Notetur Nomen skrev 2014-08-31 23:40:56 följande:
Jag sa ju att vissa tekniska utbildningar är mer krävande än humanistiska. Men en stor del av befolkningen skulle inte klara en humanistisk utbildning heller.
Självklart skulle en naturvetenskapligt utbildad kunna mer om naturvetenskap, duuuuh. En utbildad historiker kan nog mer om historia än en naturvetenskapligt utbildad också.
Humaniorakunskaper går dessutom att applicera på fler områden i vardagslivet än tekniska.
För det tredje vet jag att många som går tekniska utbildningar som till exempel civilingenjör inte skulle klara av de stora volymer text och det stora egenansvaret som krävs på många filosofiska fakultet. Med det sagt är jag medveten om att högre iq krävs för ingenjörs- och läkarutbildningar till exempel.
Jo, men nu dök ju argumentationen upp i samband med talet om att så många akademiker röstar på MP.
Vi har hört det argumentet förr. På något sätt skulle andelen akademiker som röstar å MP vara något slags bevis för att MP för en "smartare politik" eller nåt som högutbildade röstar på.
Det faktum att det kan vara akademiker (i princip humanister) som inte har en aning om vad som är vad i de aktuella (tekniska) frågorna partiet driver missas då.
Det var lite osäkert vad du ville med ditt tal om akademiker och MP så jag passade på att påpeka att bara för att man är "akademiker" behöver man inte ha koll.
.
.
Det övriga du skriver i inlägget är ju ... tja ... äh jag ids inte ta en pissa-långt tävling där humaniorans försvarare skall bevisa dess förträfflighet.
Jag har ju trots allt själv möjligheten att kalla mig humanist, om jag vill.