• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • BowserSchnauzer

Nu väntar vi bara på BIM som är om 1,5v... Semester nu iaf så ska försöka koppla bort barnstressen och bara njuta av livet en stund... Vi reser bort men tänkte väl ta med ett grav-test utifall att... :)

• joss82
    Fjällsippa skrev 2014-07-18 21:11:00 följande:

Ett tredjedels år! Ja så har jag faktiskt inte sett det tidigare... Jag trodde nog också att det bara var att köra och så skulle det funka.

Jag försöker fundera på om det är något mer man kan göra. Jag vägrar tro att min eller vår ålder spelar roll, för förutom att jag snart närmar mig 35 (som jag på något sätt ser som den magiska åldern) så är jag i hyfsad form, tar vitaminer och linfröolja, äter bra, har dragit ner ordentligt på kaffe, röker/snusar inte, dricker inte (bara när den j*a mensen kommer) och ligger mycket. Och den vär månaden tar jag (men inte mannen) Bisolvon. Det enda jag oroar mig över är mannens kosthållning och lätta övervikt, men kan det verkligen spela så stor roll? Han äter såna manliga vitaminer.

Däremot så stör min ålder mig litegrann. Min mamma var 35 när hon fick mig, och jag tyckte alltid som barn att hon var så gammal. Men på den tiden så fick man kanske barn tidigare, och så jämförde jag min mamma men mina kompisars föräldrar som var typ 10 år yngre. Det är väl ändå vanligare att man får barn o vår ålder nu för tiden.

Hur tänker ni om åldern (vi skriver ju ändå i en tråd som anspelar på åldern)?

Jag har också ägnat veckan åt att fundera på vad vi gör "fel". Äter bra, rör på oss hyfsat, jag äter vitaminer och folsyra, jag är 31, han 29, vi ligger ofta, har koll på äl osv. Min oro gäller mest att min mens är lite lång och oregelbunden och att jag är en smula överviktig.

Har googlat runt massor på vad man kan prova och funderar på Apiforce (bidrottninggelé) eller Efamol (nattljusolja). Är dock lite tveksam eftersom jag inte vill lägga alltför mycket fokus på att bli gravid. Känns som att ju mer man försöker göra, desto mer fixerad blir man. Men kanske ändå, nästa månad.
  • Annica80

Här har jag inte varit inne sedan jag hittade tråden. 34 år, sambon snart 37, första barnet och fjärde försöket.

Har precis haft äl, positivt ägglossningstest i torsdags, flytningar och inte i magen fredag och lördag. Har aldrig tidigare kännt av min äl så tydligt som jag gjorde denna månad så jag hoppas att det är ett gott teckenGlad

Jag har bestämt att inte gravtesta förrän den 3/8 om inte mensen kommit då. Eller om det itne dykt upp några väldigt misstänksamma symptom, då kommer jag inte kunna hålla mig....

Lycka till alla, hoppas på en massa plus här!

• Fr1da

Hej, hur går det för alla? Har inte varit så aktiv här men har läst en del i alla fall. Har själv BIM om en vecka, men börjar känna av den gamla vanliga mensvärken redan nu. Detta var fjärde försöket för mig och min fästman nu. Men bara att ta nya tag igen!

Kan för övrigt tipsa om en bra app som heter Glow. Den är gratis och hjälper dig att hålla reda på mens, ÄL osv precis som Womanlog som jag tror många använder. Men Glow tycker jag är snäppet bättre och man får bra tips osv om hur man kan ändra sin kost och massa annat. Dom har även en community så man kan komma i kontakt med andra som använder den. Ha en härlig sommarvecka!

• Lavelii

Loggar in från semestern.

Hade lite hopp. Mensen skulle komma i lördags. Fram till idag så hade den inte dykt upp och hoppet började poppa upp...lite. Ingen mensvärk men inte heller någon "gravid" känsla. Men ändå har man ju hopp. Och så går man en hel dag på shoppingtur och tänker inte på det alls. Varken på bebis eller mens... Och kommer hem och går på toaletten och ser lite brunt på pappret - mensen är här!

Nya tag antar jag. Lite besviken japp...

Hur går det för er alla??

• Stokke

Förstår din besvikelse :( jag kände samma. Mensen var 2 dagar sen.

• Sserena86

Jag går och väntar på att min mens ska ta slut.. I morgon har den hållt på i en vecka.. Sen är jag lite kluven, blev så himla besviken förra försöket när vi höll på me äl-tester och sånt utan att det blev nått så jag tror att vi bara kör på som vanligt denna månaden, sex två till tre gånger i veckan men utan tester. Så får det bli som det blir..

• joss82

Hade lovat mig själv att strunta i testerna den här månaden, men igår tyckte jag mig märka av ÄL-flytningar och kunde inte låta bli att testa, trots att det borde vara någon vecka kvar innan ÄL. Negativt test. Kommer vara borta över ÄL, nu gäller det bara att bestämma om jag ska ta med några ÄL-stickor eller inte. Tänkte att jag skulle låta bli den här månaden, kanske lika bra att hålla sig till det? Jag blir också bara besviken av att hålla på och testa utan att det blir något. Lär inte vara på samma ort som sambon över ÄL i alla fall.

• Ellonbellon

Får man hoppa in här om man är 28 eller är det för folk över 30? :)

Vi slutade med p-piller för ett år sedan, men fortfarande inget +. Provade med ÄL-stickor denna månad, men trodde jag skulle ha veckan efter jag provade första stickan, som gav utslag. Var dock osäker på om det verkligen var det eller inte. Hur som helst så hade vi sex dagarna efter. Provade igen ÄL-stickor veckan efter, som inte visade något. Har haft grav. symptom (tror jag) i snart två veckor... räknar med att kunna se om jag är gravid på fredag. Hoppas så innerligt att jag är det!

Men vet inte om jag orkar bli besviken igen alltså. :/

Igår kväll hade jag mestvärk i ryggen och ner i benen, men ingen mens än. Idag känns det återigen i magen, inte mensvärk dock. Vet inte vad jag ska tro längre. Så  jobbigt om det bara är inbillning :(

• Fjällsippa

Igår fick jag för första gången utslag på Äl-testet!

Jag använt dem i tre månader men alltid negativt ända tills igår. Jag hade nog tänkt ringa BM eller gyn annars bara för att kolla så inget var fel, jag började ju bli orolig för om jag ens hade ägglossning.

Men nu känner jag mig lugn igen. Nu känner jag att vi kan inte göra så mycket mer än att ligga i, så att säga.

Tar det sig inte den här månaden så skippar jag nog äl-tester nästa månad, bara för att pausa från tankarna på dem ett tag. Inte nog med att livet numera är uppdelat veckovis beroende på var i cykeln jag är, det här med att hålla sig i fyra timmar för att kissa på stickan har nästan drivit mig till vansinne. Visserligen har jag test varje dag nu från sista mens, så lite överdrivet kanske... Nu är det bara att invänta BIM. Tur det är en del att göra på jobbet så man håller sig sysselsatt! Kram på er!

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU