Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-30 09:59:37 följande:
Om den person du älskar mest, den person du gör allt för, den du i princip lever för...skulle drabbas av det här "svinnet"?
Hur tror du att du skulle reagera?
Ungefär likadant som om jag köpt en cykel åt mitt barn och barnet sedan dör i en cykelolycka. Jag skulle naturligtvis få skuldkänslor.
Jag har sett "svinn" av båda sorterna. När jag var liten träffade jag större barn, som var Neurosedynskadade (nej, det är inget vaccin men i alla fall ett läkemedel). Kikhostevaccinet som gavs då, orsakade skador och dödsfall, vilket var anledningen till att man slutade vaccinera mot kikhosta under ett antal år. Min storebror fick en svår allergisk reaktion och dog nästan av smittkoppsvaccinet. Min egen dotter fick barnreumatism efter en vaccinationsspruta.
Å andra sidan har jag träffat mängder av polioskadade människor. Äldre släktingar har med sorg berättat om syskon som dött i difteri. Under perioden utan kikhostevaccin, så var det massor av ungar här omkring, som hamnade på sjukhus och var sjuka länge. En del blev aldrig riktigt friska igen. Mässlingepidemierna när jag var barn, ska vi bara inte tala om ... *ryser*