• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • Tow2Mater
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:32:11 följande:
    Inte ens så. Så här skriver han själv om vad han menade vid tillfället

patricio.nu
    Var det månne en utländsk validerad journalist hos Norrköpings Tidningar som intervjuade honom?
  • FDFMGA
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:37:58 följande:
    Men är det verkligen JAG som ska ta fram "bevis" för att tråden vi just nu skriver i är trovärdig? TS nämner inte ett ord om SD eller något annat parti utan det förutsätts av vissa tydligen per automatik att om man inte gillar invandrare till 100% så är man SD eller SvP....VÄX UPP
    Läs gärna länken jag skickade med i mitt förra inlägg. Där förklarar miljöpartisten med det krångliga namnet hur han ser på saken.

Det var det jag menade med källkritik och att man inte ska nöja sig med texten i ett pratminus.

Vad gäller själva sakfrågan om läkare så är det min bestämda uppfattning att läkare verksamma i Sverige ska ha mycket goda svenskkunskaper, inte så att de behöver prata felfri svenska - men de ska förstå och kunna göra sig förstådda på svenska.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2014-08-28 18:42:18 följande:
    Var det månne en utländsk validerad journalist hos Norrköpings Tidningar som intervjuade honom?
    Jo han heter Johan - så han är nog svensk så det förslår.

Men jag minns mitt första möte med en journalist. Jag förklarade hur jag såg på det han frågade om - och dagen därpå kunde jag läsa i Expressen om något som inte ens påminde om det jag sagt.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • tobbe01
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:45:35 följande:
    Läs gärna länken jag skickade med i mitt förra inlägg. Där förklarar miljöpartisten med det krångliga namnet hur han ser på saken.

Det var det jag menade med källkritik och att man inte ska nöja sig med texten i ett pratminus.

Vad gäller själva sakfrågan om läkare så är det min bestämda uppfattning att läkare verksamma i Sverige ska ha mycket goda svenskkunskaper, inte så att de behöver prata felfri svenska - men de ska förstå och kunna göra sig förstådda på svenska.
    Herregud så seriöst det blev här på FL. Källkritik! Man ska söka info på annat håll för att få en bild av hur TSr resonerar eller? Men lägg ner. Är du ny på FL eller?
  • tobbe01
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:49:11 följande:
    Jo han heter Johan - så han är nog svensk så det förslår.

Men jag minns mitt första möte med en journalist. Jag förklarade hur jag såg på det han frågade om - och dagen därpå kunde jag läsa i Expressen om något som inte ens påminde om det jag sagt.
    Intressant! (antecknar) kan du ge en hint om vad journalisten frågade om? 
  • FDFMGA
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:57:09 följande:
    Intressant! (antecknar) kan du ge en hint om vad journalisten frågade om? 
    Nix, inte mer än att hans avsikt var att göra ett positivt vinklat reportage men att jag var jävligt negativ - men i stället för att byta ut mig så ändrade han min åsikt till den motsatta.

Så kan det gåSkrattande
  • Speakers Corner
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:32:11 följande:
    Inte ens så. Så här skriver han själv om vad han menade vid tillfället

patricio.nu
    Som jag trodde då.
    Tyckte väl att det lät underligt, men eftersom jag vet hur svp och sd-anhängare inte kan låta bli att förvränga och vantolka som det passar deras agenda bäst så ville jag läsa mer.
    Och det visade sig ju med all tydlighet att det inte alls är som ts vill påskina i tråden.
    Så lågt att vantolka på det viset.
    Tack för informationen.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:37:58 följande:
    Men är det verkligen JAG som ska ta fram "bevis" för att tråden vi just nu skriver i är trovärdig? TS nämner inte ett ord om SD eller något annat parti utan det förutsätts av vissa tydligen per automatik att om man inte gillar invandrare till 100% så är man SD eller SvP....VÄX UPP
    Tja, du skulle kunna använda ditt sunda förnuft.
    Om något låter orimligt så är det antagligen inte sant heller.
    Då kan det vara värt att kolla upp innan man börjar orera om det.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:54:08 följande:
    Herregud så seriöst det blev här på FL. Källkritik! Man ska söka info på annat håll för att få en bild av hur TSr resonerar eller? Men lägg ner. Är du ny på FL eller?
    Men snälla du, du har ju fått en hjärna, när du läser måtte du väl ändå använda den och inte bara köpa det som står rakt av utan att tänka själv.
  • tobbe01
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:07:08 följande:
    Tja, du skulle kunna använda ditt sunda förnuft.
    Om något låter orimligt så är det antagligen inte sant heller.
    Då kan det vara värt att kolla upp innan man börjar orera om det.
    Men herregud människa. Detta är FL!! Hur många trådar är seriösa här tror du? Jag tycker nästan det är en form av "rasism"......ja faktiskt.....att det blir sådant babbel för att denna tråd råkar handla om somalier................känsligt och minerat område tydligen. Jag tror tvärtemot vissa att somalierna kan försvara sig själva och är stolta att de är .................(svarta) typ............eller lite mörka kanske eventuellt (hahahahahahahaha ursäkta)
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?