• sextiotalist

Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)

Påven Johanna skrev 2014-08-29 10:09:44 följande:
    Ja, jag tänkte i skenet av vad "Juha" berättar om starten? Han lämnade barnets mamma för den kvinna han har nu, mamman var upprörd och ville hämnas på alla möjliga sätt de första månaderna vilket fick mig att tro att en del tid ägnades åt skadekontroll och kanske inte direkt hopflyttning med introduktion av barnet. Men jag kan förstås ha fel, det har hänt förr och det kommer att hända igen. 

Rent generellt så tycker jag iofs att både män och kvinnor förefaller ha för bråttom just med den typen av saker som "Juha" skriver om här. Jag, som själv lever i en nyfamilj sedan åtskilliga år tillbaka och som valt att ha en nära relation till barnen och en extramammaroll, kan trots det se riskerna med att kvinnor av kärlek och smekmånadskänslor för fort kastar sig in i ett för stort ansvar och att männen av kärlek, nyförälskelse och lättnad över att det verkar fungera så himla bra är för snabba med att släppa för mycket till kvinnorna. Det tycks mig som om det för många så småningom blir en stor stötesten i förhållandet. En risk värd att plocka upp i ljuset och i alla fall ha i beaktande kanske?
    Det är jag ganska säker på, har detta skeende i min bekantskapskrets nu och tar upp ofta när jag pratar med min väninna att det är viktigt att hennes särbo tar det föräldraansvar som han ändå har när han har barnen varannan vecka och inte sticka iväg och arbeta, träna eller så och förlita sig på sin särbo att hon finns där.

Hon har börjat säga ifrån nu.
  • sextiotalist
    Anonym (Tänk till) skrev 2014-08-30 09:49:03 följande:
    Det hade varit en helt annan sak om TS och hans ex hade skilts i samförstånd och han därefter hade träffat sin nya. Men så var det inte. Läs trådstarten.
    De skilsmässor som sker i samförstånd är nog ett fåtal. Av de skilsmässor som varit i min närhet har ingen varit i samförstånd utan det har alltid varit en som velat. Sedan har de flesta (undantag finns) skött det någorlunda snyggt.

Däremot har jag sett vid ett par tillfällen att en har gått vidare, så har problemen kommit och då rejält.
    Ja, det händer, att det inte var den stora kärleken utan att någon träffar en annan och vill ta sig ur sitt förhållande. Jag kan förstå att man kanske klandrar den som ens partner blev kär i. Men man äger inte en annan person. 
    Och utifrån det jag läst från din historia, så hade jag nog inte fortsatt, mycket för att jag hade inte velat leva ihop med någon som inte stannar av fri vilja. 
  • sextiotalist
    Anonym (Lagen) skrev 2014-08-30 11:20:18 följande:
    Jag vet vad som krävs i domstolen och av personalen. Det du beskriver är inte norm i svenska domstolar, utan snarare något som bryter mot lagen.
    Jag är ganska säker på att man som domare och nämndeman träffar folk (målsägande, vittnen, åtalade etc) i rätten där man måste lägga alla energi för att inte brista ut i skratt. Så om det någon gång kommer fram ett lite småleende är inte konstigt.
    Lika mycket som de möter motsatsen, tragedier och otroligt sorgliga livsöden, som gör att man säkert måste bryta för att de ska kunna samla sig igen

Dvs de som sitter som nämndemän, advokater, åklagare, nämndemän är människor av kött och blod och har känslor som både du och jag

Och när man läst vissa trådar här, hur folk funderar på att stämma hit och dit, så är jag ganska säker på att vissa stämningar har lett till att roa folk på rätten
  • sextiotalist
    Anonym (:)) skrev 2014-08-31 07:51:34 följande:

Menar du på att man aldrig får lämna sin partner efter det att man skaffat barn? Och att om man ändå gör det bara ska acceptera att den som blivit lämnad hämnas?

jag är lika fundersam över detta.

Många förhållanden spricker just för att kärleken inte finns kvar och ofta kommer det en ny in, det behöver inte vara otrohet, känslorna kan ha funnits där utan att man tar steget till otrohet.

Ska man alltid då ha rätten att diktera villkoren över den andras liv?
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2014-08-31 09:06:07 följande:
    Man bör som sagt kämpa in i det sista. Testa ALLT och inte bara ge upp.

Jag ser inget fel i otrohet alls, förutom när det kommer till föräldrar som är otrogna.
    Jag vet många som har separerade föräldrar, som önskar att de hade separerat tidigare, eftersom att "ge allt" innebar att det var en inte alltför bra stämning hemma.
    När känslorna inte finns där, så finns de inte längre, då spelar det ingen roll om folk testat allt. 
    Min sambo är en skild barnförälder, vi träffades när de formellt fortfarande var gifta (men skilsmässopapprena var påskrivna) och det har aldrig varit några problem med hans ex när det gäller den biten. Båda gick snabbt vidare.
    Men sambon sa att de borde gjort det beslutet ett par år tidigare, men de försökte allt och tålde till slut inte se varandra
  • sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-08-31 10:16:21 följande:

Alla bara tänker på de vuxna. Barnet då?

Barnet kanske har det bättre på fritids med sina kompisar än att åka hem med en icke förälder och kanske leka själv i sitt rum. Jag har svårt att se att den nya skulle vara en lektant dessa timmarna innan föräldern kommer hem.

så kan det också vara (utom i barnsomsorgsdebatter, där vissa anser att en ny

Ör de partner ska räknas som förälder och barnen inte ska på dagis eller fritids om den nya är hemma).

Jag förutsätter att ts och hans nya är överens om detta, att det fungerar bra mellan den nya och barnet. Att annars hade nog frågan inte ens varit aktuell.

Är det så att barnet vill vara kvar på fritids så finns det ingen anledning att strida om detta
  • sextiotalist
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 14:52:39 följande:

Det visar ju att man inte är opålitlig o inte kapabel att ta ansvar för sig själv,sin familj,sina barn.

Är man tillsammans med någon o har valt att sätta barn till världen har man ju ett avtal sinsemellan.

Är man då otroget är det ju ett avtalsbrott som inte gynnar någon annan än en själv.

På ett år har ts svikit sin familj, splittrat barnet trygghet, blandat in en ny sak som visat att hon inte är mycket värd eller har något sunt omdöme som springer efter en upptagen man, o de ska sen leka familj innan de ens har bott ihop o kommit ur *smekmånaden*. 

Den enda tryggheten barnet har kvar är sin mamma, skolan/fritids o det vill pappan ändra på, för att han vill det.

Detta är då inget bra föräldraskap.

vet inte om alla skilsmässobarn delar din uppfattning. De flesta jag känner med separerade föräldrar förstår varför de inte lever ihop, är snarare förvånade att de stod ut så länge.
  • sextiotalist
    Anonym (***) skrev 2014-08-31 15:16:15 följande:
    Så de du känner förstår varför den ena föräldern valde att vara otrogen o blanda in nya saker helt plötsligt o är ok med de?
    Jaja, det finns folk till allt.
    Nja, jag avsåg nog att kämpa för kämpandet skull är liksom bara att dra ut det plågsamma ännu mer.
    Är det över, så är det över, finns inte känslorna kvar, så finns det inte.
    Personligen skulle jag inte vilja leva ihop med en som inte har känslorna för mig
  • sextiotalist
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 15:41:24 följande:
    Nånsin hört talas om känslomässig otrohet? Det är till och med snäppet värre än fysisk otrohet.
    Den är nog "värre" eftersom man aldrig kan styra en annan persons känslor, handlingar kan man styra genom manipulation, hot, vädjan etc. Men känslorna styr man inte över. Det är något som en annan aldrig kan kontrollera. Men det är ändå det som är det viktigaste i ett förhållande, att man har så starka känslor för varandra att man vill stanna kvar. Finns inte känslorna så är det kört.
Svar på tråden Min sambo får inte hämta på skolan för mitt ex (mamman)