• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • realist14

Har en fråga.

Om de inte vill intgreras, om de blir lärda att inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, inte bli som svenskar. Odlas inte ett ganska stort förakt någonstans då?
    Sen ska de behandla oss ?? ?? 

Får liksom inte ihop det......

• tobbe01
    realist14 skrev 2014-08-28 19:14:36 följande:

Har en fråga.

Om de inte vill intgreras, om de blir lärda att inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, inte bli som svenskar. Odlas inte ett ganska stort förakt någonstans då?

SSSCCCHHHH det är klart att de vill integreras det är vi svenskar som inte bjuder till och in och ut..........................................
  • realist14

Har en fråga.

Ska tillägga att frågan är allvarligt ställd eftersom det oroar lite...
  • realist14
    tobbe01 skrev 2014-08-28 19:18:44 följande:
    SSSCCCHHHH det är klart att de vill integreras det är vi svenskar som inte bjuder till och in och ut..........................................
    Jo det får man ju ständigt höra....
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 19:11:32 följande:
    Men herregud människa. Detta är FL!! Hur många trådar är seriösa här tror du? Jag tycker nästan det är en form av "rasism"......ja faktiskt.....att det blir sådant babbel för att denna tråd råkar handla om somalier................känsligt och minerat område tydligen. Jag tror tvärtemot vissa att somalierna kan försvara sig själva och är stolta att de är .................(svarta) typ............eller lite mörka kanske eventuellt (hahahahahahahaha ursäkta)
    Försök inte blanda bort korten, det här handlar vare sig om fl eller somalier.
    Det handlar om att använda sin hjärna när man läser inlägg på internet.
    Det är förstås upp till dig vilket intryck du vill göra, men innan man sätter igång och börjar anklaga andra så är det bra om man tar reda på fakta.
    Personligen skulle jag tycka det vore intellektuellt förnedrande att inte använda den hjärna jag fått när jag debatterar med andra människor.
    Men du ser det tydligen inte så.
  • Speakers Corner

Har en fråga.

Fast nu är du där och generaliserar igen.
    Vad har du för belägg för dina påståenden här?
    Låt oss börja med dom.
  • FDFMGA
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:05:39 följande:
    Som jag trodde då.
    Tyckte väl att det lät underligt, men eftersom jag vet hur svp och sd-anhängare inte kan låta bli att förvränga och vantolka som det passar deras agenda bäst så ville jag läsa mer.
    Och det visade sig ju med all tydlighet att det inte alls är som ts vill påskina i tråden.
    Så lågt att vantolka på det viset.
    Tack för informationen.
    Kanske man ska se det för vad det egentligen är ett exempel på - att Sverige är ett så pass bra land att våra sverigedemokrater och nazisterna i SvP måste gå till angrepp mot sådant som uppenbarligen inte är korrekt för att överhuvudtaget få någon udd på angreppen.

Jag har inte någon överdriven tilltro till de här personernas förmåga att orientera sig i samhället - men här borde ju till och med en del av dem som öste på som värst ha förstått att ts var ren propaganda från en SvP-are.

Kolla aldrig en bra historia är ett gammalt journalistuttryck som passar bra som en beskrivning av hur SD- och SvP-sekterna agerade i den här tråden.
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • realist14
    Speakers Corner skrev 2014-08-28 19:57:16 följande:
    Fast nu är du där och generaliserar igen.
    Vad har du för belägg för dina påståenden här?
    Låt oss börja med dom.
    Något jag läst flera gånger...bland annat av en somalisk kvinna som berättade i en artikel hon själv skrev.

• Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 19:58:42 följande:
    Jaha? och det gäller ALLA trådar på FL eller är det vissa som man ska ta extra seriöst......? Svår balansgång där kan jag tycka. Du vet att många trådar är "troll dito" även om man inte ska låtsas om det om man inte vill få inlägg raderade.
    Och det är det som du fått ditt förnuft till, så du får använda det för att göra din egen bedömning.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-28 20:37:49 följande:
    Något jag läst flera gånger...bland annat av en somalisk kvinna som berättade i en artikel hon själv skrev.
    Anekdotisk bevisföring alltså, kanske inte så mycket att ta på allvar.
    Men ok om det skulle vara så som du skriver så varför skulle det väcka ett förakt?
    Det förstår inte jag.
    Det finns många människor som inte lever som jag gör, inte föraktar jag dom för det.
    Så nej, jag tror inte att somalier generellt föraktar svenskar.

Vad är det du inte får ihop, kan du förtydliga?
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?