• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 17:52:43 följande:
    Kanske kunde man satsa på SVENSKA läkare? Eller vore det djupt rasistiskt?

Varför drar svensken till Norge? Om man kan lyckas pressa fram ett svar ur denna fråga, så har man lönsingen.
    Varför det ena eller det andra? 
    Jag vet att det är vanligt att syrror drar till Norge, men att läkare skulle göra det i stor utsträckning har jag aldrig hört.
  • FDFMGA
    StackarsMia skrev 2014-08-28 17:50:34 följande:
    Alltså det är ju redan belagt att en Miljöpartis föreslagit detta. Det står ju i artikeln. Men läskunnighet och verklighetsanknytning är oftast inte vänsterns paradgren. Fullt förståeligt.

Hoppar man av gymnasiet för att bli medlem i UV och satsa på upplopp som starkaste merit på sitt CV, så är man ursäktad. Vi förstår. Vill du ha hjälp så finns det ett parti som vill ge mer resurser till att hjälpa svenskar.
    Hm, och nu har du  tagit emot strålning igen och vet jag deltar i upplopp med mera.

Och som alltid så blir det ett "vi" då, "Vi förstår".

Min gamla mormor brukade alltid säga "vi sa svinskiten" om personer som är så jagsvaga att de måste gömma sig bakom ett "vi". 

Toksekten är sig lik - och har inte ens förstånd att relatera texten till ett litet pratminus till ett sammanhang.

Skulle det finnas ett VM i toksekteri så skulle Sveriges båda deltagande toksekter, SD och SvP vara solklara favoriter - om än inte lika våldsamma som medtävlarna från Boko Haram och Isis. Jag är övertygad om att de senare skulle bli stumma av beundran och av pur häpnad betydligt mer fridsamma om de fick bevittna äkta svenska toksekter.

Tankeläsandet skulle kunna bli en paradgren - särskilt som den sporten är minst lika populär bland toksektens medlemmar som bordtennis är i Kina.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • tobbe01

Alla som ska arbeta som läkare i Sverige ska ha en godkänd läkarutbildning och självklart kunna svenska på en sådan nivå att det går problemfritt att tala med patient och inga missförstånd sker pga språkförbistring. Diskussioner kring det är ju bara löjligt. 

• Notetur Nomen
    tobbe01 skrev 2014-08-28 06:47:03 följande:

Nu har intelligentian talat!! Herregud vilket engagemang i en sådan här tramsig tråd. Frågan är enligt rubriken om somalier ska få arbeta som läkare fast de saknar läkarexamen!!! Bra eller dåligt. hahahahahahahahahaha och så djuplodande analyser på det.

Är du så jävla trög och har så dålig läsförståelse att du inte fattar att ingen ska få arbeta som läkare utan läkarexamen är det ju bara att beklaga. 
  • tobbe01
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 18:17:24 följande:
    Är du så jävla trög och har så dålig läsförståelse att du inte fattar att ingen ska få arbeta som läkare utan läkarexamen är det ju bara att beklaga. 
    Var hittar du den infon i denna tråd? I bifogad länk? Knappast. Där står det väl i princip att om en myndighet ska kontakta en somalier så gäller det att komma personligen och inte skicka brev för de kastas?  Man ska väl hålla sig till ämnet på FL och denna tråds rubrik är tydlig och likaså svarsalternativen. Jag har vid flera tillfällen fått inlägg raderade för att jag avvikit från ämnet i tråden men du kanske har dispens?
  • Speakers Corner

Vart kan jag läsa mer om det här ts.
    Vad en enskild miljöpartist vill saknar betydelse om det inte finns i partiprogrammet.
    Jag hittar inget om det på deras hemsida.
    Vad har du mer för information om det här, för det du visar upp nu i länken säger ju ingenting mer än en människas enskilda åsikt.

• FDFMGA
    tobbe01 skrev 2014-08-28 17:40:45 följande:
    "sekter" och "klaner"?? Vilken planet bor du på? 
    Jag anser att det i allra högsta grad är relevant att klassa SD som en sekt. SvP har jag mindre kunskap om, så det är väl lite mer tveksamt.

Men sett till hur sekt definieras i t ex Nationalencyklopedin så är det inte alls fel att kalla SD och svP sekter.

Möjligen att man kan diskutera parentesinfon där det står mindre - men i och med att SD ser det som att de står emot samtliga andra partier som klumpas ihop till "Sjuklövern" och detta även av sektledaren, Åkesson - så får ju även mindre en tydlig relevans.

I förhållande till övriga partier är SD ett mycket liten sekt.

Dessutom. Enbart den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet hur långt bort från verkligheten sekterna är.

För om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt. Tror du verkligen innerst inne att det finns ett förslag från MP om att specifikt somalier ska erbjudas en färd på räkmacka in i läkaryrket?

Det är ju så befängt att enbart en toksekt kan tro att det skulle vara sant. Det kan möjligen finnas ett förslag om att utländska läkare ska få lättare att validera sin kompetens relativt svenska krav - men jag hittar inte ens något sådant när jag googlar. Tja, en riksdagsmotion från förra året i och för sig - den har jag redan länkat till här i tråden och jag kan inte se att det finns något i den som ens anknyter till tokerierna i den här tråden.

Men visa mig ett förslag från MP, så ska jag krypa till korset resten av min tid på FL.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 18:27:36 följande:

Vart kan jag läsa mer om det här ts.
    Vad en enskild miljöpartist vill saknar betydelse om det inte finns i partiprogrammet.
    Jag hittar inget om det på deras hemsida.
    Vad har du mer för information om det här, för det du visar upp nu i länken säger ju ingenting mer än en människas enskilda åsikt.

Inte ens så. Så här skriver han själv om vad han menade vid tillfället

patricio.nu
  • Klotjohan
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 18:17:24 följande:
    Läkare är ju en skyddad yrkestitel och jag tror inte någon inom professionen skulle acceptera att det infördes ett B-lag bland läkare. Dessutom skulle socialstyrelsen motsätta sig det. 

Men att vidareutbilda och ta vara på det humankapital som finns bland invandrare borde ju uppmuntras inte minst bland dom som skriker högst om invandringens kostnader. 
  • tobbe01
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:29:01 följande:
    Jag anser att det i allra högsta grad är relevant att klassa SD som en sekt. SvP har jag mindre kunskap om, så det är väl lite mer tveksamt.

Men sett till hur sekt definieras i t ex Nationalencyklopedin så är det inte alls fel att kalla SD och svP sekter.

Möjligen att man kan diskutera parentesinfon där det står mindre - men i och med att SD ser det som att de står emot samtliga andra partier som klumpas ihop till "Sjuklövern" och detta även av sektledaren, Åkesson - så får ju även mindre en tydlig relevans.

I förhållande till övriga partier är SD ett mycket liten sekt.

Dessutom. Enbart den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet hur långt bort från verkligheten sekterna är.

För om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt. Tror du verkligen innerst inne att det finns ett förslag från MP om att specifikt somalier ska erbjudas en färd på räkmacka in i läkaryrket?

Det är ju så befängt att enbart en toksekt kan tro att det skulle vara sant. Det kan möjligen finnas ett förslag om att utländska läkare ska få lättare att validera sin kompetens relativt svenska krav - men jag hittar inte ens något sådant när jag googlar. Tja, en riksdagsmotion från förra året i och för sig - den har jag redan länkat till här i tråden och jag kan inte se att det finns något i den som ens anknyter till tokerierna i den här tråden.

Men visa mig ett förslag från MP, så ska jag krypa till korset resten av min tid på FL.
    Men är det verkligen JAG som ska ta fram "bevis" för att tråden vi just nu skriver i är trovärdig? TS nämner inte ett ord om SD eller något annat parti utan det förutsätts av vissa tydligen per automatik att om man inte gillar invandrare till 100% så är man SD eller SvP....VÄX UPP
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?