• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Lejonhierta
    Lejonhierta skrev 2014-08-23 12:37:36 följande:
    Men du, svetsning och graviditet hr jag för mig inte är top noch. Är inte min bransch, men är skyddsombud och det kliar lite i bakhuvudet att om man har sådana  jobb så blir man omplacerad. Kolla med skolan OCH med skyddsombudet skolan har alt med facket eller arbetsmiljöverket.
    http://www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

http://www.prevent.se/Amnesomrade/Halsa/Graviditet-och-amning/Risker-for-dig-som-ar-gravid/

Gjorde en snabbsökning på nätet.... Menar inte att oroa dig utan att om ni inte har diskuterat det, förebygga ev. risker.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2014-08-23 09:09:20 följande:

Mina jobbyxor börjar bli väldigt obekväma, trots att jag gått över på mitt största par med fula fladdriga byxben. För ett år sedan fanns inte gravidbyxor att beställa, så jag antar att det inte finns nu heller. Har någon av er sett svarta gravidbyxor med benfickor? Jag hittar inga! Typ såna här, fast med plats för kagge, och helst utan dragkedjorna:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/byxor-shorts/nly-trend-917/side-pocket-pants-917884-14/

När jag var gravid med dottern fanns sådana byxor på hm tror jag. Har du kollat på asos.com eller Zalando?
  • bumble

åh va skönt!!! har googlat och sökt halvt ihjäl mig. åt sushi tidigare i veckan och är gravid (11+2) och fick så mycket kommentarer om hur dåligt det var och ja, massa negativitet. har haft sån panik efter det, och jag som älskar sushi. har läst om att det är mycket som ändrats genom åren och mycket man inte fick äta förr får man äta nu. så tack för sinnesron :D

• Skumbollen
    bumble skrev 2014-08-23 14:14:29 följande:

åh va skönt!!! har googlat och sökt halvt ihjäl mig. åt sushi tidigare i veckan och är gravid (11+2) och fick så mycket kommentarer om hur dåligt det var och ja, massa negativitet. har haft sån panik efter det, och jag som älskar sushi. har läst om att det är mycket som ändrats genom åren och mycket man inte fick äta förr får man äta nu. så tack för sinnesron :D

Ja herrejisses folk har åsikter ibland :)

Med sonen var jag höggravid under sommaren och beställde gärna in alkoholfritt bubbel/ öl/ vitt vin bär vi satt på uteservering, haha de som inte vaknat upp och insett att det finns gott om alkoholfria alternativ stirrade ilskt :))
  • bumble
    Skumbollen skrev 2014-08-23 14:21:04 följande:

Med sonen var jag höggravid under sommaren och beställde gärna in alkoholfritt bubbel/ öl/ vitt vin bär vi satt på uteservering, haha de som inte vaknat upp och insett att det finns gott om alkoholfria alternativ stirrade ilskt :))
    ja!! jag känner mig direkt som en dålig person och tänker att nu jädrar har jag gjort bort mig. haha, synd att man inte får vara gravid och ta hand om sig jälv, utan att allmänheten ser en som allmänegendom helt plötsligt 

:)
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-08-23 09:09:20 följande:

Mina jobbyxor börjar bli väldigt obekväma, trots att jag gått över på mitt största par med fula fladdriga byxben. För ett år sedan fanns inte gravidbyxor att beställa, så jag antar att det inte finns nu heller. Har någon av er sett svarta gravidbyxor med benfickor? Jag hittar inga! Typ såna här, fast med plats för kagge, och helst utan dragkedjorna:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/byxor-shorts/nly-trend-917/side-pocket-pants-917884-14/

Visst är det konstigt att man 2014 fortfarande inte har börjat tillverka jobbarbyxor för gravida. Jag jobbar åt posten och måste ha deras uniform, men inte finns det gravidbyxor. Att ett av Sveriges största företag med så otroligt mycket personal i alla åldrar inte kan fixa ett par brallor. Förra graviditeten fick jag dispens och fick ha privata byxor eftersom jobbets inte gick på magen.
  • laila88
    Lejonhierta skrev 2014-08-23 12:37:36 följande:

Men du, svetsning och graviditet hr jag för mig inte är top noch. Är inte min bransch, men är skyddsombud och det kliar lite i bakhuvudet att om man har sådana  jobb så blir man omplacerad. Kolla med skolan OCH med skyddsombudet skolan har alt med facket eller arbetsmiljöverket.

Nej jag har försökt läsa massor fast blir inte så hemskt mycket klokare. Har dock pratat med studie och yrkesvägledaren som skulle kolla upp med arbetsmiljöverket. Det är som sagt inte det nyttigaste yrket och ett foster är skört. Kommer inte svetsa en millimeter utan säkrare information :)
  • laila88
    Lejonhierta skrev 2014-08-23 12:42:26 följande:

www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

www.prevent.se/Amnesomrade/Halsa/Graviditet-och-amning/Risker-for-dig-som-ar-gravid/

Gjorde en snabbsökning på nätet.... Menar inte att oroa dig utan att om ni inte har diskuterat det, förebygga ev. risker.

Tack så gulligt av dig! Jag har läst att tex punktutsug ska va otillräckligt om man är gravid och det råkar vara det vi har på skolan och jag upplever att det är svårt att undvika röken ändå och det sa jag åt mina lärare förra gången jag var gravid, mina lärare tyckte absolut att punktutsug borde va bra nog.

Nu blev det missfall den gången och dom bad mig kolla med min bm vad hon trodde och så långt hann jag inte den gången. Men ska kolla runt å ge dom den infon jag har.

I värsta fall får jag läsa endast teoretiska kurser men ja det är komplicerat. Så märkligt att vi inte kommit längre i information om gravida i vissa arbeten och möjligheter i form av arbetskläder för gravida. Men det tar sig sakta men säkert :)
  • Storkbo
    Skumbollen skrev 2014-08-23 14:21:04 följande:

Jag tog upp det på min inskrivning med BM...fick ju svara på massa frågor ang alkohol å tobak å eftersom ja inte dricker alkohol...alltså inte ens när ja inte är gravid...så började vi diskutera just det...man behöver oftast inte förklara varför man dricker alkohol men jag får nästan alltid förklara varför jag INTE gör det!!! Det finns ju så många goda alkoholfria alternativ så för mig är det inget svårt val...jag kan köra min egen bil hem när ja själv vill och ha mår alltid bättre dagen efter än dom som drack alkohol kvällen före...;)

Så jo det verkar himla svårt för folk å inse att även om ja är gravid eller bara ska köra bil...så kan man dricka vin...fast alkoholfritt då...;)
  • Mammis2011och2015

Hej hej! väntar barn nr två i början av april. :) tänkte att jag kanske får hänga med er en smula också.. gjorde ultraljud i torsdags som visade ett finfint pickande hjärta :D

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?