Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Vart kan jag läsa mer om det här ts.
    Vad en enskild miljöpartist vill saknar betydelse om det inte finns i partiprogrammet.
    Jag hittar inget om det på deras hemsida.
    Vad har du mer för information om det här, för det du visar upp nu i länken säger ju ingenting mer än en människas enskilda åsikt.

• Speakers Corner
    FDFMGA skrev 2014-08-28 18:32:11 följande:
    Inte ens så. Så här skriver han själv om vad han menade vid tillfället

patricio.nu
    Som jag trodde då.
    Tyckte väl att det lät underligt, men eftersom jag vet hur svp och sd-anhängare inte kan låta bli att förvränga och vantolka som det passar deras agenda bäst så ville jag läsa mer.
    Och det visade sig ju med all tydlighet att det inte alls är som ts vill påskina i tråden.
    Så lågt att vantolka på det viset.
    Tack för informationen.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:37:58 följande:
    Men är det verkligen JAG som ska ta fram "bevis" för att tråden vi just nu skriver i är trovärdig? TS nämner inte ett ord om SD eller något annat parti utan det förutsätts av vissa tydligen per automatik att om man inte gillar invandrare till 100% så är man SD eller SvP....VÄX UPP
    Tja, du skulle kunna använda ditt sunda förnuft.
    Om något låter orimligt så är det antagligen inte sant heller.
    Då kan det vara värt att kolla upp innan man börjar orera om det.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 18:54:08 följande:
    Herregud så seriöst det blev här på FL. Källkritik! Man ska söka info på annat håll för att få en bild av hur TSr resonerar eller? Men lägg ner. Är du ny på FL eller?
    Men snälla du, du har ju fått en hjärna, när du läser måtte du väl ändå använda den och inte bara köpa det som står rakt av utan att tänka själv.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 19:11:32 följande:
    Men herregud människa. Detta är FL!! Hur många trådar är seriösa här tror du? Jag tycker nästan det är en form av "rasism"......ja faktiskt.....att det blir sådant babbel för att denna tråd råkar handla om somalier................känsligt och minerat område tydligen. Jag tror tvärtemot vissa att somalierna kan försvara sig själva och är stolta att de är .................(svarta) typ............eller lite mörka kanske eventuellt (hahahahahahahaha ursäkta)
    Försök inte blanda bort korten, det här handlar vare sig om fl eller somalier.
    Det handlar om att använda sin hjärna när man läser inlägg på internet.
    Det är förstås upp till dig vilket intryck du vill göra, men innan man sätter igång och börjar anklaga andra så är det bra om man tar reda på fakta.
    Personligen skulle jag tycka det vore intellektuellt förnedrande att inte använda den hjärna jag fått när jag debatterar med andra människor.
    Men du ser det tydligen inte så.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-28 19:14:36 följande:

Har en fråga.

Om de inte vill intgreras, om de blir lärda att inte umgås med svenskar, inte klä sig som svenskar, inte bli som svenskar. Odlas inte ett ganska stort förakt någonstans då?
    Sen ska de behandla oss ?? ?? 

Får liksom inte ihop det......

Fast nu är du där och generaliserar igen.
    Vad har du för belägg för dina påståenden här?
    Låt oss börja med dom.
  • Speakers Corner
    tobbe01 skrev 2014-08-28 19:58:42 följande:
    Jaha? och det gäller ALLA trådar på FL eller är det vissa som man ska ta extra seriöst......? Svår balansgång där kan jag tycka. Du vet att många trådar är "troll dito" även om man inte ska låtsas om det om man inte vill få inlägg raderade.
    Och det är det som du fått ditt förnuft till, så du får använda det för att göra din egen bedömning.
  • Speakers Corner
    realist14 skrev 2014-08-28 20:37:49 följande:
    Något jag läst flera gånger...bland annat av en somalisk kvinna som berättade i en artikel hon själv skrev.
    Anekdotisk bevisföring alltså, kanske inte så mycket att ta på allvar.
    Men ok om det skulle vara så som du skriver så varför skulle det väcka ett förakt?
    Det förstår inte jag.
    Det finns många människor som inte lever som jag gör, inte föraktar jag dom för det.
    Så nej, jag tror inte att somalier generellt föraktar svenskar.

Vad är det du inte får ihop, kan du förtydliga?
  • Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:55:44 följande:
    Förstår inte hur folk medvetet missförtår tråden.Det är ett svenskt symptom att alltid glida ur sammanhanget. Artikeln säger inget alls om hans intentioner. Nada, zip, shit. Det är artikeln vi debatterar, inte hans blogginlägg. Då hade säkert rubriken bjudit på hans blogg eller tankar.
    Men nu är du ju bara patetisk.
    Det har ju visat sig att trådstarten utgår ifrån falska premisser, nu när det är utklarat ska vi självklart diskutera utifrån dom riktiga premisserna.

Du beter dig som en tjurig 6-åring som inte kan skifta fokus, för att hen vill vara arg och ha något att gnälla över.
  • Speakers Corner

Av det som har framgått nu kan jag inte se något annat än fördelar med det här förslaget.
    Vi får ut läkare i Sverige och det behövs, vi har läkarbrist här.
    Vi får ut människor i arbetslivet som bidrar och betalar skatt.
    Det är ju win-win.

• Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-08-29 14:59:37 följande:
    Det gör den absolut inte alls. TS handlar om en artikel och därför tas den upp i TS. Dock spelar det ingen roll iaf, då stollepartiet aldrig kommer få igenom det här iaf.

Att ge en invandrare någon fördel eller särrättighet är ett bevis på hur dålig vår invandring är och borde ringa en väckarklocka hos gemene hen.
    Men artikeln är ju inte korrekt, den bygger på ett missförstånd eller ett medvetet felaktigt återberättande, troligen det förstnämnda.
    Den tar upp en frågeställning som inte existerar i verkligheten.
    Brukar inte ni sd-människor tjata om att befinna sig i verkligheten och se den som den är.
    Nåväl här är chansen, diskutera utifrån dom premisser som är dom rätta.
    Miljöpartiet vill inte ens får igenom det som står i ts, har du inte läst länken?
    Artikeln redogör inte för partiets vilja, inte heller för den här politikerns vilja.

• Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-08-29 15:00:44 följande:
    För somalierna. Inte för svenska läkare eller patienter.

Varför är det inte win-win för svenska läkare eller patienter?
  • Speakers Corner
    StackarsMia skrev 2014-08-31 23:10:33 följande:
    Svenska läkare får mer konkurrens, sämre löneutveckling, sämre skattekraft. Patienter kan i värsta fall dö om någon gör en felbedömning.
    Till att börja med, så utgår jag självklart ifrån att kompetensen är densamma oavsett vart läkaren kommer ifrån.
    Vi ska naturligtvis ha läkare med läkarkompetens enligt svensk standard,
    Allt annat vore att riskera patientsäkerheten och det är uteslutet.

Läkarnas löneutveckling kan jag inte riktigt känna ett engagemang i, dom klarar sig nog, jag är inte orolig för dom.
    Varför skulle skattekraften bli sämre menar du.
    Och vad har felbedömningar med saken att göra, det är alltid tragiskt när det händer men nationaliteten på läkaren som gör felbedömningen saknar faktiskt relevans.

Så återigen hur är det en dålig sak att människor kommer ut arbetslivet och betalar skatt och bidrar till vårt samhälle?
    Det är lite lustigt att läsa att det skulle vara dåligt när invandrare jobbar, det brukar alltid låta tvärtom.
  • Speakers Corner
    modsey skrev 2014-09-02 14:44:16 följande:
    fast det är nog ganska enkelt egentligen.
    1. man får göra någon slags grundläggande test i medicin. Där kommer ev. "bedragare och häxdoktorer" som någon skrev om sorteras bort.
    2. svenska undervisning är såklart ett grundläggande krav och där behöver man se över och strikta upp reglerna och förfarandet även i dag då vi redan har invandrad personal på både sjuksköterske och läkarsidan.
    3. Första tiden, är man självklart under handledning. precis som kandidater, underläkare och AT är.
    4. kontinuerliga tester/ tentor för att bocka av olika områden.
    5 sluttest

så svårt behöver det inte vara att utforma ett patientsäkert system för detta.
    Exakt så skulle det kunna göras och säkert också på andra sätt, jag är säker på att dom som ska göra valideringen vet hur det ska göras så att inte patientsäkerheten riskeras.
    Och något mer än så var det väl inte som den där miljöpartisten sa heller.
    Snacka om storm i ett vattenglas egentligen.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?