lugnat sig väldigt mycket. Dock blir det fortfarande problem varje gång vi inte är helt överens.

Vi ska skriva på ett papper från skolan vilka som får hämta vårt gemensamma barn och hon säger att hon aldrig kommer skriva under att min nya ska få hämta trots att hon jobbar mycket bättre tider än jag så att hon kan vara en till två timmar kortare på fritids osv.

Min nya är väldigt omtyckt av barnet och hon är en "bra tjej" så detta är ju enbart för att bråka som exet gör såhär. Jag antar att det bara är att gilla läget och att jag inte har något att säga till om alls men jag tänkte jag kunde fråga här vad ni tycker...

Att min sambo ska hämta är ju enbart för min dotters bästa, har ju inte med något annat att göra och exet fattar inte att hennes vilja att hämnas mest drabbar den hon älskar mest i världen.

• Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)
  • Juha

Hej igen och tack alla ni som svarat.

För att förklara: Vi flyttar ihop nu i december men har bott varannan vecka kan man säga sedan i April. Vi har tagit det väldigt lugnt och haft min dotters välbefinnande överst på priolistan i allt. Det här med att hämta handlar om max 1 gång i veckan varannan vecka. Så kanske 1-2ggr per månad. Jag vill inte lägga över en massa ansvar på min nya utan jag ser det som att det är mitt barn och mitt ansvar men är däremot tacksam för den hjälp hon bistår med och jag är väldigt tydlig med detta (att jag inte kräver något av henne).

Mamman har fått hem ett papper från fritids/sexårs där hon och jag ska fylla i vilka som får hämta vår dotter och båda ska sedan skriva under. Borde jag fylla i de som mitt ex godkänner och sedan ta ett snack med personalen och fråga hur man kan göra vid en tvist? Eller ska jag vänta med att skriva på?

Linda, det är väl typ det där jag är rädd för. Att om jag skulle vilja försöka stå på mg mot mitt galna ex att hon skulle driva det så långt det går för att "vinna". Hon får liksom tunnelseende och har inget emot att kämpa tills hon dör när hon anser sig ha rätt.

Jag tycker det är larvigt och det gynnar liksom ingen. Men men, ville bara höra vad ni tycker... Fyll gärna på med fler synpunkter och tips på hur man kan göra.

//Johan

• Juha

Vi har gemensam vårdnad men båda måste skriva under den där lappen. Vi har henne lika mycket varannan vecka men hon står skriven hos sin mamma.

• Juha

Jag ska fylla i innan hon skriver under, sen lämnar hon lappen. Hon litar inte på mig som ni kanske förstår. Inget är enkelt när det gäller henne. Det är hennes way or no way...

• Juha

Jag har redan presenterat henne för personalen och sagt att hon kommer hämta ibland när hon slutar tidigare än mig och det var inga problem. Men det var under inskolningen och nu har de kört igång med alla rutiner osv. Men att komplettera i efterhand borde ju gå bra. Kan ju höra vad de säger om det. Om man berättar att "mamman inte gillar min nya och inte vill skriva på, går det bra att hon hämtar ändå" typ.

• Juha

Okej, jag pratar med personalen och sen förklarar jag för exet att så du vet så kommer min sambo att hämta så bli inte förvånad om lillan berättar att så har skett. Då är alla kort vidöppna och det blir som det blir.

Tack för allt stöd. Och som sagt, detta med att min nya ska hämta är ju något hon själv sagt för att hon vill. Men visst kan det vara som ni säger att man kanske bara vill det i början när det är nytt. Men då är det väl så. Kommer aldrig räkna med att hon alltid ska hämta på måndagar t ex. Utan det får bli när hon tycker att passar liksom. Är ju inte så att dottern lider av att vara på fritids en timme extra heller så det är ju inget jätteakut.

Men nån gång kan det ju vara bra om hon inte har hämtningsförbud på sig, om jag hamnar i nån situation där det är svårt att hämta i tid osv...

• Juha

Jag lovar att återkomma. :) Tusen tack för allt stöd!

• Juha

Uppdatering: Pratade med förskolan men de visste inte riktigt men jag bad iallafall om en egen lapp som jag kan fylla i och som gäller för mina veckor så skulle personalen kolla med rektor. Mamman var nyss här och tog fram lappen och vilel att jag skulle fylla i och skriva under men jag sa att jag hade en egen lapp för mina veckor. Hennes svar: "Då ringer jag polisen! Det är vårdnadshavaren som bestämmer". Men vi har ju som sagt gemensam vårdnad men hon är skriven hos mamman. 

Så ser det ut nu. Får veta mer på måndag.

• Juha

Fick ett sms nu att hon pratat med skolan och att de sa att ingen förutom vi föräldrar får hämta utan bådas underskrift. Då antar jag att det måste drivas vidare om jag ska få rätt.

• Juha

OK jag fortsätter stå på mig. Får prata med rektor på måndag och om inte det funkar - skolverket. Bra att ni stöttar mig då jag tycker det är jobbigt att tjafsa medan hon typ livnär sig på energin som utsöndras vid osämja...

• Juha

Är väl på tiden att TS kliver in och reder ut några frågetecken... :)

Ja, jag var otrogen. Träffade den nya i 2 månader innan det kom fram. Betedde mig själviskt och utan att bry mig om hur det skulle drabba mitt numera ex. Jag hade bestämt mig för att göra slut redan innan jag träffade den nya, flera månader innan, men inte tagit mig modet till det. Jag försökte göra slut ungefär en vecka efter jag träffat den nya men gav vika efter flera timmars vädjande och diverse hot. Jag pallade inte med att säga att jag träffat en ny utan berättade bara om anledningarna till varför jag ville att det skulle vara slut (de som ledde fram till att jag träffade den nya).

Sedan det kom fram lade exet all energi på hat och det har sedan sakta lugnat sig mer och mer och numera går samarbetet oftast relativt smidigt. Det är när min nya kommer in i bilden som det blir tvärnit. Eller nåt annat mitt ex inte samtycker med. Mitt ex har försökt luska fram alla små rykten och dumheter som finns om min sambo och tar dem som en beskrivning på hur hon är som person. 

Min sambo är däremot en person som är väldigt omtyckt av min dotter och som bryr sig om och tycker om att spendera tid med henne. Hon vill kunna hämta henne 1-2 ggr i månaden så att de kan få en halvtimme timme tillsammans att pyssla eller laga mat ihop tills jag kommer hem från jobbet. Sambon och exet kommer inte överens men de har heller aldrig träffats pga en massa skitsnack som surrat i deras närhet. 

Det kan ju tyckas dumt och onödigt av mig att tycka att min nya ska hämta dottern till mitt ex när de inte gillar varandra. Men min dotter tycker det är jättekul och spännande att bli hämtad av henne och få vara hemma med henne innan jag kommer. Och även när det lagt sig sen så kommer det ju vara betydligt mycket mer praktiskt att göra så vissa gånger... 

Tycker tråden har spårat ur lite men det är intressant att höra åsikter från båda håll. 

Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)