• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • RockyKiwa
    längtar74 skrev 2015-12-12 21:01:01 följande:

Hej, svårigheter att behålla en graviditet kan bero på mängder av saker. En del kan ha ökad benägenhet för blodproppar vilket kan leda till problem m moderkakan o blodtillförseln. Då är tex trombyl bevisat bra. Om man gjort ivf el äggdonation så är processen inte alltid som en "naturlig" graviditet, vilket gör att kroppen inte är redo på samma sätt m produktion av hormon, tex progesteron. Men progesteronstöd efter ÄL är vanligt även m tex pergotime, eller om man kanske har kort lutealfas.

Något av en djungel det här. Visst är det så att äggkvaliteten blir sämre m åldern men det är inte detsamma som att MF automatiskt beror på äggen enbart.

Ok tack för ditt svar
  • Lilly2013
    längtar74 skrev 2015-12-14 13:29:45 följande:

Lilly, så sjukt irriterande - jag skrev ett svar till dig men ser nu att det inte kommit upp. 

Lite kortare variant nu: så förfärligt att du och ni fått vara med om det här fyra gånger! Kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste varit med det i v14  

Har de kunnat konstatera ngn specifik orsak till att det hänt så många gånger?

Förstår att det känns som en evighet fram till VUL. Vilken dag är det? Kan du göra något för att bryta upp väntetiden i mindre portioner? Typ bio, städning, sortering av vad som helst - allt som får hjärnan att vara upptagen med något ett par timmar så att du får vila från alla tankar. 

När det gäller testet, har du bara tagit med sticka hemma eller blodprov också? Kanske är bara stegringen lite långsam...? 

Håller alla tummar och tår för att det går bra. Massor av pepp!

Jag ska till gyn i morgon. Om det är kvar så vill jag definitivt skrapas - har inget behov av att dra ut på det här länge. Min klinik vill ha 4 mån väntan efter skrapning, så vill helst slippa. Men jag vill ännu mindre gå runt o blöda i all evighet...

Kramar!

Dom har inte hittat nån orsak mer än möjligtvis åldern då. Men har ganska bra både fsh och amh värde för min ålder.

Jobbar mycket denna vecka, vi har som mest o göra innan jul och nyår. Detta är oxå stressande då jag absolut inte kan va hemma från jobbet fören efter nyår. Typ bara döden som giltig anledning för frånvaro

Har bara tagit test hemma, först 2 vanliga med bara plus eller minus sen 2 digitala med veckoindikation.

Har ett till som ligger men vågar knappt ta det. Samtidigt är det lika bra att veta bad som väntar.

UL på fredag.

Hur är de nu? Har ni blivit gravida av er själva.

Vi har ju blivit det innan men varit lite långsamt sista året så vi gjorde en ivf i september som inte funkade och inga till frysen. Nu gjorde vi en insemination som tog sig.

Vilken klinik går du till?? Vi var i Danmark och gjorde ivf och detta sista gjorde vi här hemma i stan.

Gick dom med på kolla dig i morgon, gjorde du det hemma. ?? Sista gången tog vi tabletterna på sjukhuset under uppsyn men de skickade hem oss ändå efter några timmar ich skrev i i journalen att jag var orolig för stt det skulle finnas rester kvar och rätt fick jag ju. Irriterande

Hoppas allt är borta i morgon så du kan gå vidare.
  • Lilly2013

Längtar74- läste precis din presentation.

Herre Gud vilken resa och va underbart att ha fått er lilla dotter.

• längtar74
    Lilly2013 skrev 2015-12-14 20:20:58 följande:

Längtar74- läste precis din presentation.

Herre Gud vilken resa och va underbart att ha fått er lilla dotter.

Ja, hon är fantastisk - värd allt!

Åter från gyn. Det mesta var ute nu, har fått methergin med mig. Lite mildare än cytotec o hjälper livmodern att dra ihop sig så att de sista resterna åker ut. Skönt - det blir ingen skrapning! Ngt att glädjas åt i misären...

Håller tummarna för dig inför fredag. Kanske inte så dumt då med hektiskt på jobbet - det betyder iaf en stor del av dagen då du helt klart har fullt upp. Så länge det inte är så hektiskt att du känner dig för stressad - prio att du mår bra!

Kram o lycka till!
  • Nykär15

Hej!

Hoppar in här om det är ok. Har två barn sen innan födda -08 och -11.

Har träffat den stora kärleken och vi vill gärna ha barn i framtiden. Fyller snart 39 (hoppas det är ok jag hänger här ändå??) och vill helst börja nästa år...ifall det visar sig vara svårt så får man bara hjälp i mitt landsting om man påbörjar det under det året man fyller 39...så vill gärna hinna försöka själva ett tag men ändå ha möjlighet till hjälpen kostnadsfritt om det skulle behövas.

Har varit tillsammans nästan ett år och vi båda vet att vi vill ha barn tillsammans om det går, men att vi inte har samma lyx att vänta länge som vi hade haft om vi var yngre..han är ganska mycket yngre än mig vilket gjorde att jag först tvekade på om vi ens skulle fortsätta ses..men kärleken vann och jag är så tacksam för det vi har <3

Ska läsa ikapp mig lite i tråden och håller tummarna för er som väntar på BIM/ÄL och beklagar er som fått missfall/MA...usch vad tungt.

kram på er!

• längtar74
    Nykär15 skrev 2015-12-15 12:36:57 följande:

Hej!

Hoppar in här om det är ok. Har två barn sen innan födda -08 och -11.

Har träffat den stora kärleken och vi vill gärna ha barn i framtiden. Fyller snart 39 (hoppas det är ok jag hänger här ändå??) och vill helst börja nästa år...ifall det visar sig vara svårt så får man bara hjälp i mitt landsting om man påbörjar det under det året man fyller 39...så vill gärna hinna försöka själva ett tag men ändå ha möjlighet till hjälpen kostnadsfritt om det skulle behövas.

Har varit tillsammans nästan ett år och vi båda vet att vi vill ha barn tillsammans om det går, men att vi inte har samma lyx att vänta länge som vi hade haft om vi var yngre..han är ganska mycket yngre än mig vilket gjorde att jag först tvekade på om vi ens skulle fortsätta ses..men kärleken vann och jag är så tacksam för det vi har <3

Ska läsa ikapp mig lite i tråden och håller tummarna för er som väntar på BIM/ÄL och beklagar er som fått missfall/MA...usch vad tungt.

kram på er!

Välkommen! Vilken härlig berättelse om den nya kärleken. Grattis till den, och hoppas att ni snart når ert gemensamma mål!
  • Lilly2013
    längtar74 skrev 2015-12-15 10:00:52 följande:

Ja, hon är fantastisk - värd allt!

Åter från gyn. Det mesta var ute nu, har fått methergin med mig. Lite mildare än cytotec o hjälper livmodern att dra ihop sig så att de sista resterna åker ut. Skönt - det blir ingen skrapning! Ngt att glädjas åt i misären...

Håller tummarna för dig inför fredag. Kanske inte så dumt då med hektiskt på jobbet - det betyder iaf en stor del av dagen då du helt klart har fullt upp. Så länge det inte är så hektiskt att du känner dig för stressad - prio att du mår bra!

Kram o lycka till!

Va skönt att det mesta kommit ut så du slipper skrapas.

Ja jag hoppas jätte mycket men känslan säger mig att det inte står rätt till. Har fortfarande inte vågat ta ett nytt test för att se om hcg ökar.
  • Nykär15
    längtar74 skrev 2015-12-15 13:06:25 följande:
    Välkommen! Vilken härlig berättelse om den nya kärleken. Grattis till den, och hoppas att ni snart når ert gemensamma mål!

Tack! Ja det är underbart med kärleken! <3

Hoppas vi bestämmer oss för när vi ska börja, under tiden får jag njuta av att följa er resa och hoppas att jag snart delar den med er. Med allt vad det innebär..är ju både pirrigt, nervöst, nedslående och jobbigt men varje plus man ser gör ju en så glad!

Ska bli intressant se hur det blir denna gången mot när man var yngre, spännande resa!

• JeyLa

Någon mer som har bim snart? Hur går det för alla? Jag har bim på julafton.

Skillnaden den här gången är att jag har känt mig så otroligt trött i några dagar. Jag skulle kunna somna stående. Fick även ett rejält hugg på höger sida idag helt utan vidare. Brösten fortsätter att ömma fastän äl har passerat. Det känns annorlunda, fast jag vet inte.... När jag väntade dottern med nuvarande sambon så visste jag att jag var gravid tio dagar innan bim, hade grymt många symptom - och vi hade liksom bara sagt att "blir det så blir det", så jag letade ju inte efter symptomen eftersom jag inte räknade med att bli gravid så snabbt. Med sonen så hade jag noll symptom, jag testade ändå två dagar före bim, för att jag måste veta om jag var gravid, vilket jag då var.

Så det jag känner nu liknar ingen av de två graviditeter jag haft med sambon, så innerst inne så tror jag inte att jag är gravid....men man vill ju så gärna.

Det är dock första gången sedan september som jag inte behöver äta antibiotika mot uvi/bakterie i urinen. Det har kommit som ett brev på posten på mensens sista dag eller strax efter. Jag tror att det blev något tok då jag förlorade sonen i v 23 i juli - för så fort jag fick tillbaka mensen i september så började problemen. Men den här gången har jag alltså klarat mig, bara det känns otroligt skönt.

• tigerspirit

Jag och min sambo träffades i vår, det var som att träffa min förlorade pusselbit. Han har inga barn, men jag har tre från tidigare förhållande. Eftersom vi inte är unga längre så ville vi gärna inte vänta med att få ett gemensamt barn. Jag fyller 43 efter nyår. Vi fick missfall i v.6 men direkt efter lyckades vi och jag är nu i v. 12. Var på kub/ul igår och allt ser bra ut. Sambon ramade in bilderna vi fick och är den stoltaste blivande pappan jag sett. : ) Börjar sakta kännas verkligt nu.

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)