Ah, nu var det visst jag som inte var så noga med läsningen... Jag läste inte detta inlägg innan jag läste dina andra som jag citerat. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag ser nu att du menar precis ur samma synvinkel som jag. Skönt att se att det finns någon läskunnig här!
Det är för bedrövligt ställt med läsförståelsen, men som jag sagt flera gånger tror jag jag har förklaringen till det. Man ser det man vil se helt enkelt, så man kan tjafsa och skrika om det.
Jag vet inte om du håller med mig, jag har inte läst så många inlägg, men jag tycker det kan finnas fördelar med det här, som jag skrev i mitt första inlägg. Och man behöver ju, som jag också skrev, inte begränsa sig till somaliska läkare. Det finns ju mängder av andra yrkesgrupper från andra länder som skulle kunna dra fördel av det här förslaget.
Självklart är det speciellt när det handlar om personer som ska ha hand om människor och ha deras liv i sina händer, men är de skickliga läkare med bra utbildning kommer de klara det lika bra som svenska läkare, naturligtvis efter lång tids validering. Men .några sju år tycker jag inte det ska behöva ta för en läkare att få jobba som just det, förutsatt givetvis att han/hon är duktig på sitt jobb! . Särskilt inte som de utsätts för spott och spe för att "de inte jobbar och bara tuggar khat hela dagarna"...
jag tror inte heller ett år kommer räcka, det är mindre än AT tjänstgörningen vi har.
Men att efter svenska språkkurser , det gör vi redan i snabb takt för både läkare och sjuksköterskor ( som för övrigt kommer från bemanningsföretag pga sjuksköterskebristen).
Någon slags grundläggande test såklart för att validera att det ens är möjligt för personen att _under handledning_ göra provår. Och åter, inte riktat till dig nu. Det betyder inte att vi låter någon prya och utföra thoraxoperationer dag ett ;)
Det vore en stor vinst även för svensk ekonom att låta dem få sin utbildning validerad i en snabbare takt, men självklart utan att tulla på kompetensbiten!