• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • Flash Gordon
    ica skrev 2014-08-30 16:13:43 följande:
    Och som läkare i sverige måste man behärska svenska språket. Och även engelska.
    Det är givetvis ett krav som borde ställas - oavsett den presumtiva läkarens nationalitet.

Tyvärr finns det läkare idag som inte kan kommunicera på svenska till sina svenska patienter.

Det borde vara totalförbud mot det.

Förutom att  bevisa sin a kunskaper som läkare skulle det alltså behövas ett anpassat svenskaprov innan de fick gå ut i vården.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2014-08-30 16:47:57 följande:
    Det skulle vara intressant att få reda på vilka utbildningar de "högutbildade" MP-sympatisörerna har, min gissning är att de är kraftigt överrepresenterade i utbildningar i anusvetenskap och liknande trams som av någon outgrundlig anledning ger akademisk status.
    Det var just det.

Högutbildad akademiker kan man vara på många olika områden.

Min högst anekdotiska bevisföring är att av alla de tekniker jag möter dagligen är det väldigt få som uttalar något stöd för MP.

Däremot vet vi att runt 40-50% av journalisterna sympatiserar med MP.
  • Flash Gordon
    Notetur Nomen skrev 2014-08-30 16:24:48 följande:
    . Jag vet inte hur resurssmart det skulle vara att först läsa tre terminer svenska (om man ponerar att man klarar hela sfi på en termin), sedan läsa medicinsk svenska och sedan gå om hela läkarprogrammet. 

Sååå, många somalier talar vi inte om att det är ett "resursproblem" att de inte kommer ut i vården fort nog.

Säkerheten, att våra läkare verkligen är kompetenta, går före en uppstressad godkännande-process.
  • Notetur Nomen

Det skulle vara intressant att få reda på vilka utbildningar de "högutbildade" MP-sympatisörerna har, min gissning är att de är kraftigt överrepresenterade i utbildningar i anusvetenskap och liknande trams som av någon outgrundlig anledning ger akademisk status.

Även anuskunskap kräver att man tar sig igenom stora mängder facklitteratur och använder sig av ett vetenskapligt arbetssätt. Det är inte alla som skulle klara av det, långt ifrån. Sen är det heller inte lika krävande som många tekniska utbildningar.

De allra flesta som dissar humaniora har aldrig satt sin fot på en filosofisk fakultet, men vet precis hur det går till där och hur man inte lär sig ett smack.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 19:41:21 följande:

Sååå, många somalier talar vi inte om att det är ett "resursproblem" att de inte kommer ut i vården fort nog.

Säkerheten, att våra läkare verkligen är kompetenta, går före en uppstressad godkännande-process.

1. Försök att se det ur ett större perspektiv. Försök. Det vore nog så positivt för den somaliska gruppen och för integrationsprocessen.

2. Det är ingen som sagt något annat. Men det ena behöver inte utesluta varandra.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 19:41:21 följande:

1. Försök att se det ur ett större perspektiv. Försök. Det vore nog så positivt för den somaliska gruppen och för integrationsprocessen.

2. Det är ingen som sagt något annat. Men det ena behöver inte utesluta varandra.
  • Flash Gordon
    Notetur Nomen skrev 2014-08-30 21:00:06 följande:

Vad har ev positiva effekter för somalierna som grupp med saken att göra?

Påståendet var att det var viktigt att få ut dem fort som läkare med någon slags antydan om att vi behöver vara "resurssmarta".

Vare sig ev läkarbrist eller positiva effekterna för somalier som grupp kan tillåtas gå före patientsäkerheten.
  • Flash Gordon
    Notetur Nomen skrev 2014-08-30 20:49:53 följande:
    Även anuskunskap kräver att man tar sig igenom stora mängder facklitteratur och använder sig av ett vetenskapligt arbetssätt. Det är inte alla som skulle klara av det, långt ifrån. Sen är det heller inte lika krävande som många tekniska utbildningar.

De allra flesta som dissar humaniora har aldrig satt sin fot på en filosofisk fakultet, men vet precis hur det går till där och hur man inte lär sig ett smack.
    Vi som har gått på bägge typerna av utbildning vet att humaniora är ungefär halva arbetsinsatsen jämfört med tekniska utbildningar.

Vi får också tänka på att bara för att man har en akademisk utbildning behöver man inte ha kunskap inom andra områden.

Kommer det till naturvetenskap är det mer troligt att en naturvetenskapligt utbildad har någon slags kunskap om saken än en humaniora-utbildad.
  • FDFMGA
    Jag har liksom erfarenhet från bägge sidor och min uppfattning är att det förakt somliga inom naturvetenskapliga utbildningar uttryckte mot samhällsvetenskapliga eller humanistiska sådana var rätt enkelriktat. 

I och för sig kanske en ren tillfällighet och dessutom är det ett tag sen jag pluggade nu - men det kan ju vara på det viset att visa naturvetere/tekniker drabbas av något slags tunnelseende där allt utanför det egna området blir ointressant och det som inte är naturvetenskap eller teknik föraktfullt avfärdas med epitet som danskurser med mera.

Ta den här tråden som exempel. I och för sig kanske det inte ens är grundskolenivå på alla medlemmar av SD-klanen som här närmast började vagga av hänförelse över Miljöpartiets idiotiska förslag utan tillstymmelse till vilja eller förmåga att bedöma sanningshalten i frågeställningen som SvP-aren formulerade i ts.

Jag menar att det kan vara så att samhällsvetare generellt kanske har lättare att skilja mellan information och desinformation än naturvetare/tekniker och att samhällsvetare också kan ha lättare att förstå att även det som inte intresserar dem kan vara viktigt och nödvändigt än vad vissa naturvetare och kanske framförallt vissa tekniker har.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    enånittitre skrev 2014-08-31 09:48:53 följande:

2. I den mån de har någon akademisk utbildning så behövs de bättre i sitt söndertrasade hemland

Speciellt läkare eftersom de själva inte utbildat några de senaste 18 åren.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?