• Prill86

BF Mars 2015

Hej hej

Tänkte kolla om det fanns ngt intresse i att följas åt, vi som väntar vårt första barn i mars 2015. Dela erfarenheter etc. Har sett liknande grupper men tänkte att det kunde vara roligt att ha en grupp för oss förstföderskor.

Lite kort om mig då; 27 år o väntar mitt första. Är nu runt v.5 o hoppas såklart att allt ska gå vägen. Enligt egna beräkningar ska bebisen komma runt 11/3.

Hoppas fler vill joina!

• Svar på tråden BF Mars 2015
  • irissiri

En fråga:

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Jag är i v 19 (20 på fre) och har bara gått upp 2-3 kg... Kan detta vara normalt??? Äter som jag gjorde innan graviditeten och har intr spytt något.

• Sanna&J
    irissiri skrev 2014-10-29 15:30:41 följande:

WOW, så himla roligt att se alla RUL-bilder!! Vi har RUL på fredag. Bara jag som är livrädd?

Är rädd att barnet ska vara dött eller på något vis inte utvecklas so det ska... Har dock varit gravid massa gånger utan att få barn och är därmed "van vid" att saker och ting går åt helvete..

Kan inte ni som varit på RUL berätta lite hur det funkar? Hur länge håller det på? Kommenterar BM löpande om saker och ting ser bra ut eller ej? Annat som kan vara bra att veta för en som är rädd?

Tråkigt att höra om dina graviditeter som inte gått bra, men försök tänka att allt är bra denna gången.. Förstår att det såklart är svårt!

Tror att det tog ca 30 min och BM förklarade hela tiden vad vi såg och att det såg bra ut.

Vår BM sa i början när hon tittade att hon inte var tyst för att ngt var fel, kan ju vara bra att veta om man nu är lite extra rädd så man inte stirrar upp sig för det :)

Stort lycka till på fredag!
  • irissiri
    Sanna&J skrev 2014-10-29 17:04:20 följande:
    Tråkigt att höra om dina graviditeter som inte gått bra, men försök tänka att allt är bra denna gången.. Förstår att det såklart är svårt!

Tror att det tog ca 30 min och BM förklarade hela tiden vad vi såg och att det såg bra ut.

Vår BM sa i början när hon tittade att hon inte var tyst för att ngt var fel, kan ju vara bra att veta om man nu är lite extra rädd så man inte stirrar upp sig för det :)

Stort lycka till på fredag!
    Tack så mycket för svar! Ska nog be BM att vara jättepedagogisk och hoppas vi får träffa en vettig person som står ut med min oro :)
  • Sanna&J
    irissiri skrev 2014-10-29 17:56:32 följande:

Tack så mycket för svar! Ska nog be BM att vara jättepedagogisk och hoppas vi får träffa en vettig person som står ut med min oro :)

Det tror jag säkert du får, de bm vi träffat har varit otroligt gulliga allihopa så min uppfattning är att alla är det.... Annars har vi bara haft otrolig tur :)
  • Joohannaan
    irissiri skrev 2014-10-29 15:33:20 följande:

En fråga:

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Jag är i v 19 (20 på fre) och har bara gått upp 2-3 kg... Kan detta vara normalt??? Äter som jag gjorde innan graviditeten och har intr spytt något.

Jag är i vecka 19 (18+6) och har gått upp 4 kilo äter också som jag gjorde innan jag blev gravid. Om man läser i familjelivs app så står det på vecka 17 att det är normalt att ha gått upp runt 2-5 kilo så du behöver nog inte vara orolig :)
  • Kawinna
    Madelia skrev 2014-10-29 09:13:49 följande:

Min BM sa ungefär likadant, men det är ju samtidigt normalt med viss mängd sammandragningar. Jag tycker det är svårt att avgöra om/när det är något man borde ringa för att kolla upp eller ej?

Mina känns, men gör sällan ont. De kommer inte bara när jag anstränger mig som min BM sa var vanligt utan även när jag vilar/ är stilla.

Hur har ni andra?

Skönt att höra att jag inte är själv! Mina gör heller inte ont och då kanske man inte ska oroa sig

Mina kommer när som, spelar ingen roll vad jag gör!
  • Kawinna

En fråga:

Sist jag vägde mig hade jag gått upp 2 kg, det var i v. 19
  • Nixe

En fråga:

Jag har gått ner fyra kilo hittills och min bm sa att det inte var ngt att oroa sig för men att vi skulle ha lite koll bara. Man måste nog inte gå upp massor tolkar jag det som. Nu verkar jag iaf ha planat ut för nu borde jag inte gå ner mer.
  • Madelia

En fråga:

Jag har gått upp nästan 6 kg, haha. Men jag åt rätt mycket mer än vanligt ett tag också. Jag var dock väldigt smal innan så det gör inte så mycket, men nu försöker jag ändå tänka lite på vad jag äter:) är i v.22

Jag tror det är väldigt vanligt att inte ha gått upp så mycket än, jag tror inte du ska oroa dig. Snarare tycker jag att jag gått upp för mycket. Men men :)
Svar på tråden BF Mars 2015