• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • StackarsMia
    FrauCasio skrev 2014-08-28 13:59:05 följande:
    Min vårdcentral har redan en massa utländska kvacksalvare, har fått de mest sjuka råd från dessa läkare!
    Behöver man en häxdoktor fungerar säkert somalier jättefint. Men behöver vi verkligen 80 000 nya häxdoktorer?
  • StackarsMia
    Paulina P P skrev 2014-08-28 14:34:32 följande:
    Det finns ju möjlighet att bfå sin utbildning validerad och bara behöva komplettera med någon enstaka kurs.

SFI borde definitivt nivågrupperas mer. Jag har en bekant från Tjeckien som suckade högt över att han, som studerat på universitetsnivå, var tvungen att sitta och traggla på låg nivå tillsammans med de som var mer eller mindre analfabeter. Det här var ett tag sedan. Kanske är det bättre nu.
    Samma skit. Min egenimporterade sambo som har tagit en ekonomiexamen tyckte det var pinsamt dåligt. Efter en timme på skolan kunde jag enbart hålla med. Som något för 6-åringar.
  • StackarsMia
    modsey skrev 2014-08-28 15:14:31 följande:
    fast du jag vet inte hur din läsförståelse är.
    Vi är flera som flera gånger nu skrivit att det troligen om det går igenom att validera alla utlänska vårdpersonal föregås med tester, sen är det svenska i raketfart de får läsa ( medicin svenska) och de får GÅ UNDER HANDLEDNING. Vilket alltså betyder att de inte har eget ansvar för patienter, och det sättet tillämpas redan under läkarnas utbildningstid i dag. Tro mig Olle 24 år från Karlstad som läser år två på läkarprogrammet går inte heller själv...
    Sedan är det kontinuerliga tester under prövotiden. För de flesta med viss insyn i hur vården ser ut, så är detta inget konstigt och det är heller inte tillämpbart på "hjon som gått 4 dagar på en kurs" som du uttrycker dig.
    Det finns absolut inget att tolka i artikeln förutom att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter. Det spelar ingen roll vad ni kontrar med för floskler, dumheter eller rena lögner. Fattar man inte den korta artikeln, så bör man fan själv gå på SFI.
  • modsey
    StackarsMia skrev 2014-08-28 15:31:19 följande:
    Det finns absolut inget att tolka i artikeln förutom att just somalier ska ha en gräddfil och fler särrättigheter. Det spelar ingen roll vad ni kontrar med för floskler, dumheter eller rena lögner. Fattar man inte den korta artikeln, så bör man fan själv gå på SFI.
    du borde byta ditt nick till otrevliga Mia....
  • FDFMGA
    mr me skrev 2014-08-28 15:17:05 följande:
    Jag är inte "SvP-are". Du ljuger, som alltid. Sluta ljuga tack. I synnerhet om andra människor på forumet.

Du som slår dig för bröstet om "källkritik" skriver sällan ett enda inlägg utan att det är sprängfullt av påhopp, hån, förolämpningar och illvilligt förtal. Så börja med dig själv och sluta upp med dina dumheter.
    FDFMGA skrev 2014-08-28 13:01:25 följande:
    medan tråden som helhet skulle kunna vara ett utmärks exempel på hur rasistisk propaganda vinklas för en högstadieklass.

Miljöpartiet är inte en ras och en tråd som kritiserar Miljöpartiet kan därför knappast anses vara "rasistisk".

Förslaget är framfört av en av MP:s riksdagskandidater, inte vem som helst inom partiet, och kan därför mycket väl bli en riksdagsmotion efter valet i höst.

Jag tror bara du lyckas lura dig själv och en handfull andra korkade vänsterextremister/miljöpartister här på forumet när du försöker slå undan tråden. Norrköpings Tidningars journalist reagerade uppenbarligen själv på förslaget och att det kom från en troligen blivande riksdagsledamot.

Och en sista uppmaning. Sluta med dina lögner och i synnerhet påhopp "bakom ryggen" på andra människor här på forumet. Din respektlöshet och ditt hat mot dina medmänniskor är förfärlig.
    Nej, jag vet  - du ska bara rösta på SvP - däremot är du inte organiserad i det nazistiska partiet. Du brukar ju pråla med detta i var och varannan tråd, men för mig är det ingen större skillnad.

Så du kritiserar Miljöpartiet utan att kunna hänvisa till ett eventuellt förslag få demSkrattande

Påhoppen kan vi väl ta i tråden där du gråter ut om hur elak KimPossible var mot dig. Du svarade förresten aldrig på frågan om det var din kampanj mot henne som fick henne att lämna FL.

Vill du att jag ska länka till den tråden - eller hittar du dit på egen handFlört
    "Alla måste liksom böja sina huvuden inför Åkessons briljans" Sverigedemokrat om Åkesson.
  • StackarsMia
    modsey skrev 2014-08-28 15:41:49 följande:
    du borde byta ditt nick till otrevliga Mia....
    Kan jag göra. Om du lovar att lägga till ordet dum i ditt nick.
  • tobbe01
  • tobbe01
    Ja men somalier är det ju synd om för de är ju så svarta..................hur kul är det?
  • modsey
    StackarsMia skrev 2014-08-28 15:44:32 följande:
    Kan jag göra. Om du lovar att lägga till ordet dum i ditt nick.
    nej jag bara slutar prata med dig och önskar dig lycka till i livet.

Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?