Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2014-07-27 10:51:12 följande:
    Vi kommer väl alla få mellan februari och april, klart du ska vara med!
    Hänger med lite försiktigt. Fick ett svagt puls igår på bim-1. Inte så starkt som kontrollstrecket, men man behöver inte titta två gånger för att se det. Ska ta ett clearblue digital senare i veckan för att få ett tydligare svar. Men två streck, även om svagt, är ju två streck =) Har dock bara berättat det för min man (såklart) och två vänner som jag vet inte sprider det. Väntar lite med mor och far, syskon osv.

Vi har två pojkar sen innan. Den store killen blir 4 år i nov och lillebror blev 2 år nu i juni. Försökte förra månaden att få plus, men det blev inget. Har försökt att tempa lite på skoj mest och då såg jag att vi missade äl förra månaden. Min man jobbar i Norge på veckorna, så det var tur och träff att han kom hem på äl den här månaden =)
  • Smulan 89

Vi har hus på landet, 110 kvm (3 sovrum). Funderar dock på att riva och bygga nytt och då större Runt 180 kvm. Vill ha 4-5 sovrum i huset, så barnen kan få egna rum och jag och min man ett eget. Sen är det alltid skönt med något extra rum till tex gästrum/arbetsrum eller liknande.

• Smulan 89
    BowserSchnauzer skrev 2014-07-30 19:22:00 följande:

Vad kul att läsa lite hur ni andra har det, lite varierar ändå.

Jag undrar som ovanstående om man måste till BM för hälsosamtal eller om man ska strunta i det och bara ta inskrivning...? Mär jag fick mitt mf hade jag ringt BM direkt och fick avboka sen, nu känner jag mig att jag skulle vilja gå lite längre så jag känner mig säker... Hur tänker/tänkte ni andra???

Jag har varit gravid 3 gånger innan.

Första ringde jag bm direkt och berättade för mamma, pappa, syskon osv snudd på direkt. Slutade i mf i v 9+0. Bm fick mig dock att tro att jag var gravid till v 16...

Andra gången väntade jag med både bm och berätta för familj osv tills v 13. Vi fick en pojke. Kroniskt sjuk visserligen även om han mår bra (behöver dropp och har stomi).

Tredje gången ringde jag bm först i v 18. Dagen innan rul. Känns meningslöst att ens gå till bm innan rul. Hade jag inte behövt en remiss ifrån bm för att få gå på rul, så hade jag nog inte ringt alls. Det värsta med att vara gravid är att tvingas gå till bm. Vi fick en frisk pojke.

Denna gången ringer jag bm tidigast runt v 18 igen tror jag. Aldrig innan v 13 i alla fall. Vill helst slippa gå dit.
  • Smulan 89
    Lilla W skrev 2014-07-30 21:40:56 följande:

@smulan 89 och Mjao80
    Ang när man ska kontakta barnmorskan. Det kan ju vara värt att poängtera att om man vill göra nån form av fosterdiagnostik såsom KUB osv så görs ju detta i v11-13 och då behöver man ju kontakta BM ganska tidigt för att få en tid för det. Bara en tanke.

Japp, det har jag koll på, men jag är inte och har aldrig varit intresserad att göra någon annan undersökning än rul. Men ändå bra att du nämner det.
  • Smulan 89
    emlo86 skrev 2014-08-01 10:20:34 följande:

Hej! Tänkte hoppa in i denna tråden. Bf är beräknat till den 13 mars och är vårt första barn.

Går in i v 9 idag och ständigt illamående! Har inskrivning först v 11 och ul i v 18 vilket jag tycker är sent? Hur tidigt har ni andra ul?

Här (Bohuslän) är det inskrivning ca v 10-11 och ul v 18. Man får snällt vänta :/
  • Smulan 89
    Mimipig skrev 2014-08-21 23:41:32 följande:

Jag var på inskrivning idag - urtrevlig bm! - och ligger nu och funderar på en sak. Hon flyttade mitt bf och för att göra en lång historia kort så innebär detta att jag måste haft äl ca ca 5 dar efter sex-dagen. Betyder det att sannolikheten är större för att få en tjej då? (Enligt modellen pojkspermier är snabbast men dör fort, tjejspermier är långlivade). Vad säger ni om sånt här resonemang? Erfarenheter? Trams?

Har också läst om det. Där stod det för att "göra en dotter" så gäller sex 2-4 dagar innan äl. fler än 4 dagar innan samt mindre än två dagar innan gynnar pojkspermierna. Det har gjorts någon studie där man kombinerade sex några dagar innan äl, med att äta viss mat. Tex undvika salt och försöka få i sig kalcium bland annat. 80 % av de som höll sig till detta fick en dotter. I studien var par som fått söner innan och som nu önskade sig döttrar.
    Tror jag minns rätt med dagarna. Det kan ha varit 2-3 dagar innan, men tror det var 2-4 dagar innan äl för att få tjej. Inte en säker metod så klart, men värt att prova om man har en önskan om ett visst kön.

• Smulan 89
    Daisybramble skrev 2014-08-24 10:32:25 följande:
    Men vilken spermie kom fram först till ägget då: Om man har sex 2-4 dagar innan äl och sex samma kväll som äl? 
    Vet inte. Men det handlar inte bara om vilken spermie som kommer först, utan vem som "fjäskar" för ägget mest. Det är ägget som väljer vilken spermie som ska få komma in, så det räcker inte att vara först.
    Killspermier är snabbare men tjejspermierna är uthålligare, så de kan då vänta på ägget. Jag vet inte vem som kommer först, men vill man öka chanserna för en tjej, så ska du undvika sex precis vid ägglossningen och ha sex 2-4 dagar innan. Jag delar bara med mig om vad jag har läst och hört =)
  • Smulan 89
    JhjärtaK skrev 2014-10-01 17:29:11 följande:
    Om det diffar såpass mycket så måste man ju tänka på motsatt scenario också. Dvs att mamman kanske går över 24 dagar istället för 14 och det är ju inte bra, varken för mamman eller barnet.

Tycker att det borde vara som standard att man gör ett UL när mamman gått över tiden en vecka och kontrollerar fostervatten och flöde.
    I Norge där jag har fött mina barn får man ultraljud en vecka över tiden. Sen är det kontroll varannan dag tills bebisen kommer eller man sätts igång. Första barnet sattes igång på bf+13, en söndag kl 07:00. Han är född 07:16 nästan dag, på bf+14. Andra barnet sattes igång på bf+10, kl 10:00 (vi fick tycka till om tiden den här gången). Han kom efter ca 12 timmar.
  • Smulan 89
    LillLouise84 skrev 2014-10-04 08:53:19 följande:

Nu längtar jag ihjäl mig till rul, nu är det bara dagar kvar! På torsdag! Men ni som har barn förut vet ni om syskon får följa med? Vi har en ettåring utan barnvakt den dagen

I kallelsen jag har fått med de andra barnen har det bara stått att det är olämpligt att ha barn med. Min man jobbar borta på veckorna, så jag hoppas att de kan fixa en tid till mig, när mina två barn är på förskolan. Min man kommer inte kunna vara med alls tyvärr.
  • Smulan 89
    LillLouise84 skrev 2014-10-09 07:22:01 följande:

Idag ska jag på rul!!!! Äntligen! Tyvärr måste jag åka själv då maken ligger däckad i sängen och kommer inte upp. Han är jätteledsen att han missar det.

Vad tråkigt att han inte kan vara med. Min man kan inte heller vara med på mitt/vårt rul 5:e nov. Han jobbar i Norge och får i så fall köra 32 mil + kanske 8-9 mil för att titta på bebisen. Han kommer knappast ens få ledigt mitt i veckan för att åka på rul heller, så jag tar med mig syrran istället.

Lycka till idag =)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?