• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • modsey
    tobbe01 skrev 2014-08-27 20:37:18 följande:
    En idé vore att man hade somaliska läkare (pryo typ) som tog emot patienter gratis!!! Då kunde de öva direkt på patient och som det verkar så finns det en del som inte ser det som ngt problem att gå till en "liksom typ" läkare! Har man halsfluss och nageltrång så är det säkert helt okej. Cancer och tyngre grejer är väl lite tveksamt.......eller va faan........................
    det märks att du inte är insatt i vården och hur den fungerar
    ölburk2 skrev 2014-08-27 21:06:13 följande:
    Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.  smile2.gif  
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..
    ja folk verkar vilja läsa det som de vill.

• tobbe01
    modsey skrev 2014-08-27 21:39:03 följande:
    det märks att du inte är insatt i vården och hur den fungerar
    Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.  smile2.gif  
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..

"Fungerarja"??? Finska?
  • modsey
    tobbe01 skrev 2014-08-27 21:45:10 följande:
    "Fungerarja"??? Finska?
    ?
  • StackarsMia

Kul att chansa på överlevnad när man kommer in med fotsvamp och lämnar med en lunga!

Våra politiker är sannerligen idioter!

• modsey
    StackarsMia skrev 2014-08-27 21:49:47 följande:
    Kul att chansa på överlevnad när man kommer in med fotsvamp och lämnar med en lunga!

ok folk är inte läskunniga och det är inte svenska reserveliten som skriver här inser jagSolig
  • Lady Godiva

Nej men så oväntat... Först gnälls det över att somalier inte jobbar utan "bara tuggar khat hela dagarna", och när man vill göra det lättare för dem att jobba gnälls det över det. Hur ska ni rasis- förlåt, jag menar naturligtvis rasmedvetna ha det egentligen?

Jag tror givetvis inte att alla som tycker detta är ett dåligt förslag är rasister, många är säkert uppriktigt bekymrade över hur kvaliteten på vården skulle se ut om detta förslag gick igenom. Och det är naturligtvis jag också. Utan att veta något om läkarutbildningen i Somalia är det lätt att helt fördomsfullt tänka att det tycks vara ett mycket underutvecklat land, de kan ju inte ha någon vidare vård eller läkarutbildning. Och så kan mycket väl vara fallet, jag vet som sagt ingenting om standarden på läkarutbildningen där. Men det är just för att man inget vet om kvaliteten som somalier med läkarutbildning bör få validera sin utbildning! Det är ju inte, som kretinerna på Flashback och vissa kretiner här tycks tro, fråga om att somalier helt utan utbildning ska få knalla in på våra vårdcentraler och sjukhus och sätta igång att behandla folk. Nej, som jag förstod den mycket knapphändiga informationen i artikeln (ska leta efter mer info senare i dag, när jag förhoppningsvis är lite piggare) ska somalier med somalisk läkarutbildning få göra en validering, alltså visa att de är kapabla att arbeta som läkare enligt svensk standard.

Kan man visa upp en examen från en läkarutbildning vill man alltså att personen lättare ska kunna få jobb som läkare genom att visa att han/hon har de nödvändiga kunskaper, teoretiska och praktiska, som krävs. Det här skulle ju faktiskt kunna bli en win-win-situation - situationen med Sveriges läkarbrist skulle kunna, om inte åtgärdas helt så åtminstone förbättras och högutbildade invandrare skulle kunna få jobba med det de har utbildning för och slippa städa toaletter eller vara arbetslösa och få höra att de bara vill lyfta bidrag och inte vill jobba. Naturligtvis gäller det många fler yrkesgrupper, från många fler nationaliteter.

Dock tycker jag nog att ett år är lite kort tid, kanske skulle de behöva göra en längre "praktikperiod". Och saknar de helt bevis för att de avlagt läkarexamen ska man naturligtvis vara mycket sträng, och ha mycket höga krav. Men det är ju helt orimligt att läkare med utländsk utbildning ska behöva vara arbetslösa, jobba som taxichaufförer eller vidareutbilda sig i sju år innan de får arbeta som läkare (som det nu råkar handla om men detta kan som sagt även gälla andra yrken).

Lite OT, men jag har sett att det även rackas ner på att Abdinasir Hussein inte anser att polisen ska få hämta barn. Som vanligt är folk så färgade av sina åsikter om invandrare/invandringen att de inte förmå läsa vad som faktiskt skrivs. Hussein säger: I vilket fall så bör inte polisen komma och ta barnen som de nu gör, så att familjen hamnar i chock. Skicka någon från socialen i stället som kommer hem och hör vad som har hänt. Jag tror Hussein missförstått något här, för det sedvanliga förfarandet är ju just att socialen utreder ett fall, och då kan det bli fråga om omhändertagande enligt LVU (Lagen om Vård av Unga). Ibland kan de göra ett omedelbart omhändertagande, vilket är precis vad det låter som: De omhändertar barnet/barnen omedelbart. När omhändertaganden ska ske händer det tyvärr att socialen måste begära handräckning av polisen för att kunna omhänderta barnet/barnen, vilket naturligtvis är enormt traumatiskt för både föräldrar och barn. Jag tycker ju inte heller det är bra när polisen blandas in på det sättet, men ibland blir det ju nödvändigt om föräldrarna vägrar släppa ifrån sig barnet/barnen. Jag tycker det är omänsligt mot både barn och föräldrar att slita isär dem medelst polishjälp, handräckning borde inte få förekomma. Faktiskt är det mycket uppslitande för de poliser som tvingas utföra ärendet, jag har pratat med många som önskar de slapp handräckningar i fall där barn ska omhändertas. Det kan också vara nervslitande för socialarbetarna som blir åskådare till det hela. Ja, alla mår dåligt men sämst mår naturligtvis föräldrarna och barnen. Jag har varit med vid en handräckning när ett barn skulle omhändertas, och det var något av det värsta jag tvingats bevittna... 

Men åter till ämnet. Samtidigt är det ju tyvärr så att det ibland är absolut nödvändigt att omhänderta barn, och ibland måste det göras omedelbart. Om föräldrarna då inte släpper dem ifrån sig, förvisso helt förståeligt i de tyvärr förekommande fall då socialen omhändertar barn på felaktiga grunder, barn som helt enkelt inte behöver omhändertas, blir det ju svårt för socialen att göra på annat sätt. Jag kan inte se vilken alternativ metod som skulle användas i sådana lägen, och är alldeles för trött för att fundera över det nu.

Så, för att avrunda (innan jag skrivit en hel roman), Abdinasir Hussein vill inte att helt outbildade människor ska kunna stega in på närmaste vårdinrättning och  att diagnoser och skriva ut mediciner.

Abdinasir Hussein säger inte, att somalier borde få slå sina barn utan att polisen ska få lägga sig i. Hans uttalande är, enligt mig, mycket svårt att tolka så.

Det är en väldigt kort artikel, och den är skriven på lättfattlig svenska. Att folk ändå missförstår den så grovt är dock inte förvånande, eftersom många läser med sina "invandringskritiska" glasögon på.

@TS!
    Jag tycker du förenklar frågan när du bara ger oss två svarsalternativ. Enligt mig är det inte så enkelt, vilket kanske framgår av mitt svar. Jag tycker frågan går djupare än "BRA" eller "DÅLIGT", detta förslag kan ju vara "BRA, under förutsättning att..." eller kanske "DÅLIGT, såvida inte...". Jag menar det inte som kritik, det kanske helt enkelt är jag som krånglar till det hela.

Med tanke på tidpunkten är möjligheten stor att det är så det förhåller sig. 

You can choose the sin, but you can't choose the consequence.
  • Lady Godiva
    Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.   
    Fast för de läskunniga är det ganska uppenbart att det inte tycks vara fråga om att "vem som helst" ska få jobba som läkare. Som sagt, om man tar av de "invandringskritiska" glasögonen kan man ibland se vad som faktiskt står i en artikel, istället för att allt man läser blir färgat av ens egna fördomar.
    modsey skrev 2014-08-27 21:39:03 följande:

Där sade du ett sanningens ord. Du menar det kanske från en annan synvinkel än jag, men det du skriver är likafullt sant.
    StackarsMia skrev 2014-08-27 21:49:47 följande:

Det är de i och för sig inte ensamma om...

modsey skrev 2014-08-27 21:51:04 följande:

ok folk är inte läskunniga och det är inte svenska reserveliten som skriver här inser jagSolig

Återigen några sanningens ord, jag vet fortfarande inte om du har samma synvinkel som jag men det är ju inte något hinder för att jag kan hålla med dig här.

prettylittleliar skrev 2014-08-27 20:26:06 följande:

Jag trodde en intervju med en SD:are var det dummaste jag läst idag. Men jag är beredd att säga att jag hade fel om nu detta stämmer.

Läkare jobbar med LIV, det är ingen som ska kunna "provas på" för att personen "kanske" kan. De somalier som vill jobba som läkare är välkomna att utbilda sig här i Sverige precis som alla andra. Eller annat valfritt land där man faktiskt kan visa INTYG på att man är kvalificerad.

Människor ska inte behöva vara försöksråttor.

Du tror alltså att det man föreslår är att man ska tänka att "äsch, killen säger att han har läkarexamen, då stämmer det nog. Vi låter honom göra några hjärtoperationer helt på egen hand så får vi se om han är läkare eller inte." Har jag uppfattat dig rätt?

I så fall skulle jag vilja veta hur du kom fram till denna fullkomligt fabulösa slutsats. Vilken artikel läste du, för det var helt klart inte samma som jag läste. Jag vet som sagt hur svårt det kan vara att tolka text när man har fördomar, och att det kan gnissla lite i maskineriet då, men det här var ju rena härdsmältan.

Du kan i alla fall trösta dig med att du är långt ifrån ensam. Det är en ljuv blandning av Sellafield, Harrisburg och Tjernobyl i strålande oförstående lite här och där. Var lade jag nu jodet...?

modsey skrev 2014-08-27 20:31:13 följande:

men jisses, är det så svårt att förstå att de inte ska jobba som läkare helt på egna ben utan under handledning under en ganska lång tid. Det är ju inte så att de får en skalpell och kan börja skära hej vilt dag ett.
    Jag kan absolut se att man kan göra vissa grundläggande tester, språkkurser etc och SEN börja UNDER HANDLEDNING att göra provåren.
    Tror ni underläkarna ni möter på akuten är hur säkra som helst så tror ni fel också...de går också under handledning

Ah, nu var det visst jag som inte var så noga med läsningen... Jag läste inte detta inlägg innan jag läste dina andra som jag citerat. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag ser nu att du menar precis ur samma synvinkel som jag. Skönt att se att det finns någon läskunnig här!

Det är för bedrövligt ställt med läsförståelsen, men som jag sagt flera gånger tror jag jag har förklaringen till det. Man ser det man vil se helt enkelt, så man kan tjafsa och skrika om det.

Jag vet inte om du håller med mig, jag har inte läst så många inlägg, men jag tycker det kan finnas fördelar med det här, som jag skrev i mitt första inlägg. Och man behöver ju, som jag också skrev, inte begränsa sig till somaliska läkare. Det finns ju mängder av andra yrkesgrupper från andra länder som skulle kunna dra fördel av det här förslaget.

Självklart är det speciellt när det handlar om personer som ska ha hand om människor och ha deras liv i sina händer, men är de skickliga läkare med bra utbildning kommer de klara det lika bra som svenska läkare, naturligtvis efter lång tids validering. Men .några sju år tycker jag inte det ska behöva ta för en läkare att få jobba som just det, förutsatt givetvis att han/hon är duktig på sitt jobb! . Särskilt inte som de utsätts för spott och spe för att "de inte jobbar och bara tuggar khat hela dagarna"...

You can choose the sin, but you can't choose the consequence.
  • tobbe01

Nu har intelligentian talat!! Herregud vilket engagemang i en sådan här tramsig tråd. Frågan är enligt rubriken om somalier ska få arbeta som läkare fast de saknar läkarexamen!!! Bra eller dåligt. hahahahahahahahahaha och så djuplodande analyser på det.

• FrauCasio

Jag har aldrig stött på somaliska läkare varken män eller kvinnor fast de senare finns kanske inte ens?

• tobbe01
    FrauCasio skrev 2014-08-28 07:25:07 följande:

Jag har aldrig stött på somaliska läkare varken män eller kvinnor fast de senare finns kanske inte ens?

Men snart på din vårdcentral kommer det en som är ute och "provjobbar" innan han ska testas på sina kunskaper.......lycka till
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?