• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Rainbow gg

Tror min student kostade en tusenlapp
    mössa ~300
    klänning ~700

Ingen bal, ingen speciell fest.
    Tycker inte att det är någon grej att gå ut gymnasiet idag, man blir ju ingenting av det utan det är i princip förberedande inför högskola.

• puss
    Rainbow gg skrev 2014-03-27 20:30:27 följande:

Tror min student kostade en tusenlapp
    mössa ~300
    klänning ~700

Ingen bal, ingen speciell fest.
    Tycker inte att det är någon grej att gå ut gymnasiet idag, man blir ju ingenting av det utan det är i princip förberedande inför högskola.

Så är det ju.
  • Anonym (småskraj)

Följer intresserat då jag står i samma sitaution med ett barn som tar studenten i vår och jag bävar lite.

• Flaskpostaren

På min student bjöd morsan på käk för släkten. Kostade väl 500 kr inklusive dricka kanske.

Resten betalade jag, och förmodligen majoriteten av mina medstudenter, själv.

• Emma90

Min student gick på ca 20 000 kr enligt min mamma, och då snålade vi inte.

Nu gick jag dock inte på en bal då jag gick i en skola med 99% killar och vi hade inte champagne frukost, men vi va ett antal personen som träffades upp och gick och åt planka och drack några drinkar (dock betalde jag själv för det då jag hade en inkomst från min praktik).

Håret fixade jag snabbt på morgonen själv med fön och hårsprej, inte lönt att gå till frissan den dagen.

Ingen resa hann jag med heller då jag till och med blev fast anställd på mitt jobb dagen innan min student :)

• Anonym (25)

Jag tog studenten för sex år sedan. Skolan anordnade ingen bal, utan det blev en lärarmiddag. Beloppen är inte exakta, utan jag gissar lite. Men de är ungefärliga iaf.

Studentklänning 350 kr. Skor 300 kr. Klänning till middagen 300 kr. Middagen 300 kr. Bil (istället för studentflak) 1000 kr. Mat och dryck till festen, oj, jag skulle gissa på 1200 kr. Studentmössan kostade väl ca 700 kr.

Jag sprang runt och letade studentklänning i flera affärer, men jag tog faktiskt den klänningen jag hittade först. Första bästa.  

• Anonym (25)
    Anonym (25) skrev 2014-03-27 20:44:36 följande:
    Jag tog studenten för sex år sedan. Skolan anordnade ingen bal, utan det blev en lärarmiddag. Beloppen är inte exakta, utan jag gissar lite. Men de är ungefärliga iaf.

Studentklänning 350 kr. Skor 300 kr. Klänning till middagen 300 kr. Middagen 300 kr. Bil (istället för studentflak) 1000 kr. Mat och dryck till festen, oj, jag skulle gissa på 1200 kr. Studentmössan kostade väl ca 700 kr.

Jag sprang runt och letade studentklänning i flera affärer, men jag tog faktiskt den klänningen jag hittade först. Första bästa.  
    Scratch that. 1200 kr för maten låter för lite. Lägg på nåra hundralappar.
  • Anonym (Michelle)
    Anonym (Studenten) skrev 2014-03-27 16:52:32 följande:
    Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

Mina barn är inte så gamla än så det är ett tag kvar, men jag har planerat ungefär hur mycket vi kommer lägga per barn. Jag har tre barn, två tjejer och en kille.

Klänning: Högst 2000 kr.Hår (Frisör är onödigt då jag är stylist): Ca 300 kr.
    Skor: Högst 500-600 kr.
    Väska: ca 300 kr.
    Smycken: 200 kr.
    Balbiljett: Tar ditt exempel då jag inte vet. 600 kr.
    Limo: Tar ditt där med, för jag har ingen aning. 1000 kr.
    Studentklänning: Högst 1000 kr.
    Skor: ca 300 kr.
    Hår: Ingenting.
    Smycken: 200 kr.

Dock så kommer mina döttrar att betala det mesta själva, som biljett, limo och mat. All transport under studenten och all alkohol själva. Självklart. Resten ger jag dom som en avslutningspresent.

Totalt kommer allt bli ca 6500 kr. Jag kommer betala högst 4800 av det dom kommer ha på studenten/balen. Samma för min pojke, dock så kommer han ju inte riktigt välja samma saker som mina flickor med resten kommer han spara. Totalt kommer allt bli ca 15 tusen för alla mina barn, med fika och sånt inräknat. Tycker det är helt okej för 3 barn, med tanke på att andra tex du verkar lägga lika mycket på ett barn som jag gör på tre? Men alla prioriterar ju olika. :)

• Anonym (Stockholm)

Vi betalde ungefär lika mycket som er. Det var inget extraordinärt i förhållande till hur klasskamraterna hade det. Hen gick på en av Stockholms bättre gymnasieskolor.

• aleakim

Med balklänning, balbiljett, båtbiljett dit, studentklänning, skor, mössa och champagnefrukost hamnade jag på runt 3800. Och jag tycker inte att jag snålade alls :)

Mina föräldrar betalade plakat och middag på restaurang, runt 2000.

Man lägger väl vad man känner för och har möjlighet till. Min student blev jättebra, hoppas din dotters också blir det :)

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?