• Jamtlandstaus

Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)

Hej
    Är 71:a med önskan att få ett syskon till vår dotter född 2012.
    Åldern är ju lite emot en nuförtiden men än finns hopp om att lyckas. Vill du som jag hitta andra i samma ålder att dela längtan och väntan på ett plus så haka på här!
    Jag fick ett MA i mars och försöker nu igen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-26 15:29
    www.familjeliv.se/forum/thread/74051058-prese...

www.familjeliv.se/forum/thread/74051033-bim-l...

Här är länkarna till både BIM-lista och presentationstråd så nu är det bara att fylla i allt eftersom, om man vill.

• Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
  • längtar74
    Jeanette 818 skrev 2015-11-25 13:29:42 följande:

Grattis till alla nyblivna föräldrar!

Jag läser tråden i smyg men kommenterar sällan. Kan tydligen inte bli gravid igen eftersom jag precis fått mens efter mitt första IVF-försök. Då hade jag ändå fått två fina embryon insatta... Kan inte släppa tanken på att min dotter ska få växa upp som enda barnet Någon som har några tips och ideér?

Hej Jeanette,
    Så tråkigt att höra att första försöket gick om intet... Men du, det var väl ändå "bara" första ivf!? Fick ni ngt till frysen? Hur resonerade kliniken ang medicinering efter insättning för att stötta? Både östrogen o progesteron eller? Såg allt ok ut innan m livmoderslemhinna osv?

Jag har aldrig lyckats m egna ägg (jo, en gång för många år sedan men blev MF), men är nu i början av min andra ÄD-graviditet (går in i v10 i morgon...), och vid både förra graviditeten o den här så var det först ett minus på ET innan det blev plus på FET. O då med ägg från unga, pigga donatorer! Jag vet inte jag, ibland tänker jag att kroppen behöver tid att fatta vad som pågår. Nästa runda har den (och du!) lite mer rutin.

Finns ju många saker att ta till för att stötta, blodförtunnande tex. Jag tar ca 50 mg motsvarande trombyl varannan dag, detta för att minska risken för små blodproppar i moderkakan o därmed minska risken för MF. Sedan en jäkla kombo av vitaminer o mineraler från kliniken + östrogen o progesteron. I slutändan tror jag ändå att det är embryots livsduglighet som avgör och där ska man nog bara ha tur!

Vad jag menar är: ge inte upp! Ni verkar ju överens om att fortsätta försöka. Om du har embryon kvar i frysen el kan tänka dig ny ivf-runda - gör det! Visst är det så att man någon gång får sätta punkt och låta längtan komma till ro, men det låter spontant inte som att ni är där ännu. Eller..? Var den där slutpunkten finns, det vet bara ni. Men jag skulle inte låta ett första misslyckat försök avgöra.

Pepp i massor!
  • Nr 3 på G

Jag är inte alls insatt i IVF-karusellen men har läst nånstans att magnecyl eller liknande kan hjälpa, jag åt 1/6 magnecyl från mens tom v 9 (efter VUL) pga upprepade MF och denna gången gick det vägen. Många måste ju göra flera försök innan det lyckas, är väl få som lycka på första?
    Så på´t igen om ni orkar och bättre lycka nästa gång <3

• Nr 3 på G
    Helenisen skrev 2015-11-24 23:16:03 följande:
    Tack Jamtlandstatus! :) Skönt när det går lätt, det gjorde det med min stora tjej, för 15 år sedan, hoppas hennes (halv)syster hittar sin rytm snart.

En månad idag, 25, firas med att de två senaste dagarna ha bytt personlighet och gråter och skriker för allt och ingenting och bara ska bli buren över axeln där det ven ska sovas...jag och sambon har fått träningsvärk. Men som kompensation så avfyras det leenden titt som tätt, så vi kånkar vidare ;)
    Men lilla gofian <3 Har ni provat sjal eller sele? Min räddning för att få något gjort öht
  • Jeanette 818

Längtar74, tack så mycket för dina vänliga ord, det betydde massor att läsa din kommentar när jag kände mig som allra mest nedstämd.

Nr3påG, jag har följt dina inlägg i tråden och blir uppmuntrad av din framgång med senaste graviditeten! Att du blivit gravid efter 40 ger mig hopp!

När jag läser vad ni båda skriver inser jag att jag inte är helt nöjd med hur kliniken hjälpt mig. Jag blev inte ordinerad östradiol eller något blodförtunnande?? Endast progesteron som gett mig massor med biverkningar... Jag är inte heller välkommen tillbaka till kliniken om jag inte kan tänka mig äggdonation och där är vi ännu inte mentalt. Mitt AMHvärde i somras låg på 2,9 och det är lågt, men ändå okej i min ålder (43)? Nu byter vi klinik och processen börjar om. Men det blir tidigast i januari eftersom nästa mens kommer när vi firar jul i Florida Innan dess ska jag börja gå på akupunktur och massage, köra en detox, jobba hårt för att gå ner i vikt (väger för mycket) och leva lugnare. Vill också börja med blodförtunnande men vet inte hur mycket man ska ta? Har Albyl minor hemma!

• Helenisen
    Nr 3 på G skrev 2015-11-26 17:01:31 följande:
    Men lilla gofian <3 Har ni provat sjal eller sele? Min räddning för att få något gjort öht
    Jodå, provat sele och det funkar när jag bär, lyckades dammsuga häromdan medan sambon skrubbade badrummet, men hon vägrar när pappa ska bära i sele, där accepterar hon endast pappas axlar ;)
    Men det har varit bättre de sista dagarna, märkt att hon skriker/inte kommer till ro om hon blir övertrött/störd i sömnen, vilket hon blir om jag måste byta blöja på henne när hon somnat vid bröstet, men kan inte lämna henne med bajsblöja, eftersom hon oftast bajsar när hon äter. Men vi är på god väg att lära känna varann och hennes signaler. Men temperament har den lilla fröken allt! :)
    Längtar tills hon blir åtminstone tre månader, tycker de är lättare att läsa då, nu verkar de inte veta själva vad de vill ens ;)
  • Anonym (Anonym)

Inte för att vara sån men det kanske är dax att byta forum för vissa.

• Nr 3 på G
    Jeanette 818jag har ju tom lyckats 2 ggr efter 40, var 41 när Minja föddes och nästan 44 nu när Teus kom :) 

Jag åt ca 75 mg/dag (magnecyl) och rosenrot. Lycka till
  • Nr 3 på G
    Nr 3 på G skrev 2015-11-29 21:38:01 följande:

Teus fick en hostattack mitt i maten ;) 

men varför går det inte att lägga in bilder???
  • Nr 3 på G
    Anonym (Anonym) skrev 2015-11-29 14:22:22 följande:

Inte för att vara sån men det kanske är dax att byta forum för vissa.

Är det vi som fått våra barn du menar???
Svar på tråden Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)