• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Yllraz
    Kpax skrev 2014-08-24 20:35:46 följande:
    Ja, om jag bokade ett tidigare ul privat så skulle det säkert bara lugna mig några dagar, sedan skulle jag, precis som du, tänka att mycket kan hända på en vecka! Hopplöst. Jag skulle vilja ha exakt statistik på missfallsrisk i olika veckor.

Detta har jag gått på så att ett tidigt VUL (där jag sett hjärtat slå) faktiskt lugnat mig:

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present

-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present

-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present. 

• Yllraz
    Yllraz skrev 2014-08-25 08:34:20 följande:

Detta har jag gått på så att ett tidigt VUL (där jag sett hjärtat slå) faktiskt lugnat mig:

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present

-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present

-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present. 

Och visst sjutton kan man ha otur och vara en av de 1,6 %! Men jag försöker luta mig mot statistik för att lugna mig :)

"Om det har konstaterats ett hjärtljud vid vecka 6 så minskar risken för missfall betydligt. Enligt studier så är risken för missfall bara 1,6 procent om det hörs hjärtljud vid vecka 6 och om graviditeten i övrigt är normal." (missfall.se/missfall-statistik/)

• Chuckiiii
    tovemaja skrev 2014-08-25 07:33:32 följande:

ni skriver så flitigt, jag hänger inte med alls!

Vill bara lugna er som oroar er över era magar. Jag är mitt i v.13 nu och har precis börjat få en rundning långt ner (plus att midjan verkar försvinna?). Det är första barnet för mig... innan såg jag mest småfet ut :) Behöver bara dölja min lilla rundning till fredag, har UL fredag morgon och efter det ska jag outa för chefen.

Har dessutom hört att många inte får bebiskula förrän v.18-19 någonting... är glad jag fick min relativt "tidigt" då ändå.

Åh, längtar efter min mage! Känner mig precis som du säger 'småfet'! Dags för efter-semestern-detox;)
  • Madelia

Är lite nyfiken på om någon gått upp i vikt något och isf hur mycket:)?

Jag går in i vecka 14 imorgon och har gått upp 3-4 kilo. Jag är ganska smal sedan innan och motionerar en del, men tyvärr äter jag alldeles för mycket nu också:) Man vill ju inte gå upp jättemycket mer än man behöver.

• tovemaja
    Madelia skrev 2014-08-25 12:54:15 följande:

Är lite nyfiken på om någon gått upp i vikt något och isf hur mycket:)?

Jag går in i vecka 14 imorgon och har gått upp 3-4 kilo. Jag är ganska smal sedan innan och motionerar en del, men tyvärr äter jag alldeles för mycket nu också:) Man vill ju inte gå upp jättemycket mer än man behöver.

v.13 och 3 kg plus :) har dock stått still nu i två veckor så det är skönt.
  • Pojkmamma01

Har fått göra ett tidigt ul pga oro och rosa flytningar.. Va skönt det var att se en liten plutt där inne som levde rövare.. Blev även framflyttad några dagar så jag går in i v 13 i övermorgon ist på söndag

Vet att det inte är några garantier för framtiden men just nu så känns det skönt att se ett pickande hjärta!

• Kpax
    Yllraz skrev 2014-08-25 08:34:20 följande:

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present. 

Ja det där var ju en tröst! Nu har jag ju inte hört hjärtljud, men jag måste ju räkna med att räkan lever :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2014-08-25 06:45:33 följande:

Kpax och Sail on: det är helt naturligt att oroa sig. Någon bebismage kommer ni inte att få förrän tidigast v13-18 någonting. Det är först i vecka 13 som livmodern når över blygdbenet.

Jag har två mf på raken i bagaget men oroar mig faktiskt inte särskilt mycket längre. Jag har gått in i vecka 9 då mitt senare mf skedde och allt känns precis som det skall och jag har inte fått några bruna flytningar eller annat som indikerar att jag inte längre skulle vara gravid.

Men förklara er oro för er bm och se om ni kan få komma in i vecka 14-15 och lyssna på hjärtat. Det fick jag göra med dottern och det lugnade mig verkligen. Kanske har ni också tillmötesgående bm som kan sätta sig in i hur ni känner

Ang MA och mf så har jag hört att det finns två extra känsliga perioder dels i vecka 6 då hjärtat skall börja slå och sen i vecka 9-12 då moderkakan tar över försörjningen till fostret. Oftast går det "fel" i början på den perioden så ni kan nog andas ut lite om ni passerat vecka 9.

Och till slut, klart ni är gravida! När ni beskriver hur ni mår skulle vem som helst säga "du är nog gravid" om ni räknade upp era symptom. Inte "det låter helt normalt att må så för en icke-gravid"

Men jaha, vad skönt att höra att det inte är förrän nu (jag är i 12+6) livmodern når över blygdbenet! Hoppas det börjar synas snart då :)

Jag känner mig mindre orolig idag, skönt.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-08-25 07:33:32 följande:

ni skriver så flitigt, jag hänger inte med alls!

Vill bara lugna er som oroar er över era magar. Jag är mitt i v.13 nu och har precis börjat få en rundning långt ner (plus att midjan verkar försvinna?). Det är första barnet för mig... innan såg jag mest småfet ut :) Behöver bara dölja min lilla rundning till fredag, har UL fredag morgon och efter det ska jag outa för chefen.

Har dessutom hört att många inte får bebiskula förrän v.18-19 någonting... är glad jag fick min relativt "tidigt" då ändå.

När du skriver v 13, menar du 12+4 eller 13+4? Jag är i 12+6 nu, och har tamejfan ingen rundning förutom bilringen.
  • Kpax

Är det någon som vet om och när den här uppblåstheten ger sig?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?