• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (TA)

Min student kostade 
    Balklänning: 600 kr (tygkostnad, mamma sydde)
    Studentmössa: 500 kr? 
    Bal: 300 kr

Jag kommer från en mindre stad där vi inte hade studentskivor. Vi hade en mottagning hemma, maten kostade runt 1000 kr. 

• Anonym (Lilja)
    Anonym (kurra) skrev 2014-03-28 16:10:40 följande:
    Men detta har jag svårt att tro på, att sy upp en klänning tar ganska lång tid och den ska provas flera gånger etc. Blir urusel timlön med bara 900, tro mig jag har sytt mycket och vet vilket jobb som ligger bakom.

Kan aldrig tro att någon gör det för 900 kronor, särskilt inte om tyget ingår. Om det inte är en potatissäcksklänning eller nåt, eller en halvfärdigt billig variant som bara behöver personanpassas lite snabbt i passformen.
    tyget är en gåva från mormor och sömmerskan är en bekant till familjen.  

Det är inte bara snobbar som kan ha kontakter vettu...  
  • Anonym (pia)
    Anonym (Lilja) skrev 2014-03-28 18:47:48 följande:
    tyget är en gåva från mormor och sömmerskan är en bekant till familjen.  

Det är inte bara snobbar som kan ha kontakter vettu...  
    Men då kostade klänningen mer än 900 fastän det var någon annan som betalade tyget
  • Nyfiken gul
    Anonym (kurra) skrev 2014-03-28 16:14:34 följande:
    Men hallå vad är det för budgetklänningar ni pratar om? Jag gifte mig 2006 och min bröllopsklänning kostade 10 000 kr PÅ REA. Fanns absolut inget billigare som passade eller var snygg. Och då är jag varken snobb eller särskilt rik.
    Min första kläninng jag gifte mig i var en krinolin och den gav jag 4500 kr för på rea. året var 1996 och det var då dyra pengar.

Den andra klänningen jag gifte mig i när jag gifte om mig var en dyrare klänning men som jag köpte begagnad till rena vrakpriset 800 kr . 

allt beror på vad man tittar efter . Klänningar man själv anser smaklösa eller bara fula eller inte passar mig kan ju kosta allt från några ynka hundralappar upp till fantasisummor på ett par hundra tusen kronor och likadant med dom klänningar man VILL ha .  

Allt är ju relativt som tur är och smaken är också som tur var olika.

Själv tycker jag att ju dyrare klänningarna är ju mer smaklösa och tacky ser dom ut. Jag skulle ju aldrig ens gratis vilja ha klänningen som Kim Kardashian gifte sig i tidigare. Hemskt....   
    och Prinsessan Madeleines klännning var en dyr Valentino, det spelar ingen roll då jag inte alls tyckte den var fin.  Sedesam ja och passade henne ja men ingenting i min smak alls.
    dyr klänning betyder inte automatiskt god smak 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Lilja)
    Anonym (pia) skrev 2014-03-28 18:56:16 följande:
    Men då kostade klänningen mer än 900 fastän det var någon annan som betalade tyget
    ja men vi talar om den faktiska kostnaden JAG betalar vilket var vad Ts eftefrågade. 

Ska man räkna in värdet på alla gåvor omkring studenten så höjs nog priset för oss alla i den här tråden.  Nog även för Ts också.
  • Anonym (d)

Nu var det två stycken som tog studenten förra året, tror notan slutade på ungefär 2000 kr var som gick till kläder för både bal och student samt studentskiva, balbiljett, mössa, plakat och limousine (här samåkte de dock med kompisar).  Smink och hår fixade de glatt själva.

Mottagningen + mat hamnade nog på närmare 3000, vi är en stor släkt samt att vi bor en bra bit ifrån skolan (6.5 mil) och hyrde därför en lokal. 

Vi hade ställt in oss på att det skulle bli en dyr historia och sparat ihop en summa som absolut gick åt....
    Tror sonens student nästa år kommer vara skonsammare för plånboken, dels för att han är EN student samt att mottagningen kommer kunna hållas hemma - kommer dock inte firas mindre för det! Glad  

• Anonym (mormor)
    Menar du att dotterns studentkläder också kostade mer än tygerna -  hon sydde allt själv?
  • Anonym (...)

Min son tar studenten till sommaren kläder ca 1500kr studentmössa 1000 kr mat + drickA 3500kr studentflack 500kr ( vill inte gå på bal )

• Anonym (kurra)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 17:43:58 följande:
    jo en kinaklännig kan göra det och ändå vara custom made.

jaha du menar billig kinesisk arbetskraft, då är jag med. Låter ändå som en svältlön om tyget ingår.
  • Anonym (kurra)
    Och arbetet var gratis. Vilken tur.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?