FDFMGA skrev 2014-08-28 18:29:01 följande:
Jag anser att det i allra högsta grad är relevant att klassa SD som en sekt. SvP har jag mindre kunskap om, så det är väl lite mer tveksamt.
Men sett till hur sekt definieras i t ex Nationalencyklopedin så är det inte alls fel att kalla SD och svP sekter.
Möjligen att man kan diskutera parentesinfon där det står mindre - men i och med att SD ser det som att de står emot samtliga andra partier som klumpas ihop till "Sjuklövern" och detta även av sektledaren, Åkesson - så får ju även mindre en tydlig relevans.
I förhållande till övriga partier är SD ett mycket liten sekt.
Dessutom. Enbart den här tråden visar ju med all önskvärd tydlighet hur långt bort från verkligheten sekterna är.
För om du tänker efter riktigt, riktigt ordentligt. Tror du verkligen innerst inne att det finns ett förslag från MP om att specifikt somalier ska erbjudas en färd på räkmacka in i läkaryrket?
Det är ju så befängt att enbart en toksekt kan tro att det skulle vara sant. Det kan möjligen finnas ett förslag om att utländska läkare ska få lättare att validera sin kompetens relativt svenska krav - men jag hittar inte ens något sådant när jag googlar. Tja, en riksdagsmotion från förra året i och för sig - den har jag redan länkat till här i tråden och jag kan inte se att det finns något i den som ens anknyter till tokerierna i den här tråden.
Men visa mig ett förslag från MP, så ska jag krypa till korset resten av min tid på FL.
Kan man kalla sosseri och vänsteri för sekteri också? Eller är dina hjärtebarn immuna från sakteri?