Lavelii skrev 2014-07-10 09:30:45 följande:
Hallo gruppen!
Jag var ju till gyn i tisdags... som jag skrev innan så känns det ju inte som att jag har någon ÄL denna månad. Känns fortfarande inte så... Men enligt gyn så sa hon först att det såg ut som att jag nyligen hade haft det...sedan ändrade hon sig när hon tittade vidare och sa att det ser ut som att ÄL är på g i dagarna (alltså nu denna vecka någon gång då). Hon gjorde ett UL. Allt såg bra ut enligt henne.
När jag nämnde att ÄL stickorna inte gett utslag och att jag ändå (då) är inne på dag 18 så känns de ju som att ÄL hoppats över denna månad. Hennes reaktion var då: "Släpp det där nu! ÄL tester stressar enbart upp oss kvinnor mer och när vi blir stressade så reagerar kroppen. Oavsett hur mkt vi säger att "det är ok...ska inte tänka på det" så gör vi ju det. Och ska man då stirra sig blint på ÄL test så kan du nog vara så säker på att kroppen kommer reagera". Hon menade ju att det är bättre att försöka ha som tumregel att ha sex när man vill, varje dag, varannan dag etc och ha i åtanke att ca 1,5 vecka efter mens så infaller dagarna då man är som mest fertil och då kan man ju i barnsyfte vara mer aktiv så klart... Detta förutsätter ju så klart att man har en viss regelbundenhet i cykeln, får jag ju anta... För den tumregeln om 1,5 vecka skulle ju inte stämma för mig denna månad, som fick min förra mens på dag 21 ist för mellan 28-31 som jag brukar ha... Men det menade hon är normalt och händer alla att mensen kan förskjutas eller komma för tidigt. Kroppen balanserar i regel ut detta under cyklerna.
Men så ja, nu har man försökt mysa till det extra...men tror inte att det tagit sig denna månad. Och på onsdag flyger vi iväg på semester i 3 veckor, så då tänkte jag försöka släppa lite och inte tänka så mkt på det. Tror att mensen är beräknad till nästa helg.
Vi ska ju på en reunionsemester med syskon och familjer från olika delar av världen, så även om semester låter som en perfekt tid att mysa extra mkt så har jag känslan av att det kommer vara så mkt annat under denna resa att det inte kommer bli extra mys iaf. Vissa av oss delar hus, barn som springer runt (härligt, men inte i bebisverkstadssyfte! haha) osv... Så om inte annat så får dessa tre veckors sol, bad och roligheter bli en tid för kroppen att ställa om sig lite mer efter p piller stoppet, med mer vila och avkoppling.
Sedan talade jag ju förresten med gyn om det här med rädslan för graviditet och ens ålder... och hon tittade en extra gång i journalen och sen på mig: "Men du är ju bara 30! Det är ingen ålder. Det är den perfekta åldern att få barn!"
Gick glatt därifrån haha
Åh tack för denna berättelse och att du delar med dig! Kul att få följa och jättenyttiga tips att ta del av :) Älskar avslutet, vi är i den perfekta åldern för att skaffa barn ;)