• Nelliesson

Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!

Som rubriken lyder: Några fler som längtar efter att få föda? 
    Längtar otroligt efter vår lille skrutt!! Det är två månader kvar, orkar inte vänta längre!! Vad gör man för att fördriva tiden??

• Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!
  • Amalian83
    Kia82 skrev 2014-05-14 15:24:58 följande:

Ja det gör ont att föda barn men det är hur man hanterar smärtan som är det viktigaste. Som jag nyss skrev i en annan tråd så råder jag alla att öva mycket på andningen (in genom näsan och ut genom munnen) för det är mer ansträngande än vad man kan tro. Jag har fött mina tre med enbart hjälp av andningen och hade bara lite lustgas precis vid framfödandet och planerar att göra det samma med fyran om ca 6 veckor.
    Bra råd! Jag planerar att använda andningen som huvudverktyg för att ta mig igenom förlossningen tillsammans med att röra på mig. Jag hoppas det kommer att gå bra. Är van vid yoga, men slarvar ofta med andningen i vardagen. Ska använda tiden fram till förlossning att öva så mkt som möjligt.

Jag är dock öppen för epidural om det visar sig att jag inte kan hantera smärtan eller om förlossningen drar ut på tiden så att jag för utmattad. Försöker att inte ha för mycket bestämt på förhand.
  • mmjansson85

Jag tänkte försöka klara mig med lustgas som smärtlindring. Jag tycker det verkar dumt att ryggbedövningen minskar värkarbetet men det är ju svårt att säga innan så vi får väl se vad jag säger när det väl är dags. Jag var på en föreläsning på förlossningen idag iallafall och det var väldigt bra information. Känns som att jag har lite mer koll nu :)

• Juronjaure
    mmjansson85 skrev 2014-05-14 21:36:59 följande:
    Jag tänkte försöka klara mig med lustgas som smärtlindring. Jag tycker det verkar dumt att ryggbedövningen minskar värkarbetet men det är ju svårt att säga innan så vi får väl se vad jag säger när det väl är dags. Jag var på en föreläsning på förlossningen idag iallafall och det var väldigt bra information. Känns som att jag har lite mer koll nu :)
    Vill också bara ha lustgas. Och kanske Tens och akupunktur. Mitt skäl till att inte vilja ha ryggbedövning är att tanken på en lång nål in i ryggraden skrämmer mig mer än tanken på hur ont det kommer göra utan ryggbedövning...! Har sagt åt sambon att OM jag skulle böna och be om en epidural i värkförvirringen så måste han påminna mig om att jag INTE ALLS vill ha en meterlång (nåja...) nål in i ryggraden! ;)
  • Jessica08

Ja nej denna gång ska jag försöka undvika eda men jag hade aldrig klarat det utan den förra ggn, behövde verkligen sömn så det var min räddning för att klara av förlossningen :) men denna gång hoppas jag kunna slippa den :)

• mmjansson85
    Juronjaure skrev 2014-05-14 22:04:47 följande:
    Vill också bara ha lustgas. Och kanske Tens och akupunktur. Mitt skäl till att inte vilja ha ryggbedövning är att tanken på en lång nål in i ryggraden skrämmer mig mer än tanken på hur ont det kommer göra utan ryggbedövning...! Har sagt åt sambon att OM jag skulle böna och be om en epidural i värkförvirringen så måste han påminna mig om att jag INTE ALLS vill ha en meterlång (nåja...) nål in i ryggraden! ;)
    Ja, jag är inte heller så förtjust i nålar. Tycker det är lite halvjobbigt när dom sticker mig i fingret på mvc till och med. Sen så sa dom på föreläsningen vi var på igår att man låter själva slangen sitta kvar i ryggen (en liten bit bara men det lär ju vara obehagligt ändå) så att dom kan fylla på kontinuerligt.
    Det låter lite läskigt tycker jag. Obestämd
    Men som sagt så får jag se hur det känns där och då. Jag ser mig själv som rätt uthållig men jag har ju å andra sidan aldrig fött barn tidigare Flört
  • Nelliesson
    mmjansson85 skrev 2014-05-15 08:11:25 följande:
    Ja, jag är inte heller så förtjust i nålar. Tycker det är lite halvjobbigt när dom sticker mig i fingret på mvc till och med. Sen så sa dom på föreläsningen vi var på igår att man låter själva slangen sitta kvar i ryggen (en liten bit bara men det lär ju vara obehagligt ändå) så att dom kan fylla på kontinuerligt.
    Det låter lite läskigt tycker jag. Obestämd
    Men som sagt så får jag se hur det känns där och då. Jag ser mig själv som rätt uthållig men jag har ju å andra sidan aldrig fött barn tidigare Flört
    Jag är precis likadan är livrädd för stick i fingret på mvc hur ska det då gå på förlossningen? eda tänker jag inte ta men allt annat är jag öppen för. Tror inte jag har hög smärtgräns det är det som gör mig så rädd :/ men jag har världens bästa man som kommer stötta mig oavsett hur det går men ändå.. 
  • mmjansson85

Ska man ta med babynest och amningskudde till bb ?

• Kia82
    mmjansson85 skrev 2014-05-16 06:25:46 följande:

Nej, det hade jag aldrig gjort, men det är ju upp till var och en. Det blir lite väl mycket att packa med sig för som mest ett par dagar. :-P
  • Amalian83
    mmjansson85 skrev 2014-05-16 06:25:46 följande:

Jag tänker att pappan får gå hem och hämta vagnen lagom till vi ska bege oss hemåt (vi bor på gåavstånd) och då ligger babynesten i vagnen. Amningskudde tar ju också stor plats, men om ni ska ta bil till sjukhuset så har ni ju plats för det i bilen.
Svar på tråden Längtar att få föda? BF JUNI 2014!!