• Lavelii

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

En 30 åring här. Försökt sedan maj (om nu den månad räknas). Slutade på p piller slutet på april.

Skulle haft ÄL nu i helgen men verkar inte så enligt ÄL testen. Tror inte min menscykel hunnit stabilisera sig efter p piller... Lite ledsamt. Alltid haft regelbunden cykel innan p piller och jag tog bara dom i typ 9 månader... Men men tji den som ger sig

• Lavelii

De får månader som gått från de att jag slutade med p piller har kroppen känts märklig och obalans som du säger. Har inte vetat vad jag ska tro. Ska till gyn på tisdag. Hoppas kunna få lite tips och råd och lugnande ord etc gällande ÄL. Känns inte som att jag kommer ha någon denna månad. Eller så har jag missat...?!

KristinaJ skrev 2014-07-06 17:54:53 följande:

Håller tummarna för dig. Vi testade första gången nu i juni. Dock utan äl-test, brukar känna på mig men bara för det tyckte jag kroppen kändes skum och i obalans denna månad. Garanterat psykiskt för min del :)

• Lavelii

Hallo gruppen!

Jag var ju till gyn i tisdags... som jag skrev innan så känns det ju inte som att jag har någon ÄL denna månad. Känns fortfarande inte så... Men enligt gyn så sa hon först att det såg ut som att jag nyligen hade haft det...sedan ändrade hon sig när hon tittade vidare och sa att det ser ut som att ÄL är på g i dagarna (alltså nu denna vecka någon gång då). Hon gjorde ett UL. Allt såg bra ut enligt henne.

När jag nämnde att ÄL stickorna inte gett utslag och att jag ändå (då) är inne på dag 18 så känns de ju som att ÄL hoppats över denna månad. Hennes reaktion var då: "Släpp det där nu! ÄL tester stressar enbart upp oss kvinnor mer och när vi blir stressade så reagerar kroppen. Oavsett hur mkt vi säger att "det är ok...ska inte tänka på det" så gör vi ju det. Och ska man då stirra sig blint på ÄL test så kan du nog vara så säker på att kroppen kommer reagera". Hon menade ju att det är bättre att försöka ha som tumregel att ha sex när man vill, varje dag, varannan dag etc och ha i åtanke att ca 1,5 vecka efter mens så infaller dagarna då man är som mest fertil och då kan man ju i barnsyfte vara mer aktiv så klart... Detta förutsätter ju så klart att man har en viss regelbundenhet i cykeln, får jag ju anta... För den tumregeln om 1,5 vecka skulle ju inte stämma för mig denna månad, som fick min förra mens på dag 21 ist för mellan 28-31 som jag brukar ha... Men det menade hon är normalt och händer alla att mensen kan förskjutas eller komma för tidigt. Kroppen balanserar i regel ut detta under cyklerna.

Men så ja, nu har man försökt mysa till det extra...men tror inte att det tagit sig denna månad. Och på onsdag flyger vi iväg på semester i 3 veckor, så då tänkte jag försöka släppa lite och inte tänka så mkt på det. Tror att mensen är beräknad till nästa helg.
    Vi ska ju på en reunionsemester med syskon och familjer från olika delar av världen, så även om semester låter som en perfekt tid att mysa extra mkt så har jag känslan av att det kommer vara så mkt annat under denna resa att det inte kommer bli extra mys iaf. Vissa av oss delar hus, barn som springer runt (härligt, men inte i bebisverkstadssyfte! haha) osv... Så om inte annat så får dessa tre veckors sol, bad och roligheter bli en tid för kroppen att ställa om sig lite mer efter p piller stoppet, med mer vila och avkoppling.

Sedan talade jag ju förresten med gyn om det här med rädslan för graviditet och ens ålder... och hon tittade en extra gång i journalen och sen på mig: "Men du är ju bara 30! Det är ingen ålder. Det är den perfekta åldern att få barn!"
    Gick glatt därifrån haha

• Lavelii
    Lillajag86 skrev 2014-07-12 19:44:37 följande:

Får man fråga om varför du var hos gyn? Var det för att kroppen kändes i obalans som du skrivit tidigare? Jag slutade med p-piller i maj och har inte fått igång min mens. Funderar på om jag ska kontakta gyn. men vet inte hur länge jag ska vänta. Börjar bli lite orolig eftersom jag hade oregelbunden mens innan jag började med p-piller också.

Hej!

Jag sökte Gyn eftersom jag hade blött väldigt mkt en månad (juni). Och mensen kom tidigare än vad den brukar. Har alltid haft regelbunden mens innan p piller och jag gick bara på p piller typ 10 månader.

När jag ringde 1177 så tyckte de att jag borde kontakta gyn så att man kunde kolla eftersom jag var uppe i 8e dagens blödning då. Jag misstänkte ju att det berodde på p piller och att kroppen inte kommit i balans men ville lite ha det bekräftat typ. Och på 1177 tyckte de också att det kunde vara bra "eftersom ni nu också försöker skaffa barn". Sagt och gjort. Gynbesök blev det. Gjorde ett UL som var ok och tidigare cellprov ok. Så ja, bara att fortsätta försöka. Beräknad mens (eller ICKE mens helst) till nästa helg. Tror att den kommer komma. Kanske någon dag sen dock. Har iaf inte några större förhoppningar att det har tagit sig.

Har du inte alls haft mens sen maj eller hur är det? Den kan ju vara oregelbunden ett tag. Enligt gyn så är det dock "normalt" med en cykel på 21- något som jag inte kommer ihåg men mer än 30 iaf. 32 kanske. Så allt inom det är ok och trots regelbunden mens så kan det en månad vara så att cykeln är kortare.

Tycker att du alltid kan ringa och kolla vad de säger. Troligtvis att man får ha tålamod. Hade det inte varit för min långa blödning hade de troligtvis sagt så till mig med. Jag slutade med p piller i april. Så inte så långt innan dig.

Hoppas mensen kommer igång snart för dig!!
  • Lavelii

Joss82

Nej, det tycker jag verkligen inte att det är.

Barnmorskans tips var ju "inget nytt". Inget du inte redan vet. Och kan tala om att när jag sökte gynläkarn och kom till barnmorskan eller vad det nu var i telefonen så var första reaktionen: "infertilitetsutredningar påbörjas inte förrän september tidigast..." Och jag fick stoppa henne och påtala att jag INTE ringer för någon fertilitetsutredning. Har "bara" försökt 3 månader så nej! Inte där än, tack så väldigt mkt! Hon kände sig nog lite dum där, som verkligen gick händelserna i förväg. Men hursom, som jag skrev tidigare i tråden så var allt ok hos gyn osv. Vet inte om det tillhör rutin att de gör UL. Men det gjorde min läkare.

Jag tror du gör bäst i att ta det hon sa med en nypa salt. Det var nog mest sagt för att hon skulle känna att hon sagt det som behövs, som "alla" frågar efter. Återigen en som sprungit lite för snabbt fram.

Min läkare sa dock att skippa ÄL stickorna (iaf denna cykel) eftersom de stressar en och det i sin tur skapat obalans.

Återigen, 4 månader är ingen tid. Och mer ingående undersökning än en eventuell rutin gynundersökning tror jag inte du behöver i dagsläget

• Lavelii
    Fjällsippa skrev 2014-07-14 23:07:37 följande:

Stokke, jag satt faktiskt och läste om kost idag, av en annan anledning (kommer till det) och då, på någon sida, vilken minns jag tyvärr inte, så var det en läkare som svarade på just den frågan. Han/hon menade att om man äter "fel" någon gång så spelar det absolut ingen roll. Och jag kan tänka mig att många både äter sushi och annat och dricker och röker utan att veta att de är gravida och för det medta går det ju bra. Oron är säkert "farligare" än sushin, tror jag.

Anledningen till att jag läste detta var att jag satt och googlade på huruvida mannens kosthållning spelar roll under själva bebistillverkningen. Min man äter verkligen uselt, men jag kan inte hitta något som stöder min hypotes om att det inverkar negativt på spermiekvaliten. Någon som vet? Det hade varit fint att kunna visa honom. :) Han äter väldigt mycket tomma kalorier, typ socker, vitt bröd med smör, coca Cola. Plus att han ofta äter bara en gång om dagen förutom frukost. Och när han då väl äter så äter han mycket. Mycket av allt, men främst kött och pasta/potatis/ris. Han tycker inte om fullkornspasta tex. Någon som har något tips?

joss82 skrev 2014-07-15 07:51:17 följande:
    När jag var hos BM igår pratade hon om mannens vanor. Sa inget direkt om kost, men däremot att även mannen bör äta vitaminer, zink och folsyra. För egen del tror jag helt klart att kosten kan påverka. Svårt att övertala någon annan dock ;).

Matvanor vet jag inte heller något om... Men jag har också en man som gärna äter det onyttigaste som finns om inte det lagas mat hemma (jag är ganska noga med att laga mat hemma och gärna någorlunda vettig mat). Men jag skulle ju aldrig för mitt liv få i honom mörkt bröd t ex. haha... (ändå är han inte någonstans i närheten av överviktig...trots snickersbar efter snickersbar... en annan lägger på sig vid åsynen av allt sött!! haha) Hursomhelst, jag köpte i samband med att jag köpte mitt val kvinna och folsyra till mig, också mitt val man till honom. Först tittade han på det som om det var något katten släppat med sig men gick ändå med på att ta två om dagen vid middagstid... och det har han nu gjort (påtalade att det inte bara är kvinnan som behöver lite tillskott inför och under en graviditet! Och han vill ju gärna ha barn igår liksom...). Den innehåller massa vitaminer, folsyra osv... Som precis som Joss82 skriver är bra även för mannen.

Så, Fjällsippa, du kanske ska införa det?? Tänker mig att ett sådant tillskott är bra för män som våra som hellre väljer den fetaste såsen med pommes snarare än extra grönsaker

• Lavelii
    joss82 skrev 2014-07-14 22:02:20 följande:
    Tack! Ibland blir det lite fel när någon vill hjälpa "för mycket. Ska också skippa testerna den här månaden, kommer troligtvis missa ÄL i vilket fall.

Jag tror också jag missat ÄL denna månad, trots att vi varit aktiva runt beräknad ÄL. Ska ha mens (enligt appen) på lördag... Känner precis som jag brukar veckan innan mens. Är så varm. Minsta lilla rörelse och det känns som jag är i 40 graders värme. haha...

Enligt gyn jag var hos så menade hon att min ÄL var på g då (förra veckan, runt tisdag/onsdag trodde hon att ÄL skulle infalla) men enligt min app hade jag ÄL den lördag 5 juli... dock inget utslag på stickorna eller ÄL-värk som jag brukar ha... inga märkbara flytningar heller. Så jag började då tänka att ÄL kanske skippat denna cykel (kan ju hända)...Därför sa hon att skita i stickorna som bara stressar upp en.
    Var lite extra aktiv då (enligt gyns rekommendation). Men har ändå inte känt av den så jag undrar om hon sett rätt. Eller om jag haft ÄL vid helt annat tillfälle än jag varit uppmärksam på... ähhh kroppen!!

• Lavelii
    Annastanna skrev 2014-07-15 16:10:49 följande:

Funderar också på det där med äl-stickor, men det känns som att det inte är någon idé att börja med det innan kroppen börjar funka normalt. Blir bara ett till stressmoment. Fast jag vill ju veta... Lite moment 22, känns det som. Det finn väll en liten chans att man kan bli gravid innan allt funkar normalt efter pillerstopp? Man har ju läst om sånna som blir gradvida samma dag som dom slutar med piller...

Det kan man alldeles säkert. Man kan ju bli gravid med p piller också. Så det är ju inte omöjligt. Men tanken är väl att man inte ska bli nedslagen av att inte bli gravid under omställningsperioden, då det är fullt normalt att kroppen behöver tid. Men mys på. Inget är omöjligt
  • Lavelii
    Stokke skrev 2014-07-15 16:41:34 följande:

Ingen mens än, men värsta mensvärken :( jag har inte lite als lika ont i tuttarna, inte samma känsla i kroppen och fisarna är borta. Känns som mensen kommer i natt eller i morgon :( en gnutta besvikelse och jag som lovar mig själv att inte känna så.

Känns som jag snart joinar dig i den känslan. Känner mig precis som jag brukar göra innan mens nu. Humörsvängningar, varm, och hungrig/sugen på något jämt. Inte nödvändigtvis sött dock. Mat! Haha...

Så jag får väl mensen till helgen eller någon dag därefter.

Bara ta nya tag därefter.
  • Lavelii

Hallo tjejer!

Kände bara för att skriva lite. Snart flyger man iväg till varmare breddgrader (varmt här också just nu dock!). Självklart lär denna omställning säkert påverka mensen som är beräknad nu till helgen. Och den påverkan, kommer kanske få mig att hoppas hoppas hoppas! MEN just nu känner jag mig så "normal" det går att göra. Skulle inte ens kunna låtsas känna mig skengravid om jag så hade velat. De andra 2 månaderna har jag ju "känt" allt möjligt. Molvärk, "nidis" (som inte var det utan var en väldigt tidig mens men inbilla mig kunde jag ändå), ömma bröst etc. Nu 3 dagar innan mens känner jag inget alls. Inte ens ömma bröst, vilket jag brukar innan mens. Så ja...

Får ta tag i det igen i september för augustis ÄL kan bli svår att pricka eftersom vi kommer vara på resande fot de dagarna.

Lär kika in här då och då. Hoppas att få se ett plus här snart (för oss alla!)

Trevlig fortsatt sommar

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU