• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (KHL)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-03-28 15:21:22 följande:
    Detta låter ju inte klokt, varför lägger man så mkt pengar på en student? Av ren nyfikenhet så måste jag bara fråga vad ni skall ge dottern i present och för vilket värde? Varför skall hon åka Limousine? Varför en balklänning för 6000 kr? Har ni fler barn eller är hon den ända.
    Varför skulle man inte göra det?
    Många tycker ju att studenten är något att fira och det är inte allt för ovanligt att det anordnas en bal och dit kanske man vill åka någon fin bil.
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 15:23:42 följande:
    Varför skulle man inte göra det?
    Många tycker ju att studenten är något att fira och det är inte allt för ovanligt att det anordnas en bal och dit kanske man vill åka någon fin bil.
    Känner man att man vill lägga så mkt pengar på det som Ts har gjort så visst det är upp till var och en. Själv tycker jag att det är jättemycket pengar. Man kan få en fin student utan att man lägger så här mkt pengar.
  • Fjärilslarv

På min student så betalade mina pengar min mössa, mina skor, åkfordonet och så maten.
    jag tror att maten gick på ett par tusen (har stor släkt, jag hade nöjt mig med korv men morsan ville slå på stort), åkfordent kostade 3500kr för mig och 3500kr för min kompis. Detta var inget jag krävde alls, jag ville, men hade nöjt med mig vår vanliga bil. 
    mössan kostade ett par hundra. presenterna vet jag inte hur mkt de kostade dock.

• Fjärilslarv

balklänning för 6000kr....min BRÖLLOPSKLÄNNING kostade 3000kr inklusive underkjol custom made.

• Fjärilslarv

mentorspresent? det hade inte vi.

• Anonym (vaaaa)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:36:07 följande:
    balklänning för 6000kr....min BRÖLLOPSKLÄNNING kostade 3000kr inklusive underkjol custom made.
    Håller med dig, hur kan man köpa en så dyr klänning. Hade varit roligt att få se en bild på denna exklusiva klänning som kostar så mkt.
  • Anonym (vaaaa)

Att visa sin uppskattning och stolthet behöver inte alltid kostar mkt pengar. Det är inte alltid det dyra som är finast

• Fjärilslarv
    Lilje skrev 2014-03-28 07:53:07 följande:
    Nu går min endast i 9an, men bal ska dom tydligen ha ändå. Så vi letade runt på etsy, och hittade en jättefin långklänning i grekisk stil, för 900 inkl frakt. Skor plockade hon på skopunkten för en hundring, och en kompis är frisör och ska fixa håret på henne innan balet, blir nog 100-200 där med. Och flickan känner sig som en prinsessa. Det är inte priset som är viktigt, men att hon själv är nöjd.
    betalar du hennes grejjer till nians bal Foten i munnen
  • Sandravanilj

När jag tog studenten för 3 årsedan så betalade mina föräldrar för allt utom studentklänningen som jag köpte själv för 500 kr...
    Balklänning lånade jag av  min moster, kompis satte upp håret och sminkade mig... Skor kostade ca 300 kr, hade samma till balen...
    Vi beställde två tårtor från konditori för 300 kr/st... kallskuret med potatissallad till 60 pers gick på kanske 500?
    studentmössan kostade kanske 700 kr...
    Bil till balen lånade vi av pappas kompis, han ville ha 200 kr i bensinpengar bara och sedan balbiljetten 600 kr...
    har man kortege så får man räkna med kanske 200 kr där också? Glad
    På ett ungefär så kostade alltså min student 3600 kr och det var en riktig toppendag!!!

KLART studenten är värd att firas! Det är den bästa dagen i mitt liv och alla förtjänar en fin och bra student när man slitit i skolan i så många år Glad

• Fjärilslarv

men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.

Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?