• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Lilje

Nu går min endast i 9an, men bal ska dom tydligen ha ändå. Så vi letade runt på etsy, och hittade en jättefin långklänning i grekisk stil, för 900 inkl frakt. Skor plockade hon på skopunkten för en hundring, och en kompis är frisör och ska fixa håret på henne innan balet, blir nog 100-200 där med. Och flickan känner sig som en prinsessa. Det är inte priset som är viktigt, men att hon själv är nöjd.

• vampyria2

Klänning till bal : 900kr
    Klänning student dagen: 900kr
    Mössa 600kr
    Limousin: 500kr
    Studentflak: 300kr
    Hår/smink: 1800kr
    Skor(2par): 750kr
    Smycken: 300kr
    Glas och en fin penna som det stod student på: 250kr
    Bal: 650kr
    Studentfest för släkten: ca 4000kr
    Present: 5000kr

Baha vad pengar det blev när man läser det så här...hm men va tusan det var det värt, både dottern och vi hade roligt som bara den

• Anonym (Smaklöst)

Catering? Jag är uppväxt i ett så kallat "fint område" med stora mottagningar men det har alltid ansetts smaklöst med catering. Har aldrig fattat varför man betalar för sånt skräp. Blir mycket bättre och godare om man fixar buffé själv. Likaså hår. Har man friskt och välskött hår är det inte svårt att sätta upp det på egen hand.

• Anonym (pia)

Vad är det för fel på catering, vi hade stadens bästa restaurang plus serveringsersonal

• EmmaEmma

Allt som allt la vi ner ca 17 000 på bal och student, men värt varenda krona man gör de ju bara en gång Lixom :)

• Gazebo

Min dotter tar inte studenten än men väl om två år och jag räknar kallt med att hela kalaset kommer kosta som ert. Förmodligen tar jag allt då hennes mor är oresonlig, det är enklare och jag orkar knappt ta diskussionen med henne...

• milkimi
    Anonym (dyrtsomfan) skrev 2014-03-28 05:00:59 följande:
    Å ena sidan skriver du i trådstarten att kostnaderna sprungit iväg rejält. Och att du vill veta om detta är rimligt i förhållande till vad andra lägger ut indikerar ju att kostnaden eventuellt känns lite orimlig även för dig. Annars hade du väl inte frågat. Samtidigt blir du irriterad på inlägg som håller med om att kostnaden är orimlig och poängterar lite irriterat att ni har faktiskt råd. Jamen då så. Då spelar det väl ingen roll vad andra lägger ut?

Jag la hälften så mycket på min avslutning. Dvs på min disputation. 
    Jag kan i alla fall se hur du menar. Men jag tycker det är attityden som är problemet. Det är en sjukt otrevlig stämning och det är mest en massa påhopp. Förstår inte varför man inte kan vara trevlig? 
  • Nyfiken gul

Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Harvester

Men asså 6000 för en klänning och 2000 för ett par skor? Du fattar nog själv att det är onödigt dyrt, du kan hitta supersnygga kläder för halva det priset så jag indrar lite varför du frågar? För att skryta hur mkt ni har råd att lägga? Nej, alla lägger inte fantasisummor på barnens student..

• milkimi
    MuppinCowboy skrev 2014-03-28 00:41:11 följande:
    Visst får man lov att tycka att studentmottagningar osv är viktiga men man får också lov att tycka motsatsen, själv var jag faktisk inte så intresserad utan föredrog att ta det lugnt

Det handlar alltså inte om hur mycket man lägger på barnkalasen eller studenterna utan behovet att visa för andra hur mycket man lagt, det viktiga verkar ibland vara vad det kostat istället för att barnen haft det roligt.

Att föräldrar sparar till sina barn ser jag som något fint och omtänksamt oavsett om det handlar om en bil eller studentfest osv, att välja det dyraste bara för att man kan och sen berätta vitt och brett känns mer som om det är för föräldrarna inte för barnen.
    Klart man får, men alla är så hätska och otrevliga. Jag inser att jag själv blev arg, men det har ju sina anledningar...

Ja jag känner inte igen mig i alla fall. Är som sagt van vid såna mottagningar och ser det faktiskt inte som världens lyxfester och jag frågar inte heller människor vad deras student kostat, och deras föräldrar har heller aldrig haft behovet att berätta det för mig eller andra.

Mamma skulle förmodligen bli väldigt ledsen om jag anklagade henne för att fixa studenten åt sig själv... Så är absolut inte fallet här i alla fall. Jag är väldigt glad att jag fick dansa och ha kul på balen med sambon och vänner, väldigt glad över att få åka flak med mina klasskamrater, väldigt glad över att träffa släkten efter med middag och fest. Det betydde mycket för mig och är i mina ögon inget onödigt. Solig
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?