• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • Lavelii
    Lillajag86 skrev 2014-07-12 19:44:37 följande:

Får man fråga om varför du var hos gyn? Var det för att kroppen kändes i obalans som du skrivit tidigare? Jag slutade med p-piller i maj och har inte fått igång min mens. Funderar på om jag ska kontakta gyn. men vet inte hur länge jag ska vänta. Börjar bli lite orolig eftersom jag hade oregelbunden mens innan jag började med p-piller också.

Hej!

Jag sökte Gyn eftersom jag hade blött väldigt mkt en månad (juni). Och mensen kom tidigare än vad den brukar. Har alltid haft regelbunden mens innan p piller och jag gick bara på p piller typ 10 månader.

När jag ringde 1177 så tyckte de att jag borde kontakta gyn så att man kunde kolla eftersom jag var uppe i 8e dagens blödning då. Jag misstänkte ju att det berodde på p piller och att kroppen inte kommit i balans men ville lite ha det bekräftat typ. Och på 1177 tyckte de också att det kunde vara bra "eftersom ni nu också försöker skaffa barn". Sagt och gjort. Gynbesök blev det. Gjorde ett UL som var ok och tidigare cellprov ok. Så ja, bara att fortsätta försöka. Beräknad mens (eller ICKE mens helst) till nästa helg. Tror att den kommer komma. Kanske någon dag sen dock. Har iaf inte några större förhoppningar att det har tagit sig.

Har du inte alls haft mens sen maj eller hur är det? Den kan ju vara oregelbunden ett tag. Enligt gyn så är det dock "normalt" med en cykel på 21- något som jag inte kommer ihåg men mer än 30 iaf. 32 kanske. Så allt inom det är ok och trots regelbunden mens så kan det en månad vara så att cykeln är kortare.

Tycker att du alltid kan ringa och kolla vad de säger. Troligtvis att man får ha tålamod. Hade det inte varit för min långa blödning hade de troligtvis sagt så till mig med. Jag slutade med p piller i april. Så inte så långt innan dig.

Hoppas mensen kommer igång snart för dig!!
  • KristinaJ
    Sserena86 skrev 2014-07-13 16:22:27 följande:
    Hur har det gått för dig idag? Än så länge har ingen mens dykt upp här, men har mensvärk så tror att den kommer när som helst. Gjorde ett test igår morse som visade negativt :(
    Exakt samma sits som dig. Negativt test igår (haha kunde inte hålla mig trots lovat mig själv) men ingen mens idag. Än. Sitter bara och väntar :-/ 
  • joss82

Hej, får jag också hoppa in här? Det är så många 20-åringar i de andra trådarna, känner mig en smula gammal...
    Jag är 31 och jag och min sambo, 29, är inne på femte försöket för första barnet nu (som vi nog kommer missa eftersom vi är på olika orter runt ÄL). I början kändes detta bara nytt och spännande, men jag börjar redan oroa mig. Har ganska oregelbunden och lång menscykel (de senaste månaderna 32-38 dagar) och är rädd att något ska vara fel. Vet ju att det kan ta tid, men det är svårt ändå! Funderar på att gå på en dropin-tid hos barnmorska idag bara för att höra mig för lite...

• Stokke

Klart du ska ta en dropp in tid.
    Gå dit och försök få svar på så många frågor som möjligt :) lycka till !

• joss82
    Stokke skrev 2014-07-14 09:04:46 följande:

Klart du ska ta en dropp in tid.
    Gå dit och försök få svar på så många frågor som möjligt :) lycka till !

Tack, jo jag ska väl det. Känner mig bara så fånig när jag oroar mig så mycket även om det inte gått så lång tid.
  • Hoppas123

Hej!

Skulle också vilja hoppa in här om det går bra? Vi båda är 30+ och har försökt i några månader. Första barnet. Min mens är beräknad att komma på onsdag, dock känns det som att mensen kommer att komma. Värk i kroppen, ömma bröst m.m. Får hoppas på nästa.

• Lillajag86
    joss82 skrev 2014-07-14 08:24:25 följande:

Hej, får jag också hoppa in här? Det är så många 20-åringar i de andra trådarna, känner mig en smula gammal...
    Jag är 31 och jag och min sambo, 29, är inne på femte försöket för första barnet nu (som vi nog kommer missa eftersom vi är på olika orter runt ÄL). I början kändes detta bara nytt och spännande, men jag börjar redan oroa mig. Har ganska oregelbunden och lång menscykel (de senaste månaderna 32-38 dagar) och är rädd att något ska vara fel. Vet ju att det kan ta tid, men det är svårt ändå! Funderar på att gå på en dropin-tid hos barnmorska idag bara för att höra mig för lite...

Jag är 28 så inte så stor skillnad mellan oss =) Jag börjar ocksåbli orolig att något ska vara fel på mig :( Jag slutade med mina p-piller i början av maj och min mens har inte kommit igång än... Vet att det kan ta tid innan mensen kommer igång men det som gör att jag oroar mig är att jag hade väldigt oregelbunden mens innan  jag började med p-piller. Du får gärna skriva sen vad de sa när du var på drop-in.
  • KristinaJ

Uppdatering: Testade ju negativt på bim - 2 i fredags. Varit jättedeppig sedan dess och lite grinig på mig själv som dels testade innan bim (lovat mig själv att låta bli detta) dels tror att det bara ska funka på första försöket. Men.. nu sitter jag här bim + 1 och ingen mens. hade klassisk värk igår, men mensen kom inte och idag är värken borta? Hmm.. Kan mycket möjligt vara totalt skengravid. Ganska frustrerande att sitta på jobbet och vänta mens (hoppas att den inte kommer).

Hur går det för er? Sjukt kul att ännu fler hittat hit :)

• Team2

Hej hej

Ja det är egentligen dumt det där att testa med gravtest innan bim, man blir så sjukt nedslagen... Kommer din mens snart så får den snart gå över och ni får börja försöka igen.

Själv tror jag att jag hade äl i helgen, dock var jag och maken på olika platser i helgen och det betyder väl att vi missade äl denna gången... Men får ju vänta och se... Dock finns det knappt några förhoppningar kvar nu efter ett års försök. Och inte blir det lättare av att folk i ens umgänge blir gravida till höger och vänster...

• joss82
    Team2 skrev 2014-07-14 13:01:17 följande:

Hej hej

Ja det är egentligen dumt det där att testa med gravtest innan bim, man blir så sjukt nedslagen... Kommer din mens snart så får den snart gå över och ni får börja försöka igen.

Själv tror jag att jag hade äl i helgen, dock var jag och maken på olika platser i helgen och det betyder väl att vi missade äl denna gången... Men får ju vänta och se... Dock finns det knappt några förhoppningar kvar nu efter ett års försök. Och inte blir det lättare av att folk i ens umgänge blir gravida till höger och vänster...

Ja, jag fick det beskedet senast igår, en kompis är gravid. Blir mer ledsen än glad, även om jag såklart unnar henne det! Dessutom är hon en sådan som bara blir gravid hipp som happ utan att knappt ha hunnit bestämma sig för att försöka.
    Har ni påbörjat någon utredning?
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU