• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-08-28 15:31:19 följande:
    Det finns absolut inget att tolka i artikeln förutom att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter. Det spelar ingen roll vad ni kontrar med för floskler, dumheter eller rena lögner. Fattar man inte den korta artikeln, så bör man fan själv gå på SFI.
    Självklart finns det inget förslag om att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter.

Det är ju bara så att just somalier brukar få det lilla vett som finns bland SD- och SvP-klanerna att försvinna.

Jag törs slå vad om vad som helst att ingen klanmedlen kommer att kunna ta fram en länk till eller en print av ett sådant MP-förslag.

Tur att inte sverigedemokrati eller SvP-nazism är smittsamt - annars skulle den mentala natten redan vara här för gott.

Såvida inte någon utländsk läkare hade ett botemedel mot sjukanSkrattande

"Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • tobbe01
    FDFMGA skrev 2014-08-28 16:08:23 följande:
    Självklart finns det inget förslag om att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter.

Det är ju bara så att just somalier brukar få det lilla vett som finns bland SD- och SvP-klanerna att försvinna.

Jag törs slå vad om vad som helst att ingen klanmedlen kommer att kunna ta fram en länk till eller en print av ett sådant MP-förslag.

Tur att inte sverigedemokrati eller SvP-nazism är smittsamt - annars skulle den mentala natten redan vara här för gott.

Såvida inte någon utländsk läkare hade ett botemedel mot sjukanSkrattande
    Ja då är TS ute och cyklar. Men det händer ju då och då här på FL!
    Todilooo
  • tobbe01
    StackarsMia skrev 2014-08-28 16:30:19 följande:
    Där kom den. Häxdoktorer behövs alltå? Dags att ta in 200 000 nya somalier då.Gråter
    De kommer så var lugn. Snart på en vårdcentral nära dig mohahahahahah
  • tobbe01

Medias makt är enorm. Skulle någon sagt för........ja tre år sedan att somalier skulle få provjobba som läkare för att sedan utvärderas efter ett år så skulle folk skrattat läppen av sig men nu har vi lärt oss via medias hjärntvätt att man inte får ifrågasätta ngt som har med invandrare att göra och DEFINITIVT inte vad "svarta" gör (ja det finns väl inte "svarta" precis utan folk som är lite mörka i huden kanske.....ev typ) Svart låter så brutalt...............

• FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-08-28 16:30:19 följande:
    Där kom den. Häxdoktorer behövs alltå? Dags att ta in 200 000 nya somalier då.Gråter
    Jaha, så toksekten har kännedom om att alla somaliska läkare är häxdoktorer.

Tja, jag tror att sannolikheten för att detta är korrekt är betydligt mindre än att det skulle finnas intelligent liv bland  klanerna kring Åkesson och, hm vad heter nazistledaren nu, Stefan någonting.

Jag är fullständigt övertygad om att ingen av de bägge klaner som lallar runt här i tråden har någon anhängare som kan visa fram att MP föreslår en särskild gräddfil specifikt för somaliska läkare.

Det här är ju bara en tråd där klanerna vill få rassa runt utan någon form av verklighetsförankring. Alltså, precis som vanligt med andra ord.

Ja herregud. Tänk om klanerna skulle få reellt inflytande i Sverige - den tanken är så absurd att man bara kan skratta åt den.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • Klotjohan

Herre gud vilket liv det blir så fort somalier nämns i en diskussion. Så, SvP:are och SD-are hur tänker ni motverka läkarbristen på våra vårdcentraler då??? På min VC finns inga fasta läkare i år för de tycker inte att det finns tillräckligt med karriärmöjligheter och de flesta AT-läkare flyttar när de gått färdigt sin period på vårdcentralen.  

• StackarsMia
    FDFMGA skrev 2014-08-28 17:32:18 följande:
    Jaha, så toksekten har kännedom om att alla somaliska läkare är häxdoktorer.

Tja, jag tror att sannolikheten för att detta är korrekt är betydligt mindre än att det skulle finnas intelligent liv bland  klanerna kring Åkesson och, hm vad heter nazistledaren nu, Stefan någonting.

Jag är fullständigt övertygad om att ingen av de bägge klaner som lallar runt här i tråden har någon anhängare som kan visa fram att MP föreslår en särskild gräddfil specifikt för somaliska läkare.

Det här är ju bara en tråd där klanerna vill få rassa runt utan någon form av verklighetsförankring. Alltså, precis som vanligt med andra ord.

Ja herregud. Tänk om klanerna skulle få reellt inflytande i Sverige - den tanken är så absurd att man bara kan skratta åt den.
    Alltså det är ju redan belagt att en Miljöpartis föreslagit detta. Det står ju i artikeln. Men läskunnighet och verklighetsanknytning är oftast inte vänsterns paradgren. Fullt förståeligt.

Hoppar man av gymnasiet för att bli medlem i UV och satsa på upplopp som starkaste merit på sitt CV, så är man ursäktad. Vi förstår. Vill du ha hjälp så finns det ett parti som vill ge mer resurser till att hjälpa svenskar.
  • StackarsMia
    Klotjohan skrev 2014-08-28 17:44:19 följande:

Herre gud vilket liv det blir så fort somalier nämns i en diskussion. Så, SvP:are och SD-are hur tänker ni motverka läkarbristen på våra vårdcentraler då??? På min VC finns inga fasta läkare i år för de tycker inte att det finns tillräckligt med karriärmöjligheter och de flesta AT-läkare flyttar när de gått färdigt sin period på vårdcentralen.  

Kanske kunde man satsa på SVENSKA läkare? Eller vore det djupt rasistiskt?

Varför drar svensken till Norge? Om man kan lyckas pressa fram ett svar ur denna fråga, så har man lönsingen.
  • tobbe01
    Klotjohan skrev 2014-08-28 17:44:19 följande:

Snälla "klotjohan" denna tråd råkar handla om just somalier som någon tydligen tycker ska få arbeta som läkare utan legitimation. Jag gillar inte den idén för det känns lite....märkligt och lite otryggt! Min subjektiva känsla och den står jag för och om jag är folkpartist eller KD:are har ingen betydelse. Jag skulle inte heller vilja att polacker, araber, judar, kineser, jämtlänningar, kirunabor eller min granne skulle kunna ta jobb som läkare på min lokala vårdcentral UTAN examen. Is that clear now?
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 15:31:19 följande:
    Det finns absolut inget att tolka i artikeln förutom att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter. Det spelar ingen roll vad ni kontrar med för floskler, dumheter eller rena lögner. Fattar man inte den korta artikeln, så bör man fan själv gå på SFI.
    Hur kommer det sig att man behöver sfi för att man gör en rimlig tolkning av artikeln, men inte om man gör en orimlig? 

Är du så jävla korkad att du tror att det kommer bli överordnat i svensk lagstiftning att somalier får särbehandling än att Sverige ska ha god vård och hög patientsäkerhet?
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?