• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • tobbe01
    Alessia skrev 2014-08-27 12:12:51 följande:
    Barfotaläkare är ett vedertaget begrepp, ursprungligen från Kina, där man under 1950-60-70 skickade ut en slags sjukvårdare (alltså bönder eller studenter med kort och begränsad utbildning) att jobba som "läkare"  bland lantarbetarna på den kinesiska landsbygden. Du kan googla på begreppet eftersom du uppenbarligen aldrig stött på det förr.
  • tobbe01
    mr me skrev 2014-08-25 19:52:28 följande:

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Det är så korkat så alternativen bra eller dåligt är helt fel. Det skulle heta "korkat så ini helvete" eller "ännu mer korkat så ini helvete"
  • tobbe01
    The past is now skrev 2014-08-27 19:20:18 följande:

Otroligt vansinnigt idiotiskt förslag! Jävla idioter..

• prettylittleliar

Jag trodde en intervju med en SD:are var det dummaste jag läst idag. Men jag är beredd att säga att jag hade fel om nu detta stämmer.

Läkare jobbar med LIV, det är ingen som ska kunna "provas på" för att personen "kanske" kan. De somalier som vill jobba som läkare är välkomna att utbilda sig här i Sverige precis som alla andra. Eller annat valfritt land där man faktiskt kan visa INTYG på att man är kvalificerad.

Människor ska inte behöva vara försöksråttor.

• modsey

men jisses, är det så svårt att förstå att de inte ska jobba som läkare helt på egna ben utan under handledning under en ganska lång tid. Det är ju inte så att de får en skalpell och kan börja skära hej vilt dag ett.
    Jag kan absolut se att man kan göra vissa grundläggande tester, språkkurser etc och SEN börja UNDER HANDLEDNING att göra provåren.
    Tror ni underläkarna ni möter på akuten är hur säkra som helst så tror ni fel också...de går också under handledning

• tobbe01
    modsey skrev 2014-08-27 20:31:13 följande:

men jisses, är det så svårt att förstå att de inte ska jobba som läkare helt på egna ben utan under handledning under en ganska lång tid. Det är ju inte så att de får en skalpell och kan börja skära hej vilt dag ett.
    Jag kan absolut se att man kan göra vissa grundläggande tester, språkkurser etc och SEN börja UNDER HANDLEDNING att göra provåren.
    Tror ni underläkarna ni möter på akuten är hur säkra som helst så tror ni fel också...de går också under handledning

En idé vore att man hade somaliska läkare (pryo typ) som tog emot patienter gratis!!! Då kunde de öva direkt på patient och som det verkar så finns det en del som inte ser det som ngt problem att gå till en "liksom typ" läkare! Har man halsfluss och nageltrång så är det säkert helt okej. Cancer och tyngre grejer är väl lite tveksamt.......eller va faan........................
  • ölburk2

Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.   
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • JTA
    Just det. Underläkarna, med dokumenterad utbildning under många år, går under handledning.

• JTA
    ölburk2 skrev 2014-08-27 21:06:13 följande:
    Ja det är rätt kul att läsa svaren här, folk verkar tro att "vem som helst" ska kunna få jobba/pröva på som läkare.  smile2.gif  
    Validering är vanligt å gäller ofta för oss svenskar om vi vill jobba utomlands, även om vi kan uppvisa betyg å pappar på utbildningar vi har fullbordat i Sverige..
    Tro inte att du kan bli validerad som läkare utomlands, om du inte kan uppvisa säkra papper. Det finns bara ett land i den utvecklade världen sådana här förslag kan torgföras och det är Sverige.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?