Fjällsippa skrev 2014-07-14 23:07:37 följande:
Stokke, jag satt faktiskt och läste om kost idag, av en annan anledning (kommer till det) och då, på någon sida, vilken minns jag tyvärr inte, så var det en läkare som svarade på just den frågan. Han/hon menade att om man äter "fel" någon gång så spelar det absolut ingen roll. Och jag kan tänka mig att många både äter sushi och annat och dricker och röker utan att veta att de är gravida och för det medta går det ju bra. Oron är säkert "farligare" än sushin, tror jag.
Anledningen till att jag läste detta var att jag satt och googlade på huruvida mannens kosthållning spelar roll under själva bebistillverkningen. Min man äter verkligen uselt, men jag kan inte hitta något som stöder min hypotes om att det inverkar negativt på spermiekvaliten. Någon som vet? Det hade varit fint att kunna visa honom. :) Han äter väldigt mycket tomma kalorier, typ socker, vitt bröd med smör, coca Cola. Plus att han ofta äter bara en gång om dagen förutom frukost. Och när han då väl äter så äter han mycket. Mycket av allt, men främst kött och pasta/potatis/ris. Han tycker inte om fullkornspasta tex. Någon som har något tips?
joss82 skrev 2014-07-15 07:51:17 följande:
När jag var hos BM igår pratade hon om mannens vanor. Sa inget direkt om kost, men däremot att även mannen bör äta vitaminer, zink och folsyra. För egen del tror jag helt klart att kosten kan påverka. Svårt att övertala någon annan dock ;).
Matvanor vet jag inte heller något om... Men jag har också en man som gärna äter det onyttigaste som finns om inte det lagas mat hemma (jag är ganska noga med att laga mat hemma och gärna någorlunda vettig mat). Men jag skulle ju aldrig för mitt liv få i honom mörkt bröd t ex. haha... (ändå är han inte någonstans i närheten av överviktig...trots snickersbar efter snickersbar... en annan lägger på sig vid åsynen av allt sött!! haha) Hursomhelst, jag köpte i samband med att jag köpte mitt val kvinna och folsyra till mig, också mitt val man till honom. Först tittade han på det som om det var något katten släppat med sig men gick ändå med på att ta två om dagen vid middagstid... och det har han nu gjort (påtalade att det inte bara är kvinnan som behöver lite tillskott inför och under en graviditet! Och han vill ju gärna ha barn igår liksom...). Den innehåller massa vitaminer, folsyra osv... Som precis som Joss82 skriver är bra även för mannen.
Så, Fjällsippa, du kanske ska införa det?? Tänker mig att ett sådant tillskott är bra för män som våra som hellre väljer den fetaste såsen med pommes snarare än extra grönsaker