• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • Helenisen
    Lilly2013 skrev 2015-12-10 22:07:34 följande:

Är gravid för 5 gången.

Inga som helst symtom i V5+2.

Usch va jag är orolig.

Grattis! Håller tummarna för dig! :)
    Hade inte heller några symtom förrän runt v 10-12 ca, sen kom "spökveckorna" då de försvann, sedan dök det upp nya och starkare.
  • Lilly2013

[quote=76104483][quote-nick]Helenisen skrev 2015-12-11 04:45:42 följande:[/quote-nick]Grattis! Håller tummarna för dig! :)

Hade inte heller några symtom förrän runt v 10-12 ca, sen kom "spökveckorna" då de försvann, sedan dök det upp nya och starkare.[/

Tack

Men det som oroar är att jag mått ganska dåligt de andra graviditeterna. När symtomen var borta så var det oxå över. Ända gången jag inte mått dåligt var vid en ofrostig.

Vul om en vecka, det känns långt borta.

• längtar74
    Lilly2013 skrev 2015-12-11 07:54:43 följande:

[quote=76104483][quote-nick]Helenisen skrev 2015-12-11 04:45:42 följande:[/quote-nick]Grattis! Håller tummarna för dig! :)

Hade inte heller några symtom förrän runt v 10-12 ca, sen kom "spökveckorna" då de försvann, sedan dök det upp nya och starkare.[/

Tack

Men det som oroar är att jag mått ganska dåligt de andra graviditeterna. När symtomen var borta så var det oxå över. Ända gången jag inte mått dåligt var vid en ofrostig.

Vul om en vecka, det känns långt borta.

Lilly, grattis till plusset!! Förstår så väl din oro - man analyserar sönder allt, både symptom o frånvaro av dem... Håller tummarna för att veckan går fort till vul! Vad får du för medicinering nu? Blodförtunnande o progesteron eller?

Själv fick jag konstaterat MA i förra veckan. Andra gången. Avstannat i 8+6, är idag egentligen 11+0. De få symptomen jag haft m ömma bröst o lite molvärk är kvar. Så var det även sist. Ska in till KK idag o se vad som ska göras. Tabletter el skrapning. Tjohej - pest el kolera...

Kram och hoppas nu att allt går vägen för dig. Nu är det din tur!
  • RockyKiwa

HejJag undrar varför vissa äter blodförtunnande och eller progesteron? Är det för att minska missfallsrisken? Jag tänker att är man 40+ så blir det väll oftast missfall för att ägget är av dålig kvalitet?

• längtar74
    RockyKiwa skrev 2015-12-12 18:49:52 följande:

HejJag undrar varför vissa äter blodförtunnande och eller progesteron? Är det för att minska missfallsrisken? Jag tänker att är man 40+ så blir det väll oftast missfall för att ägget är av dålig kvalitet?

Hej, svårigheter att behålla en graviditet kan bero på mängder av saker. En del kan ha ökad benägenhet för blodproppar vilket kan leda till problem m moderkakan o blodtillförseln. Då är tex trombyl bevisat bra. Om man gjort ivf el äggdonation så är processen inte alltid som en "naturlig" graviditet, vilket gör att kroppen inte är redo på samma sätt m produktion av hormon, tex progesteron. Men progesteronstöd efter ÄL är vanligt även m tex pergotime, eller om man kanske har kort lutealfas.
    Något av en djungel det här. Visst är det så att äggkvaliteten blir sämre m åldern men det är inte detsamma som att MF automatiskt beror på äggen enbart.
  • Lilly2013

Ja jo. Man tänker på fet hela tiden.

Ja både trombyl o progesteron. Sen har jag även fått Progynon. Trombylx1 crinone x2 och Progynon X3.

Din stackare. Märkte du inget förän på vul då.?!Hur gick det idag?

Varje gång dom valt tabletter till mig alla gånger intim 2 så har de ändå fått skrapa mig sen. Man undrar ju hur många skrapningar man kan gå igenom.

Vilken jäkla julklapp liksom. Fast man vill samtidigt bara ha det överstökat så man kan få sätta igång o plåga sig igen.

Hoppas det gått bra trots allt.

längtar74 skrev 2015-12-11 09:37:35 följande:

Lilly, grattis till plusset!! Förstår så väl din oro - man analyserar sönder allt, både symptom o frånvaro av dem... Håller tummarna för att veckan går fort till vul! Vad får du för medicinering nu? Blodförtunnande o progesteron eller?

Själv fick jag konstaterat MA i förra veckan. Andra gången. Avstannat i 8+6, är idag egentligen 11+0. De få symptomen jag haft m ömma bröst o lite molvärk är kvar. Så var det även sist. Ska in till KK idag o se vad som ska göras. Tabletter el skrapning. Tjohej - pest el kolera...

Kram och hoppas nu att allt går vägen för dig. Nu är det din tur!

• längtar74
    Lilly2013 skrev 2015-12-13 04:44:03 följande:

Ja jo. Man tänker på fet hela tiden.

Ja både trombyl o progesteron. Sen har jag även fått Progynon. Trombylx1 crinone x2 och Progynon X3.

Din stackare. Märkte du inget förän på vul då.?!Hur gick det idag?

Varje gång dom valt tabletter till mig alla gånger intim 2 så har de ändå fått skrapa mig sen. Man undrar ju hur många skrapningar man kan gå igenom.

Vilken jäkla julklapp liksom. Fast man vill samtidigt bara ha det överstökat så man kan få sätta igång o plåga sig igen.

Hoppas det gått bra trots allt.

Blev cytotec i lördags. Mitt eget val att försöka m det eftersom min klinik inte vill göra ny insättning förrän ca 4 mån efter skrapning. Men är tveksam till om d funkat, känns inte som om jag blött ut tillräckligt mkt. Ska försöka få tid hos gyn o kolla. På kk får man bara återbesök hos bm om fyra veckor för att kolla hcg...känns rätt värdelöst.

Har du själv märkt att tabletterna varit otillräckliga el gjorde de koll efteråt? Vilka veckor var du i då? Förra gången blödde jag massor, utan cytotec, men allt var kvar. Nu har blödningen varit mkt mindre men kanske har d funkat ändå...? Man kan ju hoppas.

Vi såg hjärtverksamhet 6+1 och 8+1, men 10+0 var det stilla...märkte inget, men var otroligt orolig eftersom det hänt en gång tidigare. Så jag tog verkligen en dag i taget från första vul. Känner mig rätt uppgiven idag.

Kram o håller tummarna för dig o er!
  • Lilly2013

God morgon!

Jag har själv misstänkt att det inte var ok för att jag småblödde lång tid efter. Tycker att de borde kolla upp ordentligt så att allt kommit ut.

Första gången Ma v11 fostret som en 5 v, andra gången v7 var där inget men hcg fortsatte, tredje gången MA v 14 fostret dött v 12, fjärde gången MA v 9 stannat av i v7.

Den gången jag gick till v 14 så fick de skrapa mig 2 gånger för att då satt det rester kvar även efter skrapningen.

Tycker du ska försöka tvinga dom o kolla om allt kommit ut så man kan gå vidare. För mig har det värsta nästan varit att jag har haft missfall som varat ca 3 månader varje gång, skit jobbigt när man vara vill gå vidare.

Har fortfarande inca direkta symtom o de gå jag hade försvann förra veckan. Är ju lite öm i brösten fortfarande men tror det beror på crinonen.

Kanske lite lite tröttare men har en jäkla ångest och bara det tar ju på krafterna. Tog ett nytt test i lördags o fick fortfarande bara 2-3 veckor, det borde slagit över nu.

Hoppas stt det snart är över så du kan börja på ny kula. Kram

• längtar74

Lilly, så sjukt irriterande - jag skrev ett svar till dig men ser nu att det inte kommit upp. 

Lite kortare variant nu: så förfärligt att du och ni fått vara med om det här fyra gånger! Kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste varit med det i v14  

Har de kunnat konstatera ngn specifik orsak till att det hänt så många gånger?

Förstår att det känns som en evighet fram till VUL. Vilken dag är det? Kan du göra något för att bryta upp väntetiden i mindre portioner? Typ bio, städning, sortering av vad som helst - allt som får hjärnan att vara upptagen med något ett par timmar så att du får vila från alla tankar. 

När det gäller testet, har du bara tagit med sticka hemma eller blodprov också? Kanske är bara stegringen lite långsam...? 

Håller alla tummar och tår för att det går bra. Massor av pepp!

Jag ska till gyn i morgon. Om det är kvar så vill jag definitivt skrapas - har inget behov av att dra ut på det här länge. Min klinik vill ha 4 mån väntan efter skrapning, så vill helst slippa. Men jag vill ännu mindre gå runt o blöda i all evighet...

Kramar!

Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)