• mr me

Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Jag har på senare tid börjat känna mer och mer avsky mot feminism, ja faktiskt nära på på hat när jag ser hur feminister resonerar och deras "logik" (eller brist därpå). Inte minst när jag ser feminister yttra sig här på Familjeliv så börjar man undra vad feministerna egentligen är för sörja av tragiska människor.

Jag undrar hur många andra här på Familjeliv som upplever samma sak eller åtminstone har förståelse för att man kan hata feminismen som företeelse med tanke på hur denna ideologi fullständigt tycks förvrida huvudet på folk.

Kort och gott: Kan du förstå att man känner hat mot feminism?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?
  • UCharlotte
    mr me skrev 2014-04-11 11:59:29 följande:
    Det är nog ganska naturligt och mänskligt att känna hat inför sådant som är skadligt, hotfullt och som vållar många människor lidande.

Jag är kanske mer öppen och ärlig med det än många andra. Annars finns det gott om "goda människor" på FL som spyr ur sig hat samtidigt som de säger sig vara så goda och toleranta.
    Rädsla känner man, inte hat.
  • mindless
    mr me skrev 2014-04-11 12:51:10 följande:
    Ja, det är många som hävdar att man inte vet vad feminism är och att det är därför man hatar eller avskyr den. Du är inte den första som yttrar det mantrat i denna tråd och tycks vara standardförsvaret från feminister.
    Jag tycker å andra sidan att de flesta som här beskriver vad de anser att feminism är gör detta i ganska vettiga termer (lika lön för lika arbete, delat ansvar för barnen, försöka minska våldet mot kvinnor osv) men att du ständigt avfärdar detta som beskrivning av vad feminism är. Feminism tycks alltid vara det DU säger att den är. Och det är klart att så som du definierar feminism tycks den vara rätt rigid. Men då blir det ju bara en lek med ord. För övrigt är du rätt bra själv på att avfärda alla som inte tycker som du som dumma, obildade och svagsinta (med reservation för att jag inte använder exakt de ord du använt vilket tycks vara känsligt). 

Angående termerna du listar är väl dessa tämligen väldefinierade (jag förstår inte ens vad du avser med "empirisk grund för vad man menar med dem"; sedan när definierar man termer med hjälp av empiri?). Problemet tycks ligga i att du inte delar verklighetsbeskrivningen. Och det må väl vara hänt. Men varför skulle feminismen vara hatiskt bara för att de ser ett annat samhälle än du?
  • mindless
    grind skrev 2014-04-11 02:07:51 följande:
    Feminismen är extremistisk per definition. Hur logiskt är det att driva en ideologi ur ett köns perspektiv och tro att det är jämställdhet? Bara individer i avsaknad av logik kan komma på något så dumt.
    Jag håller med, det är precis som med BRIS. Hur kan man bara arbeta för barns rättigheter? Är inte vuxna värda någonting? De som jobbar där måste verkligen hata vuxna. Antingen det, eller så klarar de av mästerstycket att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. 
  • Orcha
    mindless skrev 2014-04-11 14:08:42 följande:
    Jag håller med, det är precis som med BRIS. Hur kan man bara arbeta för barns rättigheter? Är inte vuxna värda någonting? De som jobbar där måste verkligen hata vuxna. Antingen det, eller så klarar de av mästerstycket att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. 
    Fast just där faller tanken om feminism ner till det jag nämnde om exkludering.
    Om feminism ska fungera så måste ju alla vara med på tåget, inte bara kvinnor, eller hur?
    I BRIS jobbar ju alla mot samma mål, tillsammans. Barn, män och kvinnor.
    Så enligt dig är feminism en rörelse för kvinnor med kvinnor?

Det är just det som jag motsätter mig. Ideologin som från början handlade om jämställdhet mellan könen har nu blivit en kamp mellan könen.
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • mindless
    Orcha skrev 2014-04-11 14:19:25 följande:
    Så enligt dig är feminism en rörelse för kvinnor med kvinnor?
    Nej! Tyckte du att det följde av det jag skrev?
  • mr me
    mindless skrev 2014-04-11 14:05:08 följande:
    Jag tycker å andra sidan att de flesta som här beskriver vad de anser att feminism är gör detta i ganska vettiga termer (lika lön för lika arbete, delat ansvar för barnen, försöka minska våldet mot kvinnor osv) men att du ständigt avfärdar detta som beskrivning av vad feminism är.
    Men det där är ju intetsägande floskler som tar sin utgångspunkt i en verklighet som inte existerar. Kvinnor har inte lägre lön och diskrimineras inte "strukturellt". Det har redan stötts och blötts i debatten upprepade gånger. Det är en lögn som feminister älskar att upprepa.

Det finns biologiska skillnader mellan könen som helt enkelt är medfödda och beror på våra olika könskromosomer. Skillnader som feminister vägrar erkänna och som förklarar många av de upplevda och påstådda orättvisor som feminister ofta hysteriskt skriker om.

Feminismen som ideologi är heller inte intresserad av att minska våldet mot kvinnor. I sådana fall hade feministiska företrädare aldrig förespråkat att en serievåldtäktsman som Hagamannen ska gå på kurs istället för att förbli inlåst.

Feminister är dessutom med om och propagerar för skapandet av ett mer heterogent och otryggt samhälle för kvinnor. i Sverige slår vi våldtäktsrekord år efter år tack vare er feminister.
    mindless skrev 2014-04-11 14:05:08 följande:
    Feminism tycks alltid vara det DU säger att den är. Och det är klart att så som du definierar feminism tycks den vara rätt rigid. Men då blir det ju bara en lek med ord.
    Nej, som jag sagt upprepade gånger så är feminism det som feminister säger att feminism är. Det är bara att googla och läsa igenom debattartiklar, blogginlägg och partiprogram för de två feministiska partier som vi har i Sverige (F! och V) för att skapa sig en nyanserad bild av vad feminism är. Och då återkommer man till det jag skrev i ett inlägg tidigare i tråden och som jag upprepat åtskilliga gånger i denna tråd.
  • Orcha
    mindless skrev 2014-04-11 14:08:42 följande:
    mindless skrev 2014-04-11 14:24:31 följande:
    Nej! Tyckte du att det följde av det jag skrev?
    Ja.
    Fast inte som du tror.
    Glad
    Det är precis så här tankar om feminism fungerar.
    Fast upphöjt till på riktigt.
    Folk tror verkligen att det handlar om att exkludera halva befolkningen eftersom extremfeminister/radikalfeminister anser att män är djur. Dessa är få men skrämmer upp kontinenter av folk. (nåja, en viss överdrift då)

Jag vill inte tillhöra någon form av självutnämnda rättshaverister som skyller allt på ett kön.
    Det finns en historia och vi är här och nu för att rita den för våra barn(barnsbarnsbarn osv) låt oss ändra på saker och ting tillsammans istället för att starta krig mot det som historiskt har skett och, då, varit "rätt".

Jag vill inte gifta bort min dotter idag vid 13 
    års ålder mot en hemgift. Lika lite som jag vill att min son ska gå emot sina egenskaper som man och stå tillbaka pga av en skitnödig könskvotering. Jag vill se båda hitta deras "grej" och satsa utan att något sätter käppar i hjulet för dom.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • sjuttiofemman
    mr me skrev 2014-04-11 12:51:10 följande:
    Ja, det är många som hävdar att man inte vet vad feminism är och att det är därför man hatar eller avskyr den. Du är inte den första som yttrar det mantrat i denna tråd och tycks vara standardförsvaret från feminister.

"Du vet inte vad feminism är", "du vet inte vad feminism är", "du vet inte vad feminism är", "du vet inte vad feminism är", "du vet inte vad feminism är". En papegoja hade räckt gott och väl och förmodligen gett en mer givande diskussion än en diskussion med en feminist. Det är aldrig någon feminist som lyckas definiera vad feminism istället skulle tänkas kunna vara än allt det olika feministiska debattörer säger att den är. Feminism verkar tydligen alltid vara någonting annat, något diffust, gott och gudomligt som väntar runt hörnet som något slags messias.

Feminismen ska sätta er fria och all makt åt Gudrun, vår befriare - typ.

Våldtäkt kriminaliserades i lag 1280 i Sverige. Apropå Florence Nightingale så var det hennes pappa som ansåg att hon och hennes storasyster skulle utbilda sig och göra karriär. I det fallet var det hennes mamma som stod för upprördheten medan pappan höll privatlektioner med döttrarna i matematik, skrivkonst, latin, grekiska m.fl ämnen. Mamman ansåg istället att döttrarna borde göra "social karriär" genom att gifta sig med förmögna män med hög status.

Kunskap var det ja. Tydligen ett ord som inte kan kombineras med feminism...

Ja du verkar inte veta vad feminism är helt enkelt, det är fler än jag som reagerar på detta alltså. Det visar sig även genom att du hävdar att en kvinna inte kan stötta patriarkatet genom att begränsa en annan kvinna. Ungefär som Sd resonerar när de har några invandrare i partiet så kan de på inga grunder vara rasister. Enfaldigt resonemang.

Eftersom du inte tar till dig den förklaring jag gav, att feminismen arbetar för jämlikhet mellan könen och att få bort all diskriminering pga kön så får jag kopiera in text från www.ne.se så kanske du accepterar förklaringen?

"feminism, rörelse och åskådning bestående av flera olika inriktningar med den gemensamma målsättningen att förändra maktstrukturer knutna till kön. Vad som förenar all feminism är att man vill upphäva eller förändra diskriminering på grund av kön och/eller könstillhörighet. I Sverige introducerades begreppet av Frida Stéenhoff 1903 och betecknade länge en mer radikal hållning än t.ex. kvinnosakskamp och jämställdhetspolitik. Där företrädare för de båda senare hävdar kvinnors lika rättigheter med män inom de samhälleliga ramarna kräver företrädare för feminismen en mer grundläggande och strukturell samhällelig förändring. Se även anarkafeminism, ekofeminism, postmodern feminism och radikalfeminism."

Som du ser så finns det flera inriktningar inom feminismen. Varför är det så hemskt med alla människors lika värde?

PS. Förresten, jag skrev våldtäkt inom äktenskapet.
  • sjuttiofemman
    mr me skrev 2014-04-11 14:50:02 följande:
    Men det där är ju intetsägande floskler som tar sin utgångspunkt i en verklighet som inte existerar. Kvinnor har inte lägre lön och diskrimineras inte "strukturellt". Det har redan stötts och blötts i debatten upprepade gånger. Det är en lögn som feminister älskar att upprepa.

Det finns biologiska skillnader mellan könen som helt enkelt är medfödda och beror på våra olika könskromosomer. Skillnader som feminister vägrar erkänna och som förklarar många av de upplevda och påstådda orättvisor som feminister ofta hysteriskt skriker om.

En snabb sökning visar att du har fel ännu en gång, löneskillnader mellan män och kvinnor existerar i allra högsta grad:

Från SCB:

Lönerelationer inom några yrkesgrupper i landstingssektorn

Yrkesgrupp Kvinnors lön i procent av mäns

Totalt 71

Läkare 87

Tandläkare 90

Barnmorskor 99

Sjukgymnaster 101

Sjuksköterskor medicin/kirurgi 97

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/

Ja det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor (duh, vi ser ju rätt olika ut i flera avseenden). Vad är det för orättvisor som feminister hysteriskt skriker om..?

Du är säkert en av dem som gnällde som attan när den kvinnliga programledaren i melodifestivalen höjde armen och blottade HÅR(!) vilket fick några sverigedemokrater att yla av förargelse. Eller?
  • mindless
    mr me skrev 2014-04-11 14:50:02 följande:

Feminismen som ideologi är heller inte intresserad av att minska våldet mot kvinnor. I sådana fall hade feministiska företrädare aldrig förespråkat att en serievåldtäktsman som Hagamannen ska gå på kurs istället för att förbli inlåst.

Feminister är dessutom med om och propagerar för skapandet av ett mer heterogent och otryggt samhälle för kvinnor. i Sverige slår vi våldtäktsrekord år efter år tack vare er feminister.

Nej, som jag sagt upprepade gånger så är feminism det som feminister säger att feminism är. Det är bara att googla och läsa igenom debattartiklar, blogginlägg och partiprogram för de två feministiska partier som vi har i Sverige (F! och V) för att skapa sig en nyanserad bild av vad feminism är. Och då återkommer man till det jag skrev i ett inlägg tidigare i tråden och som jag upprepat åtskilliga gånger i denna tråd.
    Jag vet att du tycker att det är intetsägande floskler. Jag förstår att du inte håller med feminister som beskriver samhället i termer av förtryckande strukturer. Jag är fullt medveten om att du tycks hänföra det mesta till biologiska skillnader mellan könen. Jag håller inte med, men jag inser att vi inte kommer att nå varandra där.

Min poäng är att denna skillnad i verklighetsbeskrivning inte gör feminism till en farlig ideologi. Det är möjligt att vissa feminister verkligen hatar män, och det är möjligt att vissa feminister lägger förslag som är klart tveksamma; problemet är att du kletar allt negativt du kan hitta på alla som väljer att kalla sig feminister. Jag, som inte ens kallar mig feminist, får ständigt finna mig i att du tillskriver mig mängder av åsikter och beteenden jag inte står bakom. Och det är ett högst diskutabelt sätt att bedriva debatt.  

>"Nej, som jag sagt upprepade gånger så är feminism det som feminister säger att feminism är. Det är bara att googla och läsa igenom debattartiklar, blogginlägg och partiprogram för de två feministiska partier som vi har i Sverige (F! och V) för att skapa sig en nyanserad bild av vad feminism är."

Jag skulle säga att du läser högst selektivt, noga väljer ut vissa bitar och utifrån den skapar dig en högst onyanserad bild. Allt det du exemplifierar med ser nämligen även jag, men jag tycker trots det att helhetsbilden är bra mycket mer brokig än du ständigt vill göra gällande.

Istället för att hitta beröringsytor, platser att nå varandra på, tycks du bara vara intresserad av polarisering och konflikt. Gärna i provokativ och nedlåtande ton. Jag ser inte riktigt poängen med detta.

Men jag misstänker att du inte håller med. 
Svar på tråden Kan du förstå att man känner hat mot feminism?