• Anonym (Vad pågår)

Boken "Vaccinationer: risker och skador"

Läs den!!

Du kommer att känna dig så lurad...det gör jagSkrikandesGråter

• Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"
  • Anonym (men..)
    Cenedra skrev 2014-04-28 13:57:43 följande:
    Har en känsla av att man tjänar mer pengar på att sälja medicin till alla som får till exempel mässlingen om man skulle sluta vaccinera än på att sälja medicin till de som eventuellt får följdsjukdomar av vaccinet. Grejen med barnsjukdomarna är ju att i princip alla får dem så det är ju några fler som behöver medicin än de som drabbas av biverkningar nu när de flesta vaccinerar.
    Mässling är ett virus, och som de allra flesta virussjukdomarna finns det inga mediciner. Det är därför man vaccinerar. Mässling tex kan leda till döden, röda hund viruset ger fosterskador om mamman utsätts för smittan (även om mamman inte blir sjuk). Smittkoppor är ett trevligt litet virus som inte bara kan döda utan också orsaka en mängd följder som blindhet, dövhet osv. I stora delen av världen är det vi i Sverige betraktar som "barnsjukdomar" i allra högsta grad dödliga och allt annat bara ett mindre obehag.
    Med det utökade resandet i världen är det inte bara korkat, utan också allmänfarligt att strunta i vaccinationer. Man kanske är relativt säker i Sverige (än), men det resandet och en ökad population av ovaccinerade individer så ökar risken hela tiden.
    TBC är på frammarsch i Sverige igen. Varför? Många skyller på invandrare, men en stor bov är resorna. En stor del av Sveriges yngre befolkning är inte vaccinerade mot TBC. I övriga världen är TBC vanligt, och smittar inte bara via kontakt utan även via livsmedel.

Småbarnsmammor nojjar över RS-virus och låser in sig med sina spädisar i veckor innan de vågar vistas ute bland människor. Men det drar sig inte för att ignorera riskerna med våra vanliga barnsjukdomar genom att strunta i vaccinationerna. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

• Trinity78
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 12:17:40 följande:
    Har du läst den? Vad är det för referenser de har använt? Så jag vet om det är någon idé att lägga tid på att läsa den eller om den bara är byggd på personliga åsikter.
    Japp, jag har läst den och jag har den nånstans. Jag kan försöka leta fram den och kopiera referenslistan om du vill. 
    Reproductively challenged
  • Anonym (Vad pågår)
    Anonym (men..) skrev 2014-04-28 15:20:47 följande:
    Mässling är ett virus, och som de allra flesta virussjukdomarna finns det inga mediciner. Det är därför man vaccinerar. Mässling tex kan leda till döden, röda hund viruset ger fosterskador om mamman utsätts för smittan (även om mamman inte blir sjuk). Smittkoppor är ett trevligt litet virus som inte bara kan döda utan också orsaka en mängd följder som blindhet, dövhet osv. I stora delen av världen är det vi i Sverige betraktar som "barnsjukdomar" i allra högsta grad dödliga och allt annat bara ett mindre obehag.
    Med det utökade resandet i världen är det inte bara korkat, utan också allmänfarligt att strunta i vaccinationer. Man kanske är relativt säker i Sverige (än), men det resandet och en ökad population av ovaccinerade individer så ökar risken hela tiden.
    TBC är på frammarsch i Sverige igen. Varför? Många skyller på invandrare, men en stor bov är resorna. En stor del av Sveriges yngre befolkning är inte vaccinerade mot TBC. I övriga världen är TBC vanligt, och smittar inte bara via kontakt utan även via livsmedel.

Småbarnsmammor nojjar över RS-virus och låser in sig med sina spädisar i veckor innan de vågar vistas ute bland människor. Men det drar sig inte för att ignorera riskerna med våra vanliga barnsjukdomar genom att strunta i vaccinationerna. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
    Är det enbart småbarnsmammornas ansvar att väga för och nackdelar när det kommer till barnens hälsa?

Det dröjer nog inte länge förrän det finns ett vaccin mot RS virus som folk uppmanas/beordras att ge sina spädbarn innan de knappt kläckts, så då kan alla hysteriska småbarnsmammor dra en lättnadens suck. Tills eventuella biverkningar dyker upp  (Men som ju aldrig i världen skulle kunna ha ett samband med vaccinet utan biverkningarna får troligen andra benämningar).

Min poäng är inte att uppmana till att låta bli att vaccinera. Min poäng är att flertalet aldrig ens reflekterar över vad de gör när de ger sina barn vaccin. Eller alvedon. Eller antibiotika. Eller andra "ofarliga" läkemedel. För om man får en biverkning av något av detta så "kan det ju inte bero på det, det måste vara något annat".

Skulle man valt att inte vaccinera sitt barn mot låt säga svininfluensan(som exempel) och det skulle visa sig att barnet skulle få allvarliga komplikationer efter insjuknande i sjukdomen. Då skulle personen som valde bort vaccinet definitivt bli idiotförklarad. Vad händer i motsatt fall?

Jag kan ångra att jag någonsin grottade ned mig i detta ämne. Det hade varit enklare att bara flyta med strömmen och fortsätta vaccinera, lyckligt ovetande för vad som eventuellt kan hända.
    Men om jag väljer att fortsätta med vacciner så kommer jag ha en enorm ångest inför, och efter varje gång.
  • Anonym (Vad pågår)
    Trinity78 skrev 2014-04-28 16:05:19 följande:
    Japp, jag har läst den och jag har den nånstans. Jag kan försöka leta fram den och kopiera referenslistan om du vill. 
    Ok, tack!
  • Björnmossa
    Anonym (Vad pågår) skrev 2014-04-28 16:33:24 följande:
    Är det enbart småbarnsmammornas ansvar att väga för och nackdelar när det kommer till barnens hälsa?

Det dröjer nog inte länge förrän det finns ett vaccin mot RS virus som folk uppmanas/beordras att ge sina spädbarn innan de knappt kläckts, så då kan alla hysteriska småbarnsmammor dra en lättnadens suck. Tills eventuella biverkningar dyker upp  (Men som ju aldrig i världen skulle kunna ha ett samband med vaccinet utan biverkningarna får troligen andra benämningar).

Min poäng är inte att uppmana till att låta bli att vaccinera. Min poäng är att flertalet aldrig ens reflekterar över vad de gör när de ger sina barn vaccin. Eller alvedon. Eller antibiotika. Eller andra "ofarliga" läkemedel. För om man får en biverkning av något av detta så "kan det ju inte bero på det, det måste vara något annat".

Skulle man valt att inte vaccinera sitt barn mot låt säga svininfluensan(som exempel) och det skulle visa sig att barnet skulle få allvarliga komplikationer efter insjuknande i sjukdomen. Då skulle personen som valde bort vaccinet definitivt bli idiotförklarad. Vad händer i motsatt fall?

Jag kan ångra att jag någonsin grottade ned mig i detta ämne. Det hade varit enklare att bara flyta med strömmen och fortsätta vaccinera, lyckligt ovetande för vad som eventuellt kan hända.
    Men om jag väljer att fortsätta med vacciner så kommer jag ha en enorm ångest inför, och efter varje gång.
    Jag tror faktiskt att de flesta är pålästa och kunniga när det gäller vaccin. Det är därför du får så många mothugg här.

Nej, mammor ska inte behöva tolka all information själva. Vårdapparaten vi har i Sverige är stor, allmän och avancerad. Alla föräldrar får goda råd om vad som är bäst att göra, både för individ och samhälle.

Är det fler vaccin än svininfluensan du är rädd för? Skulle du ta med dina barn utomlands utan att vaccinera mot hepatit osv? Skulle du strunta i att vaccinera nästa barn? Anser du dig tillräckligt kunnig för att kunna fatta bättre beslut än de som proffsen tar?

Jag är läkardotter och vaccinerad mot allt, även svininfluensa och TBE. Mina föräldrar ligger bakom allt detta.
  • lövet2
    Jag tror nog det är fler som reflekterar över saken än du tror.

Hos oss har den största diskussionen gällt mässlingsprutan. Den kan utlösa reumatism hos barn som har sjukdomen i släkten. Det har våra barn. Vi har vägt för och emot. Sprutan kan utlösa reumatism - men det kan också t ex halsfluss eller influensa göra. Risken för att barnet ska få reumatism tidigt har vägts mot risken för mässling. Vi har valt att vaccinera. Ena dottern fick reumatism efter sin andra mässlingspruta (den vid 12 år). Så kan det gå i bland ...
  • Anonym (men..)

Det är enbart småbarnsmammorna som väger för och nackdelar när det gäller vaccinationer. Vi andra, vi som har stora barn har redan valt. Och jag har valt att vaccinera. Däremot tycker jag inte att det är nödvändigt att vaccinera mot varje influensa som kommer.

När det gäller vaccinationsprogrammet gällande småbarn så finns det klara, statistiskt dokumenterade fördelar. Influensavaccinerna däremot är mera oklara. Där får man väga för och nackdelar. Själv vaccinerar jag varken mig själv eller någon av familjens minderåriga, trots funktionshinder.
    För mig var det självklart att vaccinera mina barn. Jag är oerhört tacksam för att jag gjorde det, eftersom endast en av tre arbetar inom Sveriges gränser. Vi har, som familj rest och arbetat mycket i olika delar av världen, vilket har varit omöjligt utan vaccinationerna. Jag har även valt att vaccinera mina barn mot TBC.

Eftersom jag sett med egna ögon vad dessa sjukdomar gör med barn och vuxna så kan jag inte förstå hur man ens kan överväga att avstå.
  • Aniiee

TS, har du tittat  (och faktiskt läst) min tråd jag postade i ämnet, med "en hypotetiskt sjukdom och vaccin"? 

Gör gärna det och tala om vad du tänker.

Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-26-434/m73107550.html

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • kaffe
    Aischa skrev 2014-04-27 22:05:45 följande:
    jag hänger med i vad du menar, och respekterar att du lägger fram det på en bra nivå. jag håller dock inte med. med risk för att bli kallad konsperations teorist, men min åsikt är att hela läkemedelsindustrin är korrupt. med detta säger jag inte att all västerländsk medicin är onödig, utan att det prackas på mediciner för saker som inte behöver medicineras. för att kunna ordinera medicin som håller folket sjuka (bieffekter som även dom måste medicineras många gånger) behövs en diagnos. jag köper inte att diagnoserna kommer från bättre vetande, utan myndigheterna vill hålla folket sjuka. läkemedelsverket känner aldrig av lågkonjukturer te.x. cancerindustrin är en mångmiljon industri. det finns inga pengar att tjäna på friska människor. jag säger inte att du ska hålla med mej, men förstår du hur jag tänker? vacciner ändrar hela människans dna och bieffekterna håller oss sjuka, där tror jag att många diagnoser kommer ifrån, med tanke på att vi pumpas fulla av vacciner redan från start. jag trampar säkert många på tårna nu, och det är en risk jag får ta, men jag tänker steget längre. jag litar inte på läkare som manar på om vacciner när hela deras yrkesroll går ut på att kränga medicin. min BVC-sköterska gick in i en dispyt med mej när jag tackade nej till stelkrampsvaccinationen, men hon kunde inte tala om vad vaccinet innehåller. det kan man (jag) väl endå tycka att en sköterska med befogenhet att injicera vaccin borde kunna.
    Vacciner ändrar inte DNA. Det är just när motståndare, mot vad det nu månne vara, kommer med tvärsäkra uttalanden som är helt uppåt väggarna, som gör att allt ni säger tas med en nypa salt.

• Anonym (Vad pågår)
    kaffe skrev 2014-04-28 21:16:28 följande:
    Vacciner ändrar inte DNA. Det är just när motståndare, mot vad det nu månne vara, kommer med tvärsäkra uttalanden som är helt uppåt väggarna, som gör att allt ni säger tas med en nypa salt.

Finns det vetenskapliga bevis på motsatsen?
Svar på tråden Boken "Vaccinationer: risker och skador"