• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • Notetur Nomen
    realist14 skrev 2014-08-28 20:37:49 följande:
    Något jag läst flera gånger...bland annat av en somalisk kvinna som berättade i en artikel hon själv skrev.
    Jamen DÅSÅ, då bara MÅSTE ju det gälla varenda somalier. Tycker själv inte att det är supertroligt att man inte vill integreras men ändå gå igenom en lång process för att kunna arbeta som läkare i det nya landet. Tycker du? 

Var inte så rädd. Såja. Det kommer bli bra. *styrkekram*
  • Notetur Nomen
    FDFMGA skrev 2014-08-28 20:00:47 följande:
    Kanske man ska se det för vad det egentligen är ett exempel på - att Sverige är ett så pass bra land att våra sverigedemokrater och nazisterna i SvP måste gå till angrepp mot sådant som uppenbarligen inte är korrekt för att överhuvudtaget få någon udd på angreppen.

Jag har inte någon överdriven tilltro till de här personernas förmåga att orientera sig i samhället - men här borde ju till och med en del av dem som öste på som värst ha förstått att ts var ren propaganda från en SvP-are.

Kolla aldrig en bra historia är ett gammalt journalistuttryck som passar bra som en beskrivning av hur SD- och SvP-sekterna agerade i den här tråden.
    THIS.
  • Notetur Nomen
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:55:04 följande:
    Försök inte blanda bort korten, det här handlar vare sig om fl eller somalier.
    Det handlar om att använda sin hjärna när man läser inlägg på internet.
    Det är förstås upp till dig vilket intryck du vill göra, men innan man sätter igång och börjar anklaga andra så är det bra om man tar reda på fakta.
    Personligen skulle jag tycka det vore intellektuellt förnedrande att inte använda den hjärna jag fått när jag debatterar med andra människor.
    Men du ser det tydligen inte så.
    Ha ha, snaaaap!
  • Notetur Nomen

Ts försvann visst från tråden. Ja, så kan det gå när ens skräckpropaganda spricker. Hen har nog gått vidare till att sprida sin xenofobiska propaganda i nya, ogrundade, referensbefriade trådar.

Ts: patricio.nu/

• StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 18:06:02 följande:
    Hur kommer det sig att man behöver sfi för att man gör en rimlig tolkning av artikeln, men inte om man gör en orimlig? 

Är du så jävla korkad att du tror att det kommer bli överordnat i svensk lagstiftning att somalier får särbehandling än att Sverige ska ha god vård och hög patientsäkerhet?
    Klart att detta förslag aldrig kommer att gå igenom. Tur att MP inte styr, det är fullt med stollar i deras led.
  • StackarsMia
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:13:45 följande:
    Hm, och nu har du  tagit emot strålning igen och vet jag deltar i upplopp med mera.

Och som alltid så blir det ett "vi" då, "Vi förstår".

Min gamla mormor brukade alltid säga "vi sa svinskiten" om personer som är så jagsvaga att de måste gömma sig bakom ett "vi". 

Toksekten är sig lik - och har inte ens förstånd att relatera texten till ett litet pratminus till ett sammanhang.

Skulle det finnas ett VM i toksekteri så skulle Sveriges båda deltagande toksekter, SD och SvP vara solklara favoriter - om än inte lika våldsamma som medtävlarna från Boko Haram och Isis. Jag är övertygad om att de senare skulle bli stumma av beundran och av pur häpnad betydligt mer fridsamma om de fick bevittna äkta svenska toksekter.

Tankeläsandet skulle kunna bli en paradgren - särskilt som den sporten är minst lika populär bland toksektens medlemmar som bordtennis är i Kina.
    Ojdå. Bli inte så upprörd. Du kan ju spräcka ett blodkärl. Tror jag behöver en tolk eller lingvist för att reda ut det där megarantet.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 22:14:43 följande:
    Klart att detta förslag aldrig kommer att gå igenom. Tur att MP inte styr, det är fullt med stollar i deras led.
    Då säger jag till dig också: patricio.nu/

Exakt vad är det som är så himla orimligt?

Stollar i MP, ja till skillnad från begåvningsreserven i SD liksom.
  • StackarsMia
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 18:27:36 följande:

Vart kan jag läsa mer om det här ts.
    Vad en enskild miljöpartist vill saknar betydelse om det inte finns i partiprogrammet.
    Jag hittar inget om det på deras hemsida.
    Vad har du mer för information om det här, för det du visar upp nu i länken säger ju ingenting mer än en människas enskilda åsikt.

Kan mn säga likadant om enskilda SD-medlemmar, eller måste alla generaliseras med invektiv? Nu när vi pratar om partiförankring.
  • StackarsMia
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:29:01 följande:
    Jag anser att det i allra högsta grad är relevant att klassa SD som en sekt. SvP har jag mindre kunskap om, så det är väl lite mer tveksamt.

Men sett till hur sekt definieras i t ex Nationalencyklopedin så är det inte alls fel att kalla SD och svP sekter.

Möjligen att man kan diskutera parentesinfon där det står mindre - men i och med att SD ser det som att de står emot samtliga andra partier som klumpas ihop till "Sjuklövern" och detta även av sektledaren, Åkesson - så får ju även mindre en tydlig relevans.

I förhållande till övriga partier är SD ett mycket liten sekt.

Dessutom. Enbart den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet hur långt bort från verkligheten sekterna är.

För om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt. Tror du verkligen innerst inne att det finns ett förslag från MP om att specifikt somalier ska erbjudas en färd på räkmacka in i läkaryrket?

Det är ju så befängt att enbart en toksekt kan tro att det skulle vara sant. Det kan möjligen finnas ett förslag om att utländska läkare ska få lättare att validera sin kompetens relativt svenska krav - men jag hittar inte ens något sådant när jag googlar. Tja, en riksdagsmotion från förra året i och för sig - den har jag redan länkat till här i tråden och jag kan inte se att det finns något i den som ens anknyter till tokerierna i den här tråden.

Men visa mig ett förslag från MP, så ska jag krypa till korset resten av min tid på FL.
    Kan man kalla sosseri och vänsteri för sekteri också? Eller är dina hjärtebarn immuna från sakteri?
  • StackarsMia
    Klotjohan skrev 2014-08-28 18:34:53 följande:
    Läkare är ju en skyddad yrkestitel och jag tror inte någon inom professionen skulle acceptera att det infördes ett B-lag bland läkare. Dessutom skulle socialstyrelsen motsätta sig det. 

Men att vidareutbilda och ta vara på det humankapital som finns bland invandrare borde ju uppmuntras inte minst bland dom som skriker högst om invandringens kostnader. 
    Tror få motsätter sig detta. Men det är ju redan fritt fram att på egen hand få en gratis utbildning. Det är väl invandraren själv som ska ta tillvara på sin kapacitet och inte svenska myndigheter som ska lösa detta?

Eller anser man med detta att invandrren är helt okapabel att på egen hand ordna någonting?
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?