Jeanette 818 skrev 2015-11-25 13:29:42 följande:
Grattis till alla nyblivna föräldrar!
Jag läser tråden i smyg men kommenterar sällan. Kan tydligen inte bli gravid igen eftersom jag precis fått mens efter mitt första IVF-försök. Då hade jag ändå fått två fina embryon insatta... Kan inte släppa tanken på att min dotter ska få växa upp som enda barnet Någon som har några tips och ideér?
Hej Jeanette,
Så tråkigt att höra att första försöket gick om intet... Men du, det var väl ändå "bara" första ivf!? Fick ni ngt till frysen? Hur resonerade kliniken ang medicinering efter insättning för att stötta? Både östrogen o progesteron eller? Såg allt ok ut innan m livmoderslemhinna osv?
Jag har aldrig lyckats m egna ägg (jo, en gång för många år sedan men blev MF), men är nu i början av min andra ÄD-graviditet (går in i v10 i morgon...), och vid både förra graviditeten o den här så var det först ett minus på ET innan det blev plus på FET. O då med ägg från unga, pigga donatorer! Jag vet inte jag, ibland tänker jag att kroppen behöver tid att fatta vad som pågår. Nästa runda har den (och du!) lite mer rutin.
Finns ju många saker att ta till för att stötta, blodförtunnande tex. Jag tar ca 50 mg motsvarande trombyl varannan dag, detta för att minska risken för små blodproppar i moderkakan o därmed minska risken för MF. Sedan en jäkla kombo av vitaminer o mineraler från kliniken + östrogen o progesteron. I slutändan tror jag ändå att det är embryots livsduglighet som avgör och där ska man nog bara ha tur!
Vad jag menar är: ge inte upp! Ni verkar ju överens om att fortsätta försöka. Om du har embryon kvar i frysen el kan tänka dig ny ivf-runda - gör det! Visst är det så att man någon gång får sätta punkt och låta längtan komma till ro, men det låter spontant inte som att ni är där ännu. Eller..? Var den där slutpunkten finns, det vet bara ni. Men jag skulle inte låta ett första misslyckat försök avgöra.
Pepp i massor!