• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • KristinaJ
    Freddie skrev 2014-07-04 12:23:40 följande:

Här har du en till!

Har aldrig haft barnlängtan och alltid avskytt dem som saft "vänta du tills du träffar den rätte." Dessvärre måste jag nu ge dem rätt ;)

Dumt bara att jag hann bli 36 innan jag hamnade rätt.

Försöker ha en avslappnad inställning men att jag är här på familjeliv och letar likasinnade säger väl en del...

Vad innebär runt 30? Över eller under? Får jag vara med här? :)

Haha jag känner likadant, att jag rusade in här och började scrolla efter någon som mig går kanske inte riktigt under kategorin "bara ta det som det kommer". Men.. klart man behöver prata av sig. Jag är 84:a :)
  • KristinaJ
    Lavelii skrev 2014-07-05 09:10:30 följande:

En 30 åring här. Försökt sedan maj (om nu den månad räknas). Slutade på p piller slutet på april.

Skulle haft ÄL nu i helgen men verkar inte så enligt ÄL testen. Tror inte min menscykel hunnit stabilisera sig efter p piller... Lite ledsamt. Alltid haft regelbunden cykel innan p piller och jag tog bara dom i typ 9 månader... Men men tji den som ger sig

Håller tummarna för dig. Vi testade första gången nu i juni. Dock utan äl-test, brukar känna på mig men bara för det tyckte jag kroppen kändes skum och i obalans denna månad. Garanterat psykiskt för min del :)
  • KristinaJ
    Team2 skrev 2014-07-06 13:57:21 följande:

Hej hej, både jag och min man är lite under 30 år och har försökt få vårt första barn nu i ett år, utan resultat. Men vi fortsätter hela tiden att "sikta på vårt första plus", som du skriver! Så vi kämpar på och jag hoppas även ni andra kommer göra det...

Vad spännande, håller tummarna för er :)
  • KristinaJ
    Annica80 skrev 2014-07-06 11:54:27 följande:

Jag är 34 och försöker få till första barnet. Fick mensenn idag och det var vårt tredje försök. Så nu inväntar vi äl och kör igån med ett fjärde försök.

Hoppas för er skull. Vi testade första gången nu äl i juni, men känner på mig att det inte blivit något och att mensen nog dyker upp nästa vecka. Men det är ju som sagt bara att försöka vidare. Kul att följa andra på samma resa :) 
  • KristinaJ
    Stokke skrev 2014-07-08 10:24:32 följande:

De två ovanstående inläggen hade jag kunnat skriva.
    Kom på mig själv igår när jag såg en barnvagns butik. Jag tänkte, ska vi gå in och titta. Men jag hejade mig och insåg, jag kanske inte ens är gravid !

Skriver under jag också. Senast igår avstod jag en öl (en folköl haha) med förklaringen att jag inte var sugen, men egentligen går jag runt och hoppas vara gravid. OM jag vore gravid finns det ju inte ens något foster ännu som kan upp alkoholen men.. ja.. jag liksom hoppas så mycket. Och även om jag försöker ta det som det kommer så kommer jag på mig själv ändra både levnadsvanor och tankesätt direkt. Men det är ju liksom mänskligt. Längtan är så enorm när man väl tänkt tanken.
  • KristinaJ
    Serena86 skrev 2014-07-08 19:55:20 följande:

Hej!

Åh var skönt att hitta en tråd jag äntligen känner igen mig i. Jag och min man gifte oss i somras, jag är 28 och han 30. Vi började försöka lite halvdant att få en bebis men det ville sig inte och efter två månader fick jag ett nytt jobb och då pausade vi bebisbakandet. Sen i påskas har vi börjat försöka igen "litegrann", dvs utan äl-tester och sånt.. Men denna månaden lyckades jag övertala mannen att försöka en månad med äl-tester och nu har jag insett att vi har haft sex på helt fel dagar.. Jag har äl mycket senare än jag trodde! Jaja, denna månaden lyckades vi pricka rätt, men jag har inte haft ett enda symtom så jag räknar med att mensen kommer på söndag.

Skönt att få skriva av sig lite för ett gäng "neurotiska" men ändå helt vanliga "försöka-bli-gravid-tjejer".

Välkommen hit! :) Jag väntar också på söndagsmens och väntan känns olidlig. Har i några dagar nu inbillat mig ont i brösten och "skum" känsla i kroppen. Men idag när mensen närmar sig är det som bortblåst och jag går mest bara och muttrar och väntar på mens så man kan försöka igen. Vi får se helt enkelt.

Håller alla tummar för både mig och dig :)
  • KristinaJ
    GoC skrev 2014-07-09 17:20:05 följande:

Hoppar också in här. 28 år min sambo 32 och vi har försökt sedan november men from Jan med äl-test. Så inne på vårt 7 riktiga försök här nu... Bestämt att Det får bli utredning till hösten om det inte tagit sig innan dess då det nästan gått ett år då. Hoppas vi kan följas åt!

Hej och kul att du hittat hit :) Håller verkligen tummarna för att det tar sig innan hösten!
  • KristinaJ
    frida-li skrev 2014-07-10 00:51:34 följande:

Åh bästa gruppen! Jag är 33 och ska börja försöka nu i sommar. Har redan oroat mig i flera månader för att det kommer bli svårt, varit skengravid mest hela tiden för att jag längtar så, ändå har vi inte ens börjat försöka. Men nu är det alltså dags. Det känns som att jag har ÄL nu men min kille är typiskt nog bortrest på jobb. Enligt min period tracker-app ska jag inte ha ÄL förns på måndag. Men när jag läser här verkar ägglossningsstickor vara grejen och alltså mer pålitligt.
    Jag är så himla lycklig och pirrig nu iaf att vi ska försöka. Hoppas vi alla plussar i sommar!

Åh vad kul! Och välkommen hit! Jag funderar också på det här med äl-stickor. Hunnit med ett försök och ska ha mens på söndag. Känner ingenting så redan inställd på att det inte blev något. Det är ju inget konstigt men ser att många här trott sig ha ÄL på ett helt annat datum än väntat när de testat. 

Jag är precis som du. Oroat mig innan vi ens testat och skengravidat järnet! Haha :)
  • KristinaJ
    Rossarna skrev 2014-07-09 19:39:37 följande:

Hej tjejer! Tog ett grav test ikväll. Negativt. Hade nog inte ÄL när Jag trodde.. Fick en stegring på stickorna men inte fullt utslag.. Tror jag har BIM på lördag. Men har inte varit utan piller så länge så den kanske inte stabiliserat sig ännu. Förstår inte hur folk orkar stå ut med denna väntan månad efter månad... :(

:( Massa tankar till dig och massa lycka till inför nästa tillfälle! 

Jag står inte heller ut. Har bara gjort ett försök men sitter nu och väntar på söndagsmens (noll symptom) och deppar lite. Försöker vara positiv och säga: det kommer när det kommer. Men.. vafan.. haha, det är verkligen skitsvårt! När man längtar så mycket. Och väntan är som sagt olidlig.
  • KristinaJ
    Lavelii skrev 2014-07-10 09:30:45 följande:

Hallo gruppen!

Jag var ju till gyn i tisdags... som jag skrev innan så känns det ju inte som att jag har någon ÄL denna månad. Känns fortfarande inte så... Men enligt gyn så sa hon först att det såg ut som att jag nyligen hade haft det...sedan ändrade hon sig när hon tittade vidare och sa att det ser ut som att ÄL är på g i dagarna (alltså nu denna vecka någon gång då). Hon gjorde ett UL. Allt såg bra ut enligt henne.

När jag nämnde att ÄL stickorna inte gett utslag och att jag ändå (då) är inne på dag 18 så känns de ju som att ÄL hoppats över denna månad. Hennes reaktion var då: "Släpp det där nu! ÄL tester stressar enbart upp oss kvinnor mer och när vi blir stressade så reagerar kroppen. Oavsett hur mkt vi säger att "det är ok...ska inte tänka på det" så gör vi ju det. Och ska man då stirra sig blint på ÄL test så kan du nog vara så säker på att kroppen kommer reagera". Hon menade ju att det är bättre att försöka ha som tumregel att ha sex när man vill, varje dag, varannan dag etc och ha i åtanke att ca 1,5 vecka efter mens så infaller dagarna då man är som mest fertil och då kan man ju i barnsyfte vara mer aktiv så klart... Detta förutsätter ju så klart att man har en viss regelbundenhet i cykeln, får jag ju anta... För den tumregeln om 1,5 vecka skulle ju inte stämma för mig denna månad, som fick min förra mens på dag 21 ist för mellan 28-31 som jag brukar ha... Men det menade hon är normalt och händer alla att mensen kan förskjutas eller komma för tidigt. Kroppen balanserar i regel ut detta under cyklerna.

Men så ja, nu har man försökt mysa till det extra...men tror inte att det tagit sig denna månad. Och på onsdag flyger vi iväg på semester i 3 veckor, så då tänkte jag försöka släppa lite och inte tänka så mkt på det. Tror att mensen är beräknad till nästa helg.
    Vi ska ju på en reunionsemester med syskon och familjer från olika delar av världen, så även om semester låter som en perfekt tid att mysa extra mkt så har jag känslan av att det kommer vara så mkt annat under denna resa att det inte kommer bli extra mys iaf. Vissa av oss delar hus, barn som springer runt (härligt, men inte i bebisverkstadssyfte! haha) osv... Så om inte annat så får dessa tre veckors sol, bad och roligheter bli en tid för kroppen att ställa om sig lite mer efter p piller stoppet, med mer vila och avkoppling.

Sedan talade jag ju förresten med gyn om det här med rädslan för graviditet och ens ålder... och hon tittade en extra gång i journalen och sen på mig: "Men du är ju bara 30! Det är ingen ålder. Det är den perfekta åldern att få barn!"
    Gick glatt därifrån haha

Åh tack för denna berättelse och att du delar med dig! Kul att få följa och jättenyttiga tips att ta del av :) Älskar avslutet, vi är i den perfekta åldern för att skaffa barn ;) 
  • KristinaJ
    Stokke skrev 2014-07-09 14:24:19 följande:

Måste berätta en sak, jag sitter ute i solen och det är stekhett! Tacksam för att sommarn har kommit, men tänker. -oj tänk att vara höggravid i den här värmen?!

Har tänkt på det jag också. Orkar knappt gå hem från jobbet. Tappar andan och blir yr. Tänker på mina två bästa vänner som är höggravida och får panik för deras skull. 
  • KristinaJ
    Sserena86 skrev 2014-07-13 16:22:27 följande:
    Hur har det gått för dig idag? Än så länge har ingen mens dykt upp här, men har mensvärk så tror att den kommer när som helst. Gjorde ett test igår morse som visade negativt :(
    Exakt samma sits som dig. Negativt test igår (haha kunde inte hålla mig trots lovat mig själv) men ingen mens idag. Än. Sitter bara och väntar :-/ 
  • KristinaJ

Uppdatering: Testade ju negativt på bim - 2 i fredags. Varit jättedeppig sedan dess och lite grinig på mig själv som dels testade innan bim (lovat mig själv att låta bli detta) dels tror att det bara ska funka på första försöket. Men.. nu sitter jag här bim + 1 och ingen mens. hade klassisk värk igår, men mensen kom inte och idag är värken borta? Hmm.. Kan mycket möjligt vara totalt skengravid. Ganska frustrerande att sitta på jobbet och vänta mens (hoppas att den inte kommer).

Hur går det för er? Sjukt kul att ännu fler hittat hit :)

• KristinaJ

Ja, bästa hänget verkligen. Så glad att alla hittat hit. Bim + 2 idag. Ingen mens, och mensvärken jag hade i söndags har försvunnit. Inte känt några symptom innan men inatt vaknade jag av att jag var kissnödig. Kan vara en slump men händer aldrig. Och idag är mina bröst så himla ömma och liksom.. spända. Kan psyket spela såna spratt eller är jag gravid? Tusen tankar just nu.

Rossarna skrev 2014-07-14 22:58:13 följande:

Bästa hänget i den här tråden! Jag är på BIM +3 men inga symptom. Men ingen mens heller.. Ska ta ett sista test på onsdag om inte mensen dykt upp för på torsdag reser vi till USA i två veckor. Men börjar tro att min kropp inte är i fas efter pillerstopp. Känner ingenting så tror inte att det skulle vara poitivt. Börjar sikta in mig på att planera in några väl valda tillfällen under semestern för lite alone time med mannen. Hur går det för er andra, en jäkla massa väntan mest va?

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU