• mr me

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Den miljöpartistiske riksdagskandidaten Patricio Ruiz Vergara har kommit med ett förslag om att somalier som saknar läkarexamen ska kunna "provjobba" som läkare i Sverige.

??En somalisk läkare kan ofta inte visa giltiga papper på sin utbildning. Då menar vi att man ska kunna provjobba ett år och sedan testas, i stället för som nu behöva läsa om sju år till en svensk läkarexamen.

www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-bor-inte-kunna-ta-barn-fran-familjerna-10074057.aspx

Är detta ett bra eller dåligt förslag?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-28 23:50:43 följande:
    Nej, det handlar om somalier som säger sig ha en läkarutildning som inte går att verifiera. Svårt att validera något som från början inte går att verfiera.

Syntax error!
    Men du..... Tror du att man kan klara en validering om man INTE är utbildad. Det är ju inte som att det räcker att läsa lite i FASS och sen kommer man klara validering.
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 23:53:15 följande:

Hittar inte undersökningen nu, och jag kan ha haft fel. Den här bilden visar att FP kommer först, som du sa, följt av MP. V och M verkar ligga ungefär lika medan SD ligger långt efter.

Kan man få be om en källa? Jag torde ha någon form av förtroendekapital nu när jag haft rätt om förstaplatsen.
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-28 23:54:48 följande:
    Men du..... Tror du att man kan klara en validering om man INTE är utbildad. Det är ju inte som att det räcker att läsa lite i FASS och sen kommer man klara validering.
    Det här så dumt så att det knappt kan rendera ett svar, men okej. Hur ska man kunna läsa i FASS om man inte kan svenska?

När man lärt sig svenska efter 4-8 år, hur aktuell är du gårdagens FASS?
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:29:50 följande:
    Det här så dumt så att det knappt kan rendera ett svar, men okej. Hur ska man kunna läsa i FASS om man inte kan svenska?

När man lärt sig svenska efter 4-8 år, hur aktuell är du gårdagens FASS?
    Vad pratar du om? Som jag sagt tusen gånger i tråden nu så måste man läsa hela SFI samt Svenska som andraspråk 1 och 2 innan man kan göra sin validering.
    För att klara sin validering behöver man givetvis ha aktuella medicinska kunskaper på en nivå man inte haft utan utbildning. Fattar inte att det ska vara så svårt att begripa.
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:26:55 följande:
    Kan man få be om en källa? Jag torde ha någon form av förtroendekapital nu när jag haft rätt om förstaplatsen.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna-mest-lika-sina-valjare/

Längst ner på sidan.
  • Notetur Nomen

Citerar lite från miljöpartistens blogg. Berätta gärna var gräddfilen beskrivs eller att somaliska läkare inte ska kunna svenska och allt annat. Jag tror inte att du vet vad validering är alltså.

"Det jag menar är att validering av en utbildning ? i detta exempel en somalisk läkare (men kan även gälla en svetsare, ingenjör, sjuksköterska osv, osv) ? ska ske på ett bättre sätt än idag. Jag ger sedan ett exempel på hur det kan ske, utan att jag för den delen menaratt det ska ske på det sättet. Jag ger bara ett exempel på hur det möjligen kan ske.

Validering ? alltså att bedöma vilka yrkeskunskaper en person har, till exempel för att personen har utbildat sig i ett annat land än Sverige ? är viktigt för att inte gå miste om kompetens. Hur valideringsprocessen sedan ska gå till, är något som ska tas fram i till exempel en kommission, arbetsgrupp eller liknande. Redan idag har Universitets- och högskolerådet och Myndigheten för yrkeshögskolan i uppdrag att arbeta med validering av kunskap.
    Som politiker kan jag ange målen och visionen, vägarna för att nå dessa mål tas fram av experter, tjänstemän och personer med kompetens inom området."

(...)

"Jag vill att vi ska bli bättre på validering.

Hur denna valideringsprocess ska se ut blir ett jobb för exempelvis Universitets- och högskolerådet eller Myndigheten för yrkeshögskolan."
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-29 00:42:36 följande:
    Vad pratar du om? Som jag sagt tusen gånger i tråden nu så måste man läsa hela SFI samt Svenska som andraspråk 1 och 2 innan man kan göra sin validering.
    För att klara sin validering behöver man givetvis ha aktuella medicinska kunskaper på en nivå man inte haft utan utbildning. Fattar inte att det ska vara så svårt att begripa.
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:26:55 följande:

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/SD-politikerna-mest-lika-sina-valjare/

Längst ner på sidan.
    De flesta invandrare kan idag med dokumentation få sin utbildning validerad. Har funnits i över tio år. Bara vända sig till Högskoleverket, så skickar de dokumenten vidare. Varför skulle det behövas ett speciellt undantag för somalier är frågan.

SCB:s publicering behandlar siffror som är MINST 4 år gamla, troligtvis fem år. Om man tror att de är representativa, så får man göra det. Precis som man kan gissa att tekniken inte utvecklats under samma tid.
  • StackarsMia
    Notetur Nomen skrev 2014-08-29 00:47:05 följande:

Citerar lite från miljöpartistens blogg. Berätta gärna var gräddfilen beskrivs eller att somaliska läkare inte ska kunna svenska och allt annat. Jag tror inte att du vet vad validering är alltså.

"Det jag menar är att validering av en utbildning ? i detta exempel en somalisk läkare (men kan även gälla en svetsare, ingenjör, sjuksköterska osv, osv) ? ska ske på ett bättre sätt än idag. Jag ger sedan ett exempel på hur det kan ske, utan att jag för den delen menaratt det ska ske på det sättet. Jag ger bara ett exempel på hur det möjligen kan ske.

Validering ? alltså att bedöma vilka yrkeskunskaper en person har, till exempel för att personen har utbildat sig i ett annat land än Sverige ? är viktigt för att inte gå miste om kompetens. Hur valideringsprocessen sedan ska gå till, är något som ska tas fram i till exempel en kommission, arbetsgrupp eller liknande. Redan idag har Universitets- och högskolerådet och Myndigheten för yrkeshögskolan i uppdrag att arbeta med validering av kunskap.
    Som politiker kan jag ange målen och visionen, vägarna för att nå dessa mål tas fram av experter, tjänstemän och personer med kompetens inom området."

(...)

"Jag vill att vi ska bli bättre på validering.

Hur denna valideringsprocess ska se ut blir ett jobb för exempelvis Universitets- och högskolerådet eller Myndigheten för yrkeshögskolan."
    Förstår inte hur folk medvetet missförtår tråden.Det är ett svenskt symptom att alltid glida ur sammanhanget. Artikeln säger inget alls om hans intentioner. Nada, zip, shit. Det är artikeln vi debatterar, inte hans blogginlägg. Då hade säkert rubriken bjudit på hans blogg eller tankar.
  • Notetur Nomen
    StackarsMia skrev 2014-08-29 00:52:24 följande:

De flesta invandrare kan idag med dokumentation få sin utbildning validerad. Har funnits i över tio år. Bara vända sig till Högskoleverket, så skickar de dokumenten vidare. Varför skulle det behövas ett speciellt undantag för somalier är frågan.

SCB:s publicering behandlar siffror som är MINST 4 år gamla, troligtvis fem år. Om man tror att de är representativa, så får man göra det. Precis som man kan gissa att tekniken inte utvecklats under samma tid.

Jag sa ju att jag inte hittade den källan jag nyss läst. Men jag tror knappast att väljarbasen ändras radikalt på bara en mandatperiod. Du har ju å andra sidan inte presenterat ens en källa så vet inte hur det kommer sig att du drygar dig över den jag postade.
  • Notetur Nomen

Somalier, och andra flyktingar, skulle eventuellt behöva alternativ valideringsresurs eftersom de av olika anledningar kan ha svårt att styrka sin utbildning.
  • Notetur Nomen

Somalier, och andra flyktingar, skulle eventuellt behöva alternativ valideringsresurs eftersom de av olika anledningar kan ha svårt att styrka sin utbildning.
Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?