• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    Ninat skrev 2014-07-30 17:16:07 följande:

Tack!

Grattis själv! :D

Ja, det är bara mina närmsta vänner som vet än och dom stöttar mig till fullo, familjen kommer göra det också när jag väl talar om de för dom ;) jag känner att det är lika bra att vänta till efter vecka 12 att gå ut med de, är ju ändå så osäkert nu :p har ni berättar för era föräldrar? :) min mamma kan ju inte hålla tyst ;)

Jag har berättat för två nära vänner, vi vill vänta till v 12 innan vi berättar för våra familjer för att minska risken att de blir besvikna. Då kommer jag berätta för min chef också, det känns viktigt. Resten får väl reda på det när vi träffar dem :)
  • Kpax
    niobit skrev 2014-07-30 17:17:05 följande:

Nån annan som har som sendrag i magen? Nästan det enda symptomet jag har haft idag förutom trötthet :)

Jag har lite sendragsliknande känslor långt ner i magen, mot ljumskarna.
  • Ninat
    Kpax skrev 2014-07-30 17:24:01 följande:
    Jag har berättat för två nära vänner, vi vill vänta till v 12 innan vi berättar för våra familjer för att minska risken att de blir besvikna. Då kommer jag berätta för min chef också, det känns viktigt. Resten får väl reda på det när vi träffar dem :)
    Ja men precis så tänker jag också när de gäller familjen :) chefen har jag berättat för pga att jag mått lite illa men hon blev bara glad att jag sa de :)
  • BowserSchnauzer

Vad kul att läsa lite hur ni andra har det, lite varierar ändå.

Jag undrar som ovanstående om man måste till BM för hälsosamtal eller om man ska strunta i det och bara ta inskrivning...? Mär jag fick mitt mf hade jag ringt BM direkt och fick avboka sen, nu känner jag mig att jag skulle vilja gå lite längre så jag känner mig säker... Hur tänker/tänkte ni andra???

• Smulan 89
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-30 19:22:00 följande:

Jag undrar som ovanstående om man måste till BM för hälsosamtal eller om man ska strunta i det och bara ta inskrivning...? Mär jag fick mitt mf hade jag ringt BM direkt och fick avboka sen, nu känner jag mig att jag skulle vilja gå lite längre så jag känner mig säker... Hur tänker/tänkte ni andra???

Jag har varit gravid 3 gånger innan.

Första ringde jag bm direkt och berättade för mamma, pappa, syskon osv snudd på direkt. Slutade i mf i v 9+0. Bm fick mig dock att tro att jag var gravid till v 16...

Andra gången väntade jag med både bm och berätta för familj osv tills v 13. Vi fick en pojke. Kroniskt sjuk visserligen även om han mår bra (behöver dropp och har stomi).

Tredje gången ringde jag bm först i v 18. Dagen innan rul. Känns meningslöst att ens gå till bm innan rul. Hade jag inte behövt en remiss ifrån bm för att få gå på rul, så hade jag nog inte ringt alls. Det värsta med att vara gravid är att tvingas gå till bm. Vi fick en frisk pojke.

Denna gången ringer jag bm tidigast runt v 18 igen tror jag. Aldrig innan v 13 i alla fall. Vill helst slippa gå dit.
  • Vaniljhjärtan
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-30 19:22:00 följande:

Här där jag bor nu blir man inte iinskriven innan v 12 för att man inte ska behöva ringa och säga ifrån om det går fel, därför skrivs ingen in innan och det låter bra tycker jag men snart ska jag flytta och på nya stället får jag väl kolla vad som gäller där men känns mest bäst för mig att ta inskrivning när den kritiska perioden är över.
    ~vaniljhjartan.blogg.se~ gravidbloggen från start
  • mp90
    Smulan 89 skrev 2014-07-30 19:34:23 följande:
    Jag har varit gravid 3 gånger innan.

Första ringde jag bm direkt och berättade för mamma, pappa, syskon osv snudd på direkt. Slutade i mf i v 9+0. Bm fick mig dock att tro att jag var gravid till v 16...

Andra gången väntade jag med både bm och berätta för familj osv tills v 13. Vi fick en pojke. Kroniskt sjuk visserligen även om han mår bra (behöver dropp och har stomi).

Tredje gången ringde jag bm först i v 18. Dagen innan rul. Känns meningslöst att ens gå till bm innan rul. Hade jag inte behövt en remiss ifrån bm för att få gå på rul, så hade jag nog inte ringt alls. Det värsta med att vara gravid är att tvingas gå till bm. Vi fick en frisk pojke.

Denna gången ringer jag bm tidigast runt v 18 igen tror jag. Aldrig innan v 13 i alla fall. Vill helst slippa gå dit.
    Här har vi inget hälsosamtal? Inskrivning i v 11! Nupo i v 12 o om man vill tidigt ul!

Jag måste ringa min bm för att ens få ul tid:) så olika!
  • Mjao80

Jag gör som smulan89 - väntar med bm till i vart fall efter vecka 12. Har redan varit på inskrivning en gång tidigare och vid mina andra graviditeter har jag valt att inte kontakta bm då man ju aldrig vet vad som händer. Vi har iofs en privatläkare så han har ju hållit koll på oss. Bm är väl iofs bra men man får ju inte göra ul där så bm vet ungefär lika mkt som man själv om graviditeten - dvs inget alls. När vi va på inskrivning tror jag dessutom att hon förstod att något var galet då hon, har jag förstått i efterhand, inte kunde känna livmodern som borde varit tillräckligt stor. Hon sa inget. Det jag vill ha svar på är ju om kiddot lever och det kan bm inte svara på. Att man inte ska röka, droga etc är ju sunt förnuft. Men man ska självklart göra som man själv känner!

• Lilla W

@smulan 89 och Mjao80
    Ang när man ska kontakta barnmorskan. Det kan ju vara värt att poängtera att om man vill göra nån form av fosterdiagnostik såsom KUB osv så görs ju detta i v11-13 och då behöver man ju kontakta BM ganska tidigt för att få en tid för det. Bara en tanke.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?