Citerar lite från miljöpartistens blogg. Berätta gärna var gräddfilen beskrivs eller att somaliska läkare inte ska kunna svenska och allt annat. Jag tror inte att du vet vad validering är alltså.
"Det jag menar är att validering av en utbildning ? i detta exempel en somalisk läkare (men kan även gälla en svetsare, ingenjör, sjuksköterska osv, osv) ? ska ske på ett bättre sätt än idag. Jag ger sedan ett exempel på hur det kan ske, utan att jag för den delen menaratt det ska ske på det sättet. Jag ger bara ett exempel på hur det möjligen kan ske.
Validering ? alltså att bedöma vilka yrkeskunskaper en person har, till exempel för att personen har utbildat sig i ett annat land än Sverige ? är viktigt för att inte gå miste om kompetens. Hur valideringsprocessen sedan ska gå till, är något som ska tas fram i till exempel en kommission, arbetsgrupp eller liknande. Redan idag har Universitets- och högskolerådet och Myndigheten för yrkeshögskolan i uppdrag att arbeta med validering av kunskap.
Som politiker kan jag ange målen och visionen, vägarna för att nå dessa mål tas fram av experter, tjänstemän och personer med kompetens inom området."
(...)
"Jag vill att vi ska bli bättre på validering.
Hur denna valideringsprocess ska se ut blir ett jobb för exempelvis Universitets- och högskolerådet eller Myndigheten för yrkeshögskolan."