Mimipig skrev 2015-03-21 22:29:40 följande:
Ni som inte har samma efternamn som er partner - vad ger ni barnet för efternamn? Jag och min man har olika, ganska unika efternamn och vi är inte ense om hur vi ska göra. Även om det inte är optimalt tycker jag att barnet bör få bådas efternamn. Rättvist. Dubbla efternamn är ju inte tillåtet sen 1982, så ett av efternamnen får bli mellannamn då, och det som klingar bäst i rad är att mitt efternamn blir mellannamn, vilket känns lite tråkigt ändå, för jag har för mig att mellannamn inte förs vidare. Min man vill att vi bara ska ge ett efternamn och att det blir synd om pojken om han ska behöva dras med två. Hur resonerar ni som också har olika?
Nu är vi gifta sen sommaren 2013, men de andra två barnen är födda innan vi gifte oss. Min man hade ett vanligt efternamn och jag har ett ovanligt. Eftersom vi gifte att vi så småningom skulle gifta oss och då ta mitt namn, så fick barnen mitt namn ifrån början. Nu heter vi samma efternamn allihopa.
Jag har personligen väldigt svårt för två efternamn (eller ett som mellannamn som det i så fall blir). Kompisarna har två "efternamn" på barnen, men hon har bara ett, även om de är gifta. Han har "två", så alla heter inte samma.