• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • FrozenDream

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
    Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.

Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där. 
    En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård

• realist14
    FrozenDream skrev 2014-08-30 03:56:48 följande:

Det är omöjligt en win-win eftersom vi i sverige, som är ett rikt land, har en mycket hög standard och höga krav på läkare. Det upphör aldrig att förvåna mig att människor tror att alla länder världen över har samma höga krav och minimum standard som sverige. Västvärlden, ja de flesta har lika hög eller högre standard. Men det gäller bara västvärlden. Är ni så inskränkta och fördomsfulla att det är helt omöjligt för er att inse att detta inte gäller hela världen? U-länder har den beteckningen av en orsak. Eller är det inte längre tillåtet att betrakta länder med lägre standard som u-länder nuförtiden?
    Som tidigare sagts i tråden är de enda somaliska läkare med kompetens nog att faktiskt JOBBA som läkare i sverige de som fått utbildning i väst eller i usa. Och de lär inte ha några som helst problem att bevisa sin utbildning.

Ni låter rasism förblinda er. Det är det enda ni ser. När det inte alls handlar om det i detta fallet. Har ni ens sett ett allmänt sjukhus, eller vad vi skulle kalla vårdcentral i somalia? Jag tvivlar på det. Och jag pratar INTE om de få, med västvärldens standard utan de rent allmäna. Men vet ni, det finns nåt som heter google för er som inte har personlig erfarenhet av den "avancerade" vård ni kan få på de flesta ställen där. 
    En allmänt somalisk barnmorska där skulle tack och lov inte släppas in på ett svenskt sjukhus utan utbildning här. Och jag som svensk barnafödande kvinna har inte det minsta önskemål om att det ska ändras. Ett födsel är farlig nog som den är med modern standardsvensk sjukvård

Bra sammanfattat. Tyvärr går det inte att resonera om något idag utan rasism-nojan som ska ta över alla debatter.
  • Flash Gordon
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 23:53:15 följande:

Hittar inte undersökningen nu, och jag kan ha haft fel. Den här bilden visar att FP kommer först, som du sa, följt av MP. V och M verkar ligga ungefär lika medan SD ligger långt efter.

Liggande stapeldiagram över andel med eftergymnasial utbildning bland folkvalda och sympatisörer efter parti, år 2010

Det har ju ingeting med tråden att göra men SD:s position bland "sympatisörerna" är ju inte så svår att förstå då de bland annat har stort stöd bland pensionärer, dvs de som på 40-50-talet fick ett jobb direkt efter grundskolan eller gymnasiet.
  • Flash Gordon
    Speakers Corner skrev 2014-08-29 09:21:00 följande:

Av det som har framgått nu kan jag inte se något annat än fördelar med det här förslaget.
    Vi får ut läkare i Sverige och det behövs, vi har läkarbrist här.
    Vi får ut människor i arbetslivet som bidrar och betalar skatt.
    Det är ju win-win.

Förslaget som det presenteras av herr Vergara i Norrköpings Tidningar är ju inte seriöst på något sätt. Ett år testjobb är knappast tillräckligt på långa vägar.

En svensk AT är 18-24 månader och det är bara för att få sitta som allmänläkare på en vårdcentral och diagnostisera förkylningar. En ST är sedan ungefär fem år.

Så ett års praktik för att sedan ta ett prov är inget som jag skulle känna mig trygg med.

Så förslaget får istället ses som en viljeinriktning, men det är samtidigt att slå in öppna dörrar eftersom socialstyrelsen redan jobbar med frågan om hur man ska validera utländska läkarutbildningar.
  • Notetur Nomen

Fast då kan man helt enkelt sammanfatta det som om deras läkarkunskaper inte når upp till den standard vi har i Sverige, så får den personen givetvis inte arbeta som läkare utan att först komma upp till den nivån vi ställer i Sverige. 
    Det behöver inte betyda att förslaget är dåligt.
  • Notetur Nomen
    Flash Gordon skrev 2014-08-30 12:49:33 följande:
    Det har ju ingeting med tråden att göra men SD:s position bland "sympatisörerna" är ju inte så svår att förstå då de bland annat har stort stöd bland pensionärer, dvs de som på 40-50-talet fick ett jobb direkt efter grundskolan eller gymnasiet.
    Ja, det är ju lite ot som sagt. Men jag ville mer visa på att Miljöpartiets sympatisörer låg i toppen. Jag är trött på att höra att MP är miljömuppar och obildat, obegåvat skräp när så uppenbarligen inte är fallet. 
    Och av samma anledninng som SDs gamla väljarbas drar ner snittet, drar antagligen MPs unga väljare ner sitt snitt. Många som röstar på dem har inte hunnit avsluta en universitetsutbildning ännu,
  • Notetur Nomen
    realist14 skrev 2014-08-30 15:28:32 följande:

Är de utbildade så var det länge sedan dessutom och har man inte arbetat i sitt yrke på länge så är man sannolikt inte så uppdaterad heller.Har man int arbetat alls efter utbildningen är de ännu värre.
    Dessutom behöver de behålla sina läkare i landet.

amnestypress.se/notiser/12507/de-forsta-utexaminerade-lakarna-pa-18-ar

Det är faktiskt en god poäng. De få läkare som finns i Somalia borde för hemlandets skull stanna där. Men det är lite mycket begärt kanske om man är indragen i nåt klankrig.
  • Notetur Nomen

Måste bara svara dig igen. Alltså förslaget handlar ju om att man ska ta tillvara på den kompetens som FINNS. Inte hitta på att det finns mer än det gör.
    Det handlar inte om rasism, det har du alldeles rätt i.
  • ica
    Notetur Nomen skrev 2014-08-30 15:58:10 följande:
    Måste bara svara dig igen. Alltså förslaget handlar ju om att man ska ta tillvara på den kompetens som FINNS. Inte hitta på att det finns mer än det gör.
    Det handlar inte om rasism, det har du alldeles rätt i.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?