• Anonym (:))

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 00:33:22 följande:

Ja, tyvärr bor de på samma ställe varannan vecka, men då är inte sambon ensam med barnet. Ska inte bara det.

Det handlar inte om att jävlas. De som har jävlats är TS och hans nya. De får betala priset för det nu. Exet var antagligen inte bitter innan, men nu är hon det, på goda grunder. Har TS öht reflekterat över anledningen?

Man väljer själv om man vill hata och bli bitter. Och får i så fall skylla sig själv för allt elände som det för med sig.

Jag förstår att det är svårt att bli bedragen och lämnad (har varit där själv) och även förståeligt att känna starka känslor till en början. Men det är inte hälsosamt eller bra att leva ut dessa känslor eller hålla fast vid dem länge.

Alla är vi själva ansvariga för våra handlingar. Och ts inte hållas ansvarig för exets handlingar och sabotage. I det här läget är det acceptabelt om exet exempelvis inte skulle vilja tala med ts med tanke på hur svinigt han betett sig. Men det är inte acceptabelt om hon förstör för barnet.
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 00:34:24 följande:

Jag står helt på biomamman sida här.

Ts har ju visat att han är helt opålitlig o inte satt barnets bästa först.

Först är han otrogen,sen så blandar han ganska omgående in den nya i barnets liv.

Sen så ska barnet bli hämtad av denna nya saken innan de ens har bott ihop.

Vem är det som bråkar o ställer till det egentligen?

Barnet var 5 år o inte vart det för barnets bästa som detta skedde.

Sluta bråka med mamman o låt barnet ha den lilla tryggheten som det har, kvar.

O vad är viktigare än att hinna hämta sitt barn i tid?

Ts är inte den första föräldern som misslyckats med att sätta sitt barn först. Och det han har gjort är inte på långa vägar tillräckligt för att diskvalificera honom som förälder.

Och så länge ts tillräckligt lämplig som boendeförälder har han också samma beslutanderätt som mamman, och som alla andra boföräldrar i hela sverige.

Enligt lagen ska föräldrar tillsammans fatta alla större beslut. Mindre beslut har föräldrar rätten att fatta på egen hand. Större beslut är exempelvis sjukvård, val av skola etc. Mindre beslut är sovtider, veckopeng, godis eller glass, val av biofilm etc.

Det finns lagstöd för att en förälder på egen hand ska kunna sköta ruljansen i ett hushåll utan att hela tiden behöva konsultera den andra föräldern. Det säger sig själv att en separerad förälder inte ska behöva få tillstånd från sitt ex om vem (om någon) hen får skicka till förskolan för att hämta när hen själv får förhinder.

Så nej. Spelar ingen roll vad mamman tycker om det hela. Om ts vill skicka sin nya sambo att hämta barnet från skolan/fritids så har mamman inget att säga till om det (som tur är).
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 07:16:54 följande:

En sak är vad lagen säger och en sak är vad förnuftet där ett samvete borde vara närvarande. Jag tycker ts gör fel om denne kör över den andra föräldern, det är barn ni skaffat tillsammans och nyckeln till framgång är att kompromissa och vara lyhörd, det kommer kanske en dag när det är omvändt och då är det inte så roligt att bli själv överkörd, försök lösa så det passar båda inte bara dig, det är barn som är era och för deras bästa så måste ett gott samarbete fungerar då det rör sig om många år ni måste ha med varandra att göra. Tycker vuxna människor borde begripa bättre än vad man läser av vissa här, sitter och hetsar när det är barn som kommer i kläm om ts lyssnar på er och bara kör på med sitt race!

Ta dig en riktigt funderare du ts!

Bra svar! :)

Det är lätt att förirra sig i vad som är juridiskt korrekt och glömma bort att det handlar om människor som av naturen är känslomässigt 'störda' och irrationella.

Även om det egentligen är korrekt att ts har rätten att skicka vem som helst att hämta dottern så har du ändå en megapoäng i att samarbetet mellan föräldrarna är det viktigaste. Säger inte att ts bara ska ge efter rakt av. Men däremot kanske ändå ta sig en ordentlig funderare. Är det här en grej han kan släppa, i alla fall just nu, för att rädda 'husfriden'?
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 07:47:19 följande:

Fast om du läser mitt inlägg så förstår du säkert att det inte är otroheten i sig som jag är emot, utan snarare otrohet mot barnets mor - något som LEDER till att parterna separerar. Detta betyder således att den som går direkt på lämnandet av teamet, är ett än större rövhål än en som "bara" är otrogen men ändå inte sviker flocken genom att fly.

Menar du på att man aldrig får lämna sin partner efter det att man skaffat barn? Och att om man ändå gör det bara ska acceptera att den som blivit lämnad hämnas?
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 08:32:35 följande:

Nej, inte så. Men med barn med i bilden så kämpar man in i det sista. Man testar allt innan separationen blir ett faktum. Att bara lämna för att man anser gräset vara grönare på andra sidan, så gör man bara inte. Då var man inte mogen att bilda barnfamilj.

Föräldrar ska ha skygglappar för alla, förutom för sin sambo - tillika barnets andre förälder.

Men du bestämmer inte hur andra bör leva sina liv. Det gör var och en själv.
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 08:49:25 följande:

Här är mitt svar:

På din fråga:Jag tillägger att den "andra kvinnan" eller "den andra mannen" bör ha vett nog att låta en upptagen människa - som har barn ihop med sin partner - vara. Låt bli! Hands off! Leta vidare!

Återigen, du har inte heller rätten att bestämma hur andra ska leva sina liv. Om du inte vill röra upptagna män - fine, var so god. Du har rätten att leva ditt liv som du vill. Men kräv inte att andra ska göra likadant.
    Drottningen70 skrev 2014-08-31 09:25:06 följande:

Nä faktiskt inte. Grunden är väl ändå att barnet hämtas av en mamma eller pappa vare sig man är separerad el ej. Och det kan inte vara såååå många fall där en förälder blockerar utan goda skäl. Det handlar ju inte om ett totalförbud för andra att hämta, utan bara om att personerna som hämtar ska vara okejade av båda vårdnadshavarna. Tycket helt ärligt att det är fullständigt rimligt och faktiskt självklart. Hell, i min kommun får skolan inte ens lämna ut en skoldator utan båda vårdnadshavares godkännande...

Mitt barn hämtas ofta av mormor. Inget konstigt med det. Aldrig ens reflekterat över att det.
    Drottningen70 skrev 2014-08-31 13:16:41 följande:

Nej, inget konstigt med det. Däremot tycker jag det vore konstigt om dagis lämnade till mormor mot den andre vårdnadshavarens uttryckliga vilja.

Det vore ytterst konstigt om de skulle neka bara för att den andra vårdnadshavaren skulle neka. Särskilt med tanke på att jag jobbar kvällar och inte kan hämta från förskolan. Vart skulle barnet ta vägen när förskolan stänger? Skulle jag vara tvungen att säga upp mig från mitt jobb??
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:33:23 följande:

Kanske är ytterligheter. Faktum är att utan kompromisser går ett samarbete i lås direkt och då blir det direkt barnen som hamnar i kläm. Det du nämner är sekundärt. Nej spelar mig ingen roll, fungerar det inte med jobb etc så löser det sig med antingen ändrade arbetstider eller fritids. Mitt liv står inte och faller med en sådan liten sak. Man hittar alltid nya vägat att gå!

Tycker du att jag skulle behöva hyra en nanny istället för att ta hjälp av person x om mitt ex inte godkände person x?
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 20:53:46 följande:

Än bättre fråga mamman hon ställer säkert upp om inte så kanske det finns ett läge där hon blir mer öppen.

I mitt fall handlar det om en pappa. Som jag inte vill ha i mitt liv mer än nödvändigt. Det är klart jag skulle vara öppen för att förhandla fram ett nytt boschema för barnet om han insisterade. Men utöver det så vill jag sköta mitt liv utan inblandning från honom. Så nej, vill inte ha pappan som barnvakt under barnets tid hos mig. Och kvarstår ju frågan - anser du att jag skulle behöva gå pappan till mötes och hyra en nanny om pappan inte godkände person x?
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 21:13:12 följande:

Då är frågan föreligger det våld hot etc? Vill gärna veta det innan jag svarar på frågan.

Oväsentligt. För att sammanfatta så verkar du tycka att det är en toppenide att skilda föräldrar ska fortsätta detaljstyra varandras liv. Bäddat för samarbetsproblem och totalhaverier. Om du tänker ett varv till så kommer du nog också på hur orimligt det låter.
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-08-31 21:27:45 följande:

Nog kan man ha andra åsikter och påvisa utan att det för den delen är otrevlig?

Då jag inte har bestämmanderätt för annat än mig och dom som jag är förmyndare över så tycker jag svaret ligger väldigt enkelt för sig.

Vad andra gör är vad dom gör det till själva, något man kan ta lärdom av är att det blir aldrig fred med att kriga vidare. Om det är okej? Självklart är de det!

Skulle det kännas bra att lägga över beslutanderätten över ditt liv på nåt ex? Som du exempelvis måste checka av med inför varje schemaläggningsperiod så att du vet att du fortfarande har barnomsorgen säkrad och kan fortsätta jobba ett tag till. Eller nåt.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)